Kan jibbers åka?

Gask

Ny medlem
Kan jibbers åka?
Sitter o funderar på hur bra jibbare åker skidor. Med åker menar jag hur säkra de är i pist o offpist.
Jon Olsson har sagt att han har en stor fördel gentemot hans konkurrenter för att han kan "åka" skidor. Åkningen i t.ex. slopestyle verkar ju inte särskilt ansträngande. Nu syftar jag inte på den absoluta eliten men på Jon verkar det som att flera duktiga amerikanare inte imponerar i pisten

Kan jibbers åka?
Henrik Windestedt är ju en riktigt allround kille, han kör ju allt... puckel, big mountain, jibb etc sånt ger respekt hos mig...
fast jag tvivlar inte på att resten av eliten inom jibbing kan åka grymt överallt..

// bison.

Kan jibbers åka?
Det är ju inte precis nybörjare som vinner vmguld.. blir Xman och dyl.
Dom har väll åkt skidor hela livet och behärskar väll det mesta, om dom skulle vara top 100 offpist är ju en annan sak.

Dom tävlar i slopestyle och dyl pga att dom är bäst innom sin disciplin.

Ride on. :)

Kan jibbers åka?
en del är riktigt kassa på att åka....bara gymnaster som kan hoppa men inte åka skidor.. man ska definitivt lära sig åka skidor innan man börjar jibba, annars ser det trist ut asså.. har också tävlat alpint.... det är nästan bara åkare som har tränat och tävlat alpint som har riktigt bra åkstil..

Kan jibbers åka?
Jag tycker att man ska börja åka när man är liten fast åka fritt i pisten..inte tävla i slalom och så vidare..
Man får den här stela åkning och vill snabbt ner till marken efter tävlat och tränat störtlopp..

Kan jibbers åka?
Kanske inte, men de som är i toppen av "jibbingscenen" är ju trots allt riktigt duktiga på att göra det de gör bäst. För mig personligen spelar det ingen roll om de kan åka offpist eller ej eftersom det är i parken jag vill se dem. Men jag förstår att du undrar..

/W

Kan jibbers åka?
Klart jibbers kan åka skidor också. Att klanka ner och hävda att jibbers inte kan "åka" skidor är bara för att de antagligen själva är så dåliga på att hoppa

Kan jibbers åka?
jon har ju kört portar och henke har kört big mountain (kör fortfarande iofs). Alla proffs kan ju köra såklart vad fan tänker du med?! tror ni att det första dom gjorde när dom var typ 2 att dra ner till parken o börja hoppa?!

Kan jibbers åka?
typ alla i eliten i jibbing typ pep o tanner o jon har typ haft en backgrund som skidåkare alpint lr puckel åkare.... se på CR johnson i ski movie 3 han åker puder fett där sedan ska du checka in poor boyz nya skid film nu till hösten där kör dom typ bara puder hopp och så..

Kan jibbers åka?
Jibbare åker i överlag väldigt dåligt utanför parken. Kolla bara på alla mellan 14-18 åringar i Åre med Hulkens skidställ på sig, det e bara "has has" där, Och ja Portåkare slänger också iväg bakåtvolter

Kan jibbers åka?
Som nån påpekade tidigare, så är med stor sannorlikhet alla skidåkare i världseliten, i vilken gren som helst, ruskigt duktiga på de flesta underlag.

Men nu handlade frågan om "jibbers", inte sant? Och med dem menas a l l a som tycker att det roligaste man kan göra på ett berg med ett par skidor, är att snurra runt i parken med alldeles för stora kläder. (Antar jag - eller? Rätta mig om jag har fel.)

Om man tex kommer från stackars Skåne, och måste åka på Vallåsen, hur kul är det då att carva pist eller harva i den snöbefriade skogen? Nä, man nöter såklart i den isiga parken - så man kan åka till Åre på sportlovet och hänga med dom stora grabbarna i Bräckeparken.

Danskarna då, dom hoppar vattenhopp. Sen drar dom ner till alperna och smiskar skiten ur de flesta i parken, men kan knappt ta sig ner till liften efteråt.

Vill nu inte säga att det inte finns nåra danskar eller skåningar som kan åka "total skidåkning" (jag har träffat flera stycken från bägge ställen), men tanken är lite slående tycker jag.

Samtidigt finns det givetvis (t.ex.) en massa gamla norrländska rävar som hängt i Kittelfjäll sen mitten på 80-talet och inte kan hoppa. Men det är en annan fråga...

Vill avslutningsvis påpeka att Henke W även han tävlat i alpint. Och dessutom att han inte "kört big mountain innan" - han kör ju för fan fortfarande!

