Kan bindningen ha blivit gammal?

gettan

Medlem
Hej har lite funderingar!

Köpte ett par skidor billigt utan bindning pettitor 2012/2013.

Tänkte att jag kunde sätta på mina bindningar från mina gamla trasiga Gotama från 2010 som bara stått i mitt rum i 6 år. Dessa bindningar typ: https://www.freeride.se/prylar/bindningar/2009/rossignol/scratch-140-ti.html
Med ski stoppers på typ 105mm, gotama var iaf 105 i midjan.

1. Är det för mycket att böja ett par stoppers från 105 till 120?

2. Kan bindningen ha blivit dålig av att bara stå?
Bindningarna har använts bara 1 säsong och sen bara stått stilla i 6år inomhus "ej garage".

3. Kan jag på något sätt testa att bindningen fungerar okej innan jag monterar?

Senast ändrad:
1. Look/Ross är svåra att böja. De är riktigt hårda i materialet. Viss risk finns för att de går av, men det går oftast bra. Testa först dock så att det inte fungerar ändå. Det är inte säkert att det var helt tight på dina Gotama. Det finns oftast en mån.

2. Nej. Plasten i bindningen kan bli spröd efter många år, men 6 år är inte tillräckligt länge om dom inte har varit utsatta för solljus.

3. Det finns DIN-testmaskiner hos en del handlare där du kan testa bindningens funktion. Men det är finlösningen, vilket man såklart inte befattar sig med om man är en riktig freerider. För att göra en någorlunda funktionskoll själv ställer du bindningen på 3-4 DIN lägre än normalt och testar att dra dig ur bindningen med ett resolut vrid först och därefter lutar du dig framåt och drar ur hälen. Är du normaltränad ska det då gå relativt lätt att dra ur den om du bestämmer dig. Sen drar du upp bindningen halvvägs till åkningsDIN. Då ska den börja streta emot betydligt mer, men är du van att testa bindningar går det fortfarande relativt bekvämt att dra ur den. Sen drar du upp den till slutinställning. Då ska det vara riktigt svårt att få ur den, men det går om man leker karatekillen med tegelstenen och inte har några svaga knän på de närmaste grenarna i släktträdet. Ta inte i för mycket där bara, för då kan nåt gå sönder i lederna. Om den beter sig så är den ok.

Senast ändrad:
MnO sa:
1. Look/Ross är svåra att böja. De är riktigt hårda i materialet. Viss risk finns för att de går av, men det går oftast bra. Testa först dock så att det inte fungerar ändå. Det är inte säkert att det var helt tight på dina Gotama. Det finns oftast en mån.

2. Nej. Plasten i bindningen kan bli spröd efter många år, men 6 år är inte tillräckligt länge om dom inte har varit utsatta för solljus.

3. Det finns DIN-testmaskiner hos en del handlare där du kan testa bindningens funktion. Men det är finlösningen, vilket man såklart inte befattar sig med om man är en riktig freerider. För att göra en någorlunda funktionskoll själv ställer du bindningen på 3-4 DIN lägre än normalt och testar att dra dig ur bindningen med ett resolut vrid först och därefter lutar du dig framåt och drar ur hälen. Är du normaltränad ska det då gå relativt lätt att dra ur den om du bestämmer dig. Sen drar du upp bindningen halvvägs till åkningsDIN. Då ska den börja streta emot betydligt mer, men är du van att testa bindningar går det fortfarande relativt bekvämt att dra ur den. Sen drar du upp den till slutinställning. Då ska det vara riktigt svårt att få ur den, men det går om man leker karatekillen med tegelstenen och inte har några svaga knän på de närmaste grenarna i släktträdet. Ta inte i för mycket där bara, för då kan nåt gå sönder i lederna. Om den beter sig så är den ok.
Tack så mycket! Har du nå tips på tekniken för att böja lite hårdare stoppers?
Är det en vanlig tång som gäller och att böja dom innan man monterar i rumstemperatur?
Eller går det att böja efter montering med ?

gettan sa:
Tack så mycket! Har du nå tips på tekniken för att böja lite hårdare stoppers?
Är det en vanlig tång som gäller och att böja dom innan man monterar i rumstemperatur?
Eller går det att böja efter montering med ?
Tång går aldrig. Det är för hårt material. Bäst är att demontera stopperarmarna och sätta fast dom i ett skruvstäd, och sen tar man en avsågad stav eller liknande rör där stoppersen precis går i. Använd sen hävstången du får av röret för att böja. Då går det lätt. Risken finns dock att dom går av, så böj inte mer än en gång. Vill man vara lite mer på den säkra sidan kan man värma upp metallen till glödande innan man böjer. Då brukar dock plastplupparna som sitter på armarna smälta.

Det är inte alla bindningar som tillåter enkel demontering av armarna ska sägas. På Salomon är det enkelt. Look/Ross är värre vanligtvis. Jag har inte koll på hur det är exakt på den bindningen du har.

Det går att böja direkt på skidan också, men då riskerar du dels att bryta sönder stopperns infästning i bindningen och dels skada sidewallen på skidan så att du ökar risken för delaminering. Men är det ett par äldre skidor som du inte är så noga med och det inte är katastrof om bindningen ryker så är det den enklaste varianten. Även där gör man det bäst med en avsågad stav.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp