Kan man bli för gammal för att säsonga?

Lins

Ny medlem
Hm. Jag är 34 men känner mig inte färdigsäsongad!!! Efter 6 år på hemmaplan så börjar jag längta starkt efter en snöig miljö med nära till skidåkning. Men - frågan är - finns det platser för 30-plussare i säsongscirkusen? Kommer man tycka det är kul igen, eller bara känna sig felplacerad? Är det bara att inse att den tiden är över, sätta sig hemma och tänka tillbaka på sin ungdoms glada dagar och se fram emot pensionen? Suck...

Finns väl egentligen bara ett sätt att ta reda på det?

Såvida du inte har familj och grejer att ta hand om tycker jag att dt bara är att köra på.

Och för övrigt lyckades jag lägga det här inlägget på fel plats och nu kan jag inte flytta det. Trött man blir ibland. Måste vara åldern...

Jag veeeet.... Men man är inte lika villig att chansa längre. Vill liksom veta att man hamnar på ett ställe där det finns andra människor än bara festglada 20-åringar (done that)....

Packa väskan och valla laggen så kan du ju fundera på det när du väl är där?

"Den som velar kommer aldrig iväg!"
(Nytt djungelordspråk...)

För det första så är det klart som korvspad att du skall packa prylarna ännu än gång för att tillbringa vintern sovandes på ett golv i ett snöigt hörn av världen. Har du chansen ta den.

I Kicking horse denna vintern så var väl åtminstone den svenska maffian av långtidsturister bestående av mer erfarna själar. Runt trettio var snarare normen än undantaget. jag som är 24 var bland de yngre. Så väljer du en ort som riktar sig mer mot naturnötter o fjällvandrare, och annat folk med skidor under 100mm och stighudar så kommer du se att du passar rakt in i åldersdemografin.

Ja föfan kör på, klart du ska åka iväg och säsonga.
34 är ju inte allt för mycket, Hasse t,ex är ju därikring och plöjer varenda vinter där nedåt.

"Det är först när man är 80 och blir matad på hemmet man ångrar sig!"
(Nytt djungenordspråk...)

Ha ha, ni är grymma på att sparka mig i häcken, helt klart. Bra med tips på ställen, om man ska säga upp sig från (ett ganska bra) jobb för att göra en sån här grej vill man inte köpa grisen i säcken. (Hasse who?) Då vill man veta att det är ett juste ställe med sköna människor och att det kommer vara värt det...

Lins sa:
Ha ha, ni är grymma på att sparka mig i häcken, helt klart. Bra med tips på ställen, om man ska säga upp sig från (ett ganska bra) jobb för att göra en sån här grej vill man inte köpa grisen i säcken. (Hasse who?) Då vill man veta att det är ett juste ställe med sköna människor och att det kommer vara värt det...
Tror att tiden kommer utvisa för dje vem hasse är :P det är bara en tidsfråga innan jag kommer lägga sitt svar i denna tråden :P

Äsch, kring 30 är väl inget problem. Jag bodde med en tjej i gränsen förra säsongen som gjorde sin första säsong, precis som mig. Men hon var 35. Visst, vi reagerade lite på det först, sen glömde vi bort det. Vi hade grymt kul tillsammans!
Är det nåt du verligen vill är det ju bara att satsa. Lever själv lite efter mottot "Det blir vad man gör det till" Tror man att det ska kännas konstigt så blir det ju det (har för mig att det är det haloeffekten innebar) Se det bara som ett tillfälle att åka skidor och träffa folk med samma intresse istället för att tänka åldersskillnader :)

Whats the problem??? Alan Young var 60+ när jag turade med honom senast i Chamonix och det måste vara 10 år sedan. Och vad jag vet så bummar han fortfarande.

Säsongande har med skidåkning att göra och skidåkning har inget med ålder att göra!

Någon som vet hur gammal Tommen i Stryn/hemsedal är? Han lär ju också vara 60+

Ähh, 34 är ingen ålder. Du är ju uppenbarligen taggad till att åka skidor mm. så Go for it!
Som lite inspiration kan jag säga att jag precis sagt upp mig från ett välbetalt jobb som elektronikkonstruktör och drar till alperna om 2 veckor utan boende och jobb fixat. Är förvisso "bara" 27, men ändå.

Lite som att fråga om man blir för gammal för festival. En polare till mina föräldrar är 45+ och åker fortfarande på hultsfred Varje år. Varför sluta med nånting som faktiskt är kul. Men du kan ju försöka få me dig någon i din egen ålder på resan om inte annat.

Kan säga dig att jag skulle tro kanske häften av alla aktiva seriösa skidåkare i chamonix är över 30. Så där kommer du knappast känna dig ensam. Sen har jag förstått att det är många "äldre" som åker mycket av skidor i nordamerika.

centralbyrakraten sa:
Säsongande har med skidåkning att göra och skidåkning har inget med ålder att göra!
Bra sagt.