Kan jibbers åka?
LOBAS:du säger att Tanner hall inte kan åka pist bara för att han kör en egen stil inom hans jibbande..Tanner har tävlat alpint och varit en jävel på puckel..så säg inte att han inte kan åka skidor för det vet du inget om..Och ja kan försäkra dej om att han inte åker med händerna vid pjäxorna i puckeln och när han åker fritt..ja kan lova att nästan alla kända jibbers är duktiga också utanför parkerna..

hejsvejsolvej/CaRle

Kan jibbers åka?
"Sitter o funderar på hur bra offpiståkare jibbar. Med jibbar menar jag hur säkra de är i hopp, rails och pipe etc. Jag menar hur många av skibumsen vågar dra till parken, de flesta är ju 25-40 år gamla och viftar med armarna i luften om de väl vågar sig dit för att hoppa. Men de vill ju såklart få bort offpiststämpeln och försöka få lite jibberattityd"

äre inte bra? =D

ta inte åt er för mycket bara, det är inte fullt menat ;)

Kan jibbers åka?
han menar nog att dom flesta jenkare e
park råtter och kan inte så mycket annat en jibbing... men dom flesta som jibbar i sverige har ändå en alpin bakgrund...låter som om du inte har nåt me jibbing att göra, för annars hade du inte frågat....! peace out/ bananen

Kan jibbers åka?
Klart de kan åka...kan förstå att en del inte tror det, de har ju rätt stora kläder och alla rörelser i kroppen kanske inte syns...!?! Om en "jibber" hoppar en 15-20 meters platå e de iaf inte rädda och om de lyckas landa visar de grym balans och allt därtill vilket e de viktigaste!!

Sen handlar det ju om attityd! Efter att ha åkt och hängt i parken med armarna vid "tale`n" skulle de ju förlora imagen, vilket är essentiellt när det gäller jibbing, om de direkt utanför funparken skulle ställa sig i SPS position med collgate smilet och bränna ner för pisten.

Slut på pladderet om blahablah..Skidåkning åker man utanför pisten på stora härliga berg, fort, fel(ej för fel) och farligt!

Jibbers!! Försök åk med armarna vid hälarna ner för en 55 gradig brant! (Går förresten inte heller om man hoppar ett fett big jump om man inte vill göra en backflip!)

Kort och gått. Jibbers kan åka...iaf de bästa. Dessutom tror jag att de duktiga hoppare som inte kan åka kan lära sig åka rätt snabbt! Däremot förstår jag mig inte på sådan som hänger i parken dag ut och dag in och tycker det är as kul och att hoppa runt hela dagarna! Faan!! vidga vyerna och upptäck riktig skidåkning!!

Blev lite flummigt, men men!!

Ha de!!

Kan jibbers åka?
Klart de kan åka...kan förstå att en del inte tror det, de har ju rätt stora kläder och alla rörelser i kroppen kanske inte syns...!?! Om en "jibber" hoppar en 15-20 meters platå e de iaf inte rädda och om de lyckas landa visar de grym balans och allt därtill vilket e de viktigaste!!

Sen handlar det ju om attityd! Efter att ha åkt och hängt i parken med armarna vid "tale`n" skulle de ju förlora imagen, vilket är essentiellt när det gäller jibbing, om de direkt utanför funparken skulle ställa sig i SPS position med collgate smilet och bränna ner för pisten.

Slut på pladderet om blahablah..Skidåkning åker man utanför pisten på stora härliga berg, fort, fel(ej för fel) och farligt!

Jibbers!! Försök åk med armarna vid hälarna ner för en 55 gradig brant! (Går förresten inte heller om man hoppar ett fett big jump om man inte vill göra en backflip!)

Kort och gått. Jibbers kan åka...iaf de bästa. Dessutom tror jag att de duktiga hoppare som inte kan åka kan lära sig åka rätt snabbt! Däremot förstår jag mig inte på sådan som hänger i parken dag ut och dag in och tycker det är as kul och att hoppa runt hela dagarna! Faan!! vidga vyerna och upptäck riktig skidåkning!!

Blev lite flummigt, men men!!

Ha de!!

Kan jibbers åka?
Jag har ju börjat jibba o så... kke inte er så duktig, menmen... har åkt big mountain sen jag först ställde mig på laggen så det kan jag åka.... sen tycker jag att henrik windstedt svarar på din fråga =) han är kungen

Kan jibbers åka?
Är man stabil så är man som dr. alban brukar säga, åker man stabilt i parken är man stabil som fan på berget oxå. Tror iofs inte det är så många som bara hänger i parken, men det är en bra "training spot", det ger mycket att nöta in saker på ett sätt man inte kan göra i pudret.

Kan jibbers åka?
det är väll fan klart att jibbare kan åka bra i pisten..inte åker dom väll och köper twintips på en gång och börja jibba så fort man har lärt sig ta första svängen..alla bra jibbare kan ju åka bra vanligt så klart

Kan jibbers åka?
Pontjac: Tänk om man tycker det är kul med jibbing och dessutom inte har tillgång till offpist? Bara för att du tycker en sak så tycker inte alla det...

Typiskt att "skibums" klankar ner på jibbers. Skaffa er ett liv för fan..

Kan jibbers åka?
Vad Jon menar är ju att han har åkt mycket skidor, både bana, fritt och offpist och därigenom har en bra grundposition och balans som gör att han kan stå en landning i slopestyle även fast han landar dåligt.

Det är mycket möjligt att en del hoppare inte är någe vidare i pist, men de kanske är grymma på att komma rätt i landningarna jämt så de står alltid landningar ändå.

Sen måste väl alla få hålla på med den sorts åkning de vill, skulle alla bara hålla till i de "vanliga" pisterna skulle det bli jäklars trångt och det vore ju inget vidare lyckat.

En del gillar bara hopp, rails å pipe, en del gillar bara offpist, en del gillar bara pist och en del gillar allt.

Så, nu var de inledande frågorna besvarade. Sätter härmed . för denna tråden ;). .

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp