Kan jibbers åka?

Kan jibbers åka?
Bara bra om dom inte kan åka. Passar ju bra att dom står och hänger i parken med sin dräggeltrasa i fickan. Så blir det mindre trängsel, på resten av berget, för oss som åker skidor.

Kan jibbers åka?
Hmmmm

Det e ju så fett olika själv åker jag mkt pist och tränar alpina grenar för o bli duktig åkare...

sen lägga sig till med jibbandet.......

Men det finns alla sorter en del kan bara åka rakt ner o hoppa uttan o lägga en enda riktig sväng
sen finns de de som man bara ser ryggen av i pisten oxo....

BBB.....

Kan jibbers åka?
vilken palla-tråd =)

Varför ska nån som hoppar 30m och snurrar så mkt o så snett att man inte ser vad han gör kunna köra bra skidor i och utanför pisten? Vill man lära sig dra en 1080 så kan man ju inte åka i backen bredvid parken direkt....

alla åker skidor. förrutom brädåkarna

Kan jibbers åka?
Jibba e bara en liten del av skidåkning. Skidåkning erbjuder så mycket mer som e så gött, och det är just denna blandning som göra att jag älskar skidåkning så mycket. Frihet att kunna göra vad man vill.

//Robin

Kan jibbers åka?
Det kanske är en bra liknelse att jibbersarna kan åka skidor lika mycket som en konståkare kan åka skridskor?

Det krävs nog rätt bra skidkänsla för att göra de tricken man ser på teve.

Dessutom finns det nog fler storbergsåkare som är värdelösa i parken än det finns jibbare som inte kan åka stora berg. Titta bara på Per Huss och såna.

Kan jibbers åka?
titta på yearbook där tanner hall kör offpist och det ser inte dåligt ut .. jag tror att bara man har mod så kan man köra på de flesta ställerna men man måste förståss kunna åka också och det kan jibb eliten..

Kan jibbers åka?
Saken är den att jibbing är ingen egen gren, utan en del av skidåkning. Kanske är inte jibbers lika bra på ren piståkning som en person som bara åker pist hela tiden men å andra sidan så krävs det sjukt mycket för att landa ett enkelt hopp ganska mycket koll på skidor. Således har en "jibbare" som är nåtsånär duktig på jibbing förmodligen nåtsånär på att åka. Sen är ju frågan om hur bra han är på att åka.

Kan jibbers åka?
Såklart blir man bättre inom den gren man tävlar... men om man kan sin diciplin riktigt bra så kan man förmodligen mer eller mindre de andra... Man kan ju knappast avra bäst på allt...

Kan jibbers åka?
Jon Olsson har väl varit gammal störtloppsåkare så han har ju en liten fördel där när han samlar upp fart inför kickern...

Kan jibbers åka?
För bara något år sedan tyckte jag extremt många började gå över till skidor. Grymma i hoppen osv, men har sällan sett en jibber komma med tunga skär i pisten direkt. De åker ofta fakie även i vanliga pisterna, eller 2 meter bredbent. Men vafan det är kul att se :) Dom är ju duktiga på att hoppa de flesta av dem, det är ju den sporten de kör. Men.. Enligt min åsikt är det nog inte så många jibbers som kör speciellt grymt i pisten :P No offense liksom!!

Kan jibbers åka?
det är väl antagligen olika från åkare till åkare. många har ju gått över från t ex slalom till jibb, och vissa började med jibb från början. men det behöver inte betyda att de inte är duktiga pistsvängare. jag t ex kör mittmonterat, klär mej som en jibber och jibbar mest, men kan ändå carva hyfsat och tycker det är grymt mysigt att köra puder! så de är väl ganska olika ..

cruising, du kan dra åt helvete. du är inte den enda som åker skidor! tönt .

// andreas

Kan jibbers åka?
håller med Lasse Ilis, vad är det för nedklankning på sk parkråttor ? bara för att man väljer att hänga i parken, träffa otroligt roliga människor och känna att man lär sig ngt är väl inte det fel? offpist är inte all skidåkning. Efter ett par år på snowboard bestämde jag mig för att börja åka skidor och ja, köpte mig ett par twintips för det kändes som det enda rätta, parkråtta som jag är, och nej, jag kan egenlitgen inte åka speciellt bra men det skiter jag i för att jibba är ändå det roligaste finaste som finns!

Kan jibbers åka?
Hur definerar ni jibbing igentligen? När uttrycket jibbing myntades i början på 90-talet i snowboardkretar i usa, så var jibbing inget annat än att åka och småfjutta i backen på små kullar och köra flatlandtrick. Jag tycker man missbrukar ordet jibbing när man använder det som ett samlingsnamn för olika sorters "freestyle" åkning som tex pipe och bigjumps. Säger man att man ska jibba i pipen betyder det enligt mig att köra i flatbotten och göra flattrick......
Vad tycker ni?

