Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Den börjar bli väldigt ledsen och jag har inte riktigt tid att lämna in den innan jag åker (imorgon)
Kan man slipa kanterna med en vanlig brynsten (te.x för yxa och knivar)?
Hur långtid tar det? med slipning och vallning, har bara gjort det här hemma å då tar det ett par dagar, men antar att de kan göra det på nån timme, men vill ju inte vara utan min bräda allt för länge.
Är de bara kanter du vill fixa gör man de lätt själv. Ett fint bryne (diamantbryne) är att föredra. Se till att du har lite vinkel när du slipar "base"-sidan av kanten. vinkeln ska vara ca: 1-3 grader. Sen på ytterkant kan du hålla den 90 garder.
Men känner du att du inte har vågar dig på eller osäker så lämna in där du ska åka.
Att slipa kanterna med ett bryne är inte särskilt smidigt. Det går men det tar hur lång tid som helst. Ska du fila kanterna själv ska du göra det med en fintandad fil som tar mycket bättre än ett bryne. Brynet kan du använda för att finjustera kanterna lite efter själva slipningen eller att ta bort ojämnheter som uppkommit när du kört på en sten eller nåt.