Kan man byta stålkanter?

kingcool

Ny medlem
Kan man byta stålkanter?
Stålkanterna på mina Völkl G41 börjar närma sej 1 mm bredd efter mååånga kantslipningar (dock fortfarande 2 mm höga.
Hur smala kan man köra med?
Kan man byta stålkanter. eller kan man precisionsvetsa på 1 mm stål utanpå de gamla kanterna, och sedan slipa in dem igen?
Nån som vet?

Kan man byta stålkanter?
det är ju fullt möjligt att ta bort och laga stålkanter på skidor/brädor. men då snackar vi enbart lokala skador på kanten. att byta kanten runt hela skidan är knappast möjligt eller ekonomiskt.

svetsa är inget alternativ, finns nog ingen möjlighet till det, och även OM det går så lär det inte hålla. kanten utsätts för ganska stora krafter, speciellt om det är isigt, och en svets skulle inte hålla, dessutom helt omöjligt att göra skarpa.

det låter som du får ta Mats ur skolan och bege dig till skidshopen och investera i ett par nya, om stålkanten är så nersliten (även om du har slipat dom ofta enbart för att ha bästa skäret) så är skidan utnött. träkärnan tål inte hur lång användning utan att tappa sina egenskaper.

lättast ser du ju det om du lägger skidan på plant underlag med belaget neråt så ska den kunna "stutsa" när du trycker på skidan mellan bindingarna. det är flexet som gör detta möjligt. finns inte detta kvar så har du en "död" skida under fötterna.

/ sture

Kan man byta stålkanter?
En till anledning att inte svetsa är att det blir så varmt så belagen troligtvis smälter en aning närmast kanterna.

Kan man byta stålkanter?
Det är inga problem att köra med riktigt tunna kanter. De flesta raceåkarna slipar ju medvetet ner kanterna (för att få bättre glid antar jag?). Isgreppet blir naturligtvis inte lidande av en tunn kant, men däremot tappar man hållfasthet, vilket är dumt på en friåkningsskida. Skidor är förbrukningsvaror och håller bara en begränsad tid. Kör slut på skiten och köp nytt bara.

Gillar du skidorna och vill få dom att hålla så länge som möjligt är det läge att inför slip säga till verkstadspersonalen att de bara ska slipa absolut nödvändigt mkt. Men tänk på det som sturesson säger. Gamla skidor tappar spänst.

Kan man byta stålkanter?
Nog finns det kvar studs i skidan och jag tycker alltid skidor blir bara skönare och skönare ju mer man använder dem. Man får åka mycket löst så man inte behöver slipa så ofta :)
Jag blev så nyfiken på "Sture-ssons" uttryck: ..."ta Mats ur skolan"...
Det har jag aldrig hört förut- Vad betyder det???

Tillbaka
Topp