Kan man få tillbaka flexet på gammal bräda?

JITZ

Ny medlem
Jag har en gammal bräda som inte varit ute i backen de senaste 8-10 åren. "Avställd" pga olycka, och sen har jag hållt mig till längdskidor istället. Brädan är lite hårdare än vad jag vill minnas men jag kan ha fel. Går det att göra något åt det nu när den legat i förrådet så länge? Och vad kan jag göra för att den ska bli redo för backarna och kanske ny ägare?
Brädan är slät och fin så jag misstänker att jag gjorde iordning den innan den hamnade på hyllan så den ser helt okej ut.

är problemet att den är för hård?

jag tror inte den har blivit hårdare över tid, det har jag aldrig hört talas om tidigare men kanske någon av de äldre mera erfarna skid/bräd kännarna kan dementera denna åsikt och bevisa motsatsen?

Iallafall till en för mig rätt enkel lösning för att få den "mjukare" skulle vara att ställa den på t.x 2 tegelstenar, en fram vid nosen och en bak vid tailen under brädan. Sen lastar du på ett par till på mitten av brädan så att den flexas på mitten av tyngden. Låt den stå så ett tag och töjas ut lite grann och känn efter om du känner någon skillnad i mjukhet.

Jag har själv kört ur hårda skidor så de blivit mycket mjukare igenom att använda dem mycket under en vinters tid. Det måste bli en slitning på träkärnan i mitten som gör att skidan tappar sin stuns litegrann efter hårt användande. Samma sak tänker jag mig kommer hända om du belastar mitten av brädan i ett flexat läge under några timmar eller dagar beroende på hur fort det gör skillnad. Känn efter noga bara under processen så att du kan stanna när det känns lagom utan att få den att bli för mjuk.

/Jesper

Jag kan inte bevisa på något sätt utan mer orera kring egenskaperna hos olika material...

Polymera material, som till viss del ingår i en snowboard, åldras alltid. Åldringen innevär att molekylkedjorna bryts ner och blir kortare, vilket medför att materialet blir styvare och sprödare. Det borde mest påverka belag, sidewalls och eventuellt epoxyn (är dock osäker på om epoxyn visar samma beteende då jag har för mig att det materialet är tvärbundet och kan uppvisa andra åldringsegenskaper).

Så brädan kan absolut ha blivit styvare, jag vet inte vad du kan göra för att mjuka upp den igen.

Men det kan ju även bero på att du var starkare och bände runt brädan lättare förut.

ÄR ndet träkärna kan du borra några hål och spruta in vatten. Då mjuknar den upp efter några månader

Tillbaka
Topp