Stålkantsvinklar och dess relation…

Pillard

Aktiv medlem
Det här med stålkanter och dess vinklar är ju en jäkla djungel och nu när dottern börjat träna alpint i en väldigt isig backe var det bara att bita i det sura äpplet och börja sköta grejerna.

Då börjar jag titta på mina egna skidor och inser att mina Moment Bibby har väldigt udda vinklar från fabrik. De anger 1,5 och 1,5. Så det borde betyda 1,5 grads hängning och en sidokant på 88,5 grader? Eller vad menar de egentligen med sidokant på 1,5?

Jag hade förstås föredragit 88/1 för att enklare kunna använda samma grejer men att ändra 1,5 graders hängning till 1 grad kräver ju typ att man slipar bort hela belaget och det lockar inte riktigt.

Samtidigt har jag bara en filhållare för 88 grader. Att ändra 88,5 till 88 är ju däremot en smal sak men hur blir en 88 graders kant när hängningen är 1,5 istället för 1?

Över lag är ju 1,5 hängning ganska mycket. Är det skidans bredd (118) som motiverar eller kan det finnas nån annan anledning?

Häng om efter nästa planslipning och kör med 88:a på kanten rakt av. De är som du skriver breda skidor och det är sällan du hänger skidorna på kanten när det är is. Så skulle jag göra.

Häng om efter nästa planslipning och kör med 88:a på kanten rakt av. De är som du skriver breda skidor och det är sällan du hänger skidorna på kanten när det är is. Så skulle jag göra.
Men att minska hängningsvinkeln borde vara näst intill omöjligt, om man inte planar av jäkligt mycket? När du skriver ”hänger skidorna på kanten” men du då att man sällan åker på is där man behöver använda kanten eller att man sällan ger skidorna en höngningsvinkel? Jag tänker spontant att man borde vara extra intresserad av att hänga dem för att de inte ska greppa för mycket

Sorry för att jag var otydlig. Man planar ut hängningen oavsett vid planslipning 1,5° ger inte mycket höjdskillnad. Men då du lämnar skidorna för planslipning kan du be dem att hänga dem på 1,5° om du så vill.
88° kan du ha på sidan av kanten om du vill använda dina befintliga verktyg. Jag trodde att du ställde frågan i servicesyfte, men läste om den nu och inser att det var mer forskning och spekulationer du var ute efter. Skidor har facit i sig men det har inte vi själva som åker dem eller underlaget vi åker på. Jag själv provar mig fram med prylar och anpassar dem efter mina egna behov och krav. Jag har nog inte svar på din fråga. 😅

Det här med stålkanter och dess vinklar är ju en jäkla djungel och nu när dottern börjat träna alpint i en väldigt isig backe var det bara att bita i det sura äpplet och börja sköta grejerna.

Då börjar jag titta på mina egna skidor och inser att mina Moment Bibby har väldigt udda vinklar från fabrik. De anger 1,5 och 1,5. Så det borde betyda 1,5 grads hängning och en sidokant på 88,5 grader? Eller vad menar de egentligen med sidokant på 1,5?

Jag hade förstås föredragit 88/1 för att enklare kunna använda samma grejer men att ändra 1,5 graders hängning till 1 grad kräver ju typ att man slipar bort hela belaget och det lockar inte riktigt.

Samtidigt har jag bara en filhållare för 88 grader. Att ändra 88,5 till 88 är ju däremot en smal sak men hur blir en 88 graders kant när hängningen är 1,5 istället för 1?

Över lag är ju 1,5 hängning ganska mycket. Är det skidans bredd (118) som motiverar eller kan det finnas nån annan anledning?

Lättare om du pratar med dom som redan kör alpinracing istället för att uppfinna hjulet för 5000 gången

Men att minska hängningsvinkeln borde vara näst intill omöjligt, om man inte planar av jäkligt mycket? När du skriver ”hänger skidorna på kanten” men du då att man sällan åker på is där man behöver använda kanten eller att man sällan ger skidorna en höngningsvinkel? Jag tänker spontant att man borde vara extra intresserad av att hänga dem för att de inte ska greppa för mycket
Om stålkanten är 4 mm bred och hängningen 1,5 grader så försvinner hela hängningen vid 0,1 mm planslipning.

Och varför skulle de ha koll på om 1,5 graders hängning är bäst på skidor med 118-midja tex?
Sen är en 118 midja ingen pistskida. De är en ren offpist/pudersnön skida som knappt behöver slipade stålkanter.

Din skida är inte konstruerad för pist de du tror är slöa kanter är troligen att hela skidan vrider sig och du tappar greppet!

Sen är en 118 midja ingen pistskida. De är en ren offpist/pudersnön skida som knappt behöver slipade stålkanter.

Din skida är inte konstruerad för pist de du tror är slöa kanter är troligen att hela skidan vrider sig och du tappar greppet!
Va?! Helvete vad lurad jag känner mig nu. Jag som trodde att jag köpt ett par skidor för vinterns KM i storslalom.

Även om dessa är till för djupa dagar händer det tyvärr att man behöver passera brant och isigt för att komma till pudret. Jag har inte ens åkt på dem sen jag köpte dem men tänkte preppa dem ordentligt inför alpresan men då jag bara har en filhållare för 88 grader var jag egentligen mest nyfiken kring hur 88 grader lirar ihop med 1,5

Även om dessa är till för djupa dagar händer det tyvärr att man behöver passera brant och isigt för att komma till pudret. Jag har inte ens åkt på dem sen jag köpte dem men tänkte preppa dem ordentligt inför alpresan men då jag bara har en filhållare för 88 grader var jag egentligen mest nyfiken kring hur 88 grader lirar ihop med 1,5
Jag har alla mina skidor över ~100 midja med 2,25grader baskant och 89 eller 'från-fabriken-vinkel' sidokant.
Jag tycker att man instinktivt/lätt kastar upp breda skidor i en högre vinkel när man behöver det och då greppar de kanterna helt ok.
Majoriteten av tiden är mjuk snö och skidgeometrin får blomma ut med total avsaknad av aggressiva kanter.
Jag tror 88/1,5 kommer att vara alldeles utmärkt förutom på de långa, smal, isiga ställena som du ändå inte borde kommit i närheten av med så breda skidor. ;)
#fwiw #snö #peace-to-all-mankind

Kör 88 på sidan. Du kommer inte märka skillnad på 88,5 eller 88. Skillnaden du eventuellt upplever är skarp vs slö kant. 1,5 undertill låter normalt på den typen av skida. Skulle vara försiktig med aggressiv hängning, kanta lite mer bara.
Antar att du inte ska åka balkad bana med de skidorna eller ens hård pist, utan liter mer vanlig uppåkt (mjuk) pist (eller utanför). Kanter är inte superkritiskt då.
Skaffa gubballmountain eller raceskidor till kvällarna och lägren du är med som ”race-förkläde”. Du har mycket kul framför dig. Och det kommer bli dyrt 😀

Tillbaka
Topp