Kan jibbers åka?
Det spelar väl ingen roll om jibbarna kan "åka skidor" eller inte. Jag ser verkligen inte något problem. Jag tycker egentligen att det är mer tragiskt med sidåkare som inte kan unna sig själva och andra skidåkare att ha roligt och utveckla sig själva och sporten. Särskillt när deras utgångspunkt är mer eller mindre korkade principer som bara stinker Surt sa räven och 30-års kris.

Kan jibbers åka?
silvar sa:
All respekt till duktiga jibbare men en allroundåkare som slänger upp dom fetaste tricken i parken och pumpar mest puder inger mest respekt. Att åka sönder sina skidor på rails med en tshirt i bakfickan känns lite passe!
så jävla rätt!
...och med allroundåkare menar jag åkare som t.ex. henrik windstedt och jon olsson. båda två har ju visat vad de går för även utanför parken i tävlingar som extrem NM.

jag tycker faktiskt att oftast när man ser s.k. "jibbers" utanför parken, (vilket händer väldigt sällan) så har de en jävligt ful stil när de tar sig fram... det är väldigt mycket has-has faktiskt... inte mycket till stil inte...
men det är bara vad jag tycker och vad jag har sett...

Senast ändrad:
Kan jibbers åka?
klart att det ligger i något du skriver, när jag själv började jibba och fick lite tips av en gammal puckelkille som gått över till jibbing var det första han gjorde att rätta till min åkställning. bara en sådan liten grej hjälpte skitmycket så grunden till bra jibing ligger nog i hur bra man är på att ta sig ner för pisten. men klart att det finns dem som aldrig fått ett tips men ändå har en grym åkstil och är grymma i puder. kör hårt skiers, all over the world;D portnötare eller inte, nog kan man bli en bra jibber alltid;D

Kan jibbers åka?
om man har ett par jibb skidor med helt runda kanter under fötterna och åker isig pist så är det inte så konstigt om man åker som en kratta

Kan jibbers åka?
de är väl väldigt olika från person till person. Men jag tror att kunna grunderna av skidåkning är viktigt för att kunna jibba..

Kan jibbers åka?
ARGH! vilken onödig tråd!!!!

varför ens bry sej? ni som gillar att åka pist är väl bara glada om de inte kommer massa jibbers å förstör era "Fina åk" ?

det enda en jibber behöver kunna göra är att ta sej den korta sträckan mella bigjupmps å rails i parken.. kan man inte de så äre nog ganska svårt å jibba!!

men visst kan man åka i pisten även om man har baggie kläder å twintips? äre inte så?

att man ens orkar bry sej?! !SHIT ASSÅ!

nä nu skiter jag i dehär :)

Kan jibbers åka?
jeppenator sa:

varför ens bry sej? ni som gillar att åka pist är väl bara glada om de inte kommer massa jibbers å förstör era "Fina åk" ?

det enda en jibber behöver kunna göra är att ta sej den korta sträckan mella bigjupmps å rails i parken.. kan man inte de så äre nog ganska svårt å jibba!!

men visst kan man åka i pisten även om man har baggie kläder å twintips? äre inte så?

helt rätt ;P

Kan jibbers åka?
"det enda en jibber behöver kunna göra är att ta sej den korta sträckan mella bigjupmps å rails i parken.. kan man inte de så äre nog ganska svårt å jibba!! "

jo, men frågan är hur bra de är på det och hur snyggt de gör det... det var väl det som tråden handlade om? hur BRA de är på att bara åka..
det är ju inte SÅ himmla svårt att bara "hasa" omkring mellan alla rails o hopp i parken, som man ser de flesta jibbers göra... men det kanske är deras style o de kanske ska vara så... jag vet inte, jag är ingen gangster-jibber...

Kan jibbers åka?
e man allround så kan man åka, eman parkduva kan man inte.
men pist e ju ändå tråkigt som fan så vrfr ska man kunna de.
offpist och skogsåkning is the shit, efter parken, lr nej före parken,...lr ja vette fan

Kan jibbers åka?
jeppenator sa:

de tycker jag va väldigt töntigt sagt...du bara försvarar dig själv för du inte kan åka...eller?
Men ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycke om du inte kan åka. Själv tycker jag att jag kan åka och kan därför njuta lika mycke i parken som utanför och inanför pisten.

/adam

Kan jibbers åka?
adam_hansson sa:
jeppenator sa:

de tycker jag va väldigt töntigt sagt...du bara försvarar dig själv för du inte kan åka...eller?
Men ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycke om du inte kan åka. Själv tycker jag att jag kan åka och kan därför njuta lika mycke i parken som utanför och inanför pisten.

/adam
nu är de faktiskt så att jag kan åka!(pappa var skidskolelärate förr i tiden).. men när de gäller jibbers i allmänhet så tror jag att det är ganska många som inte är så stabila i pisten.. men vad spelare de för roll? man åker väl ändå för att de är kul? jag tror att även dom som inte åker så bra i pist ändå är där för att ha skojj? eller har jag fel?

Kan jibbers åka?
men det är faktiskt kul att du tar upp det. Det är roligt att kolla på jibbers som inte kan åka pist

Tillbaka
Topp