Lins sa:
Du har varit med sen 99 och har missat Hasse^^

Jarle sa:
Någon som vet hur gammal Tommen i Stryn/hemsedal är? Han lär ju också vara 60+
Han vet ju inte ens själv hur gammal han är :P men han ser rätt gammal och risig ut faktiskt:P dock cool som få när han glider runt på sin bräda.

Ok jag har varit med här sen 99 men inte aktivt... (och har ingen koll på den här nu upphosade Hasse nä) och blir jäkligt imponerad över responsen på ett inlägg. Känns lite kul, och jag känner mig rätt peppad faktiskt.
Vill bara poängtera att jag inte har något emot att umgås med både äldre och yngre, det gör jag för jämnan här hemma. Men det är ju juste om det är blandat... Och jag vill inte hamna i ett sammanhang där folk motiveras mer av sprit än av skidåkningen...

Träffade en säsongare i st.anton förra året som var klart över 60... Han hade skoj sa han :)

30 är lugnt ju ! Finns gott om folk i 25-27 års åldern och även några runt 30 (i alla fall min säsong i anton). Så du kommer lätt finna liksinnat folk!

Åk till någon liten ort med få skandinaver, lär känna ortsbefolkningen så kommer du ha sjukt skoj...

//H

Grymt inspirerande tråd! Jag planerar säga upp mig och dra ner igen till Alperna i höst. Fyfan va gött. Men jag är ju bara 29 då, så nästan snorunge :)

Va alla ska säga upp sig, det gäller att stryka chefen medhårs.
Jag kör då alltid med tjänsteledigt, funkar kanon... :-)

Jag börjar närma mig gubbe men säsonga är man aldrig för gammal för.

// Kricke

Då gör man ju inte jobb om man måste säga ta tjänste ledigt. Se till att jobbet slutar innan säsongen börjar så klart...

klart du skall sessonga! gjorde min flörsta sesong i sälen i vinter. mycket kul! jag är dock bara 21 men en bra kompis jag träffade där hade vi 30års kalas för. inga problem han öste lik hårt som vi.
go snow grabben lycka till!/Aron

aronjansson sa:
klart du skall sessonga! gjorde min flörsta sesong i sälen i vinter. mycket kul! jag är dock bara 21 men en bra kompis jag träffade där hade vi 30års kalas för. inga problem han öste lik hårt som vi.
go snow grabben lycka till!/Aron
hahaahhaaa, som om 30 skulle var gammalt !

Åkmässigt lär ju inte var några problem alls, först vid 60 folk börjar tappa liiiite. Problem däremot om du tänker supa som 21 åringar, men varför skulle man göra det man har ju lärt sig saker.

Senast ändrad:
Go inspirerande respons! Ok, jag tolkar er sammanfattningsvis så här:
Det går alltid att hitta likasinnade. Mer troligt är det på ställen i nordamerika som riktar sig mot "naturrötter och fjällvandrare" eller i seriösa offpistställen som Cham, men tydligen även i Sälen, Gränsen och St Anton... Och så gäller det att stryka chefen medhårs och tigga om tjänstledigt i första hand. Och så borde jag tydligen veta vem Hasse är.
:D

Man kan nog inte bli för gammal...
Jag gjorde min senaste 2003 = 32år (iof pappaledig men ändå) i björkis, och där finns det flera som gjort säsong på äldre dar.
Jag hopp verkligen inte att det är den sista säsongen jag gjort, men det dröjer kanske något år till innan det blir av (hoppas att junisarna kan haka på oxå)

I La Grave torde ju medelåldern vara skapligt hög bland säsongarna...
Ingen kommentar från Glisseur angående det här med åldern? Herrn harvar ju på fortfarande trots begynnande medelålder... ;-)

Jag tycker att du ska köra på, hitta några andra i samma ålder och åk. Du kommer aldrig att ångra ett sådant beslut.

Det vore intressant att veta hur alla "äldre" (läs 30+) kommer iväg på säsong. Hur gör man när man har ett bra fast jobb, fru, bebis och hus, finns det några bra ideer? Kan man kombinera pappaledighet och skidåkning på ett bra sätt? Någon kankse har kommit iväg på äldre dagar med ett klockrent upplägg och är sugen på att berätta hur...

/30+

panda. skidryggan bak och babyryggan fram.

nu kanske jag är för ung för att ge dig ett klokt tips. men så länge du inte ramlar ska väl inte min idé gå i spillror.

Senast ändrad:
Panda sa:
Det vore intressant att veta hur alla "äldre" (läs 30+) kommer iväg på säsong. Hur gör man när man har ett bra fast jobb, fru, bebis och hus, finns det några bra ideer?
ähm alla över 30 har väl inte ett bra fast jobb, fru, barn och hus eller?

Tillbaka
Topp