Kan snowboard hjälpa unga missbrukare?

HannesK

Ny medlem
Hej, jag håller på med en undersökning om tänkte få hjälp av er på freeride.
Tror ni att unga missbrukare med hjälp av snowboard kan få slut på sitt beroende? Motivera ditt svar.

Tips på vad jag ska skriva om att Snowboard kan hjälpa missbrukare?

Tack på förhand Hannes Karlsson

eEVEZ sa:
nej det är ju snarare tvärt om.
många talanger blir inte pros eftersom de hamnar i knarkträsket. det heter ju trots allt hashplanka.
Har man redan varit missbrukare och vill återhämta sig tror jag att det kan hjälpa ungdomars motivation att sluta. Eftersom snowboard är en otroligt fysiskt krävande sport tror jag att de håller sig borta från droger, speciellt om de fått en bra start på sin snowboard karriär genom att skaffa inspiration från proffsen eller några utav de bättre åkarna.

Hannes_745 sa:
eEVEZ sa:
många talanger blir inte pros eftersom de hamnar i knarkträsket. det heter ju trots allt hashplanka.
Har man redan varit missbrukare och vill återhämta sig tror jag att det kan hjälpa ungdomars motivation att sluta. Eftersom snowboard är en otroligt fysiskt krävande sport tror jag att de håller sig borta från droger, speciellt om de fått en bra start på sin snowboard karriär genom att skaffa inspiration från proffsen eller några utav de bättre åkarna.
där har du ju redan dina argument. men jag tycker inte att snowboard är otroligt fysiskt krävande. men det blir ju det man gör det till. då är nog frågan varifrån dessa f.d knarkare får sin motivation ifrån viktigare.

jag kan inte se någon anledning till att de skulle hålla sig borta från droger genom att hålla på med en fysiskt krävande "sport". det handlar nog snarare om att hamna i rätt grupper, och att sammanhållningen i "snowboard-gruppen" kan hålla ex-knarkaren från drogträsket. så kopplingen mellan att det är för jobbigt för att knarka håller inte enligt mig.

Badminton är nog en bra sport......dom har ju ingen direkt undergroundkultur. Det ligger ändå lite i uttrycket haschplanka!

jag tror nog att det kan hjälpa...om man tänker att man börjar med snowboard så kanske man har något annat att leva fö, en drogerna...och om man då skulle t.ex åka med på nån resa som har med snowboard att göra skulle det ju vara ett avstånd till drogerna..kanske?

men när jag tänker på mej så röker jag mera när jag är på snowboardresa...

lycka till! peace.

i mina öron så beror det ju på! man kan väl locka lite med morot osv. t.ex. om dem drogberoende är lite skid/snowboard intresserade kan man erbjuda dem ett träningsläger eller en resa m.m. mot att dem pissar negativt(positivt att dem är utan droger dock).

bara en ide, annars tycker jag logiken - bli bra på snowboard bli knarkfri är ohållbar. som sagt i svaren ovan, så är det ltie så att alla jag känner som är bra på snowboard röker på vissa mer än andra. Tyngre droger såsom koks, LSD, E osv. tror jag kanske inte hör kulturen till men vad vet jag? jag åker ju skidor.

det tror jag nog

många av dom som drogar har ju inte så mycket att leva för,utom droger,eftersom dom ofta inte har nån annan hobby...

Klart att man kan komma bort från sånt om man har en kul o intressant hobby.. men finns nog en massa andra sporter som är lättare att få igång isf.. dels kostar snowboard en massa (utrustning, liftkort osv) och sen måste man ju faktist ta sig nån annan stans för att utöva det (om man inte redan bor i fjällen).. o sen måste de vara vinter också.. är man nu inne på brädåkning så är det nog bättre med skate eller longboard isf...

Hjälpte ju för Tom. gamla tomten i stryn som lirar bräda på sommarn i stryn och i hemsedal på vintern... han bor ju i sin lilla husvagn, så jag tror starkt på att det kan hålla undan sitt beroende, som ville-vessla sa "man byter bara beroende"... Tror det viktigaste för dem är att komma på andra tanakr å få upp ögonen för något annat här i livet...
kanske får tillbaks sin livsglädje, inte fan vet jag. men kör på!

flowbrow sa:
jag tror nog att det kan hjälpa...om man tänker att man börjar med snowboard så kanske man har något annat att leva fö, en drogerna...och om man då skulle t.ex åka med på nån resa som har med snowboard att göra skulle det ju vara ett avstånd till drogerna..kanske?

men när jag tänker på mej så röker jag mera när jag är på snowboardresa...

lycka till! peace.
Haha, de första stämmer men, sen säger du att du "röker mera", de låter som om du rökte weed eller nåt..:D bra björn..!:P

Deespin sa:
det tror jag nog

många av dom som drogar har ju inte så mycket att leva för,utom droger,eftersom dom ofta inte har nån annan hobby...
man drogar inte "bara" ,man tar droger och gör grejer det är det som är grejen .. oavsett drog.. super du så dansar du eller slåss. röker du så åker du skidor/bräda eller spelar tvspel/provåker tunnelbanelinjer och/eller lyssnar på musik.,.. dra inte alla knarkare över ett streck.

/jag knarkar inte jag bara sysslar med droger

instämmer med föregående talare.

det finns många som använder droger istället för alkohol etc.

jag lägger ingen värdering i om någon tar droger istället för att dricka alkohol/röka tobak. så länge personen i fråga har koll på sina gränser och vet vad denne gör.

ABSOLUT! Vet att det var några reportage om unga killar i norge som började åka skidor. Någon hade typ 3 kulor i sig och lämnade allt tack vare att han fick chansen att komma in på skidåkning.

Vissa av oss är sånna att om vi gör något gör vi det till 110% vår farsa sa till oss saker som "är det värt att göras, ska det göra ordentligt" och "det kommer aldrig bli något av dig så gå en yrkesutbildning istället"

vi som människors medvetande tror jag är uppbyggt på en stor cirkulär feedback-loop av alla intryck vi tar in. om 50% av ens intryck handlar om knark kommer det påverka vad man tycker är logiskt att göra när det passats vänster (din tur att röka) eller när du får ett erbjudande att köpa hur mycket syra du orkar. visst det är jävligt roligt en stund. men man glömmer så lätt i det där rökmålnet att man blir helt störd i huvet av skiten.

så alltså sammanfattningsvis. om snowboard är ett ställe långt borta från gamla vanor och information som innefattar knark. då är det bra.

verkar inte vara fallet?

det viktigaste för att få någon att bryta sina vanor är att få den att inse att han måste dissa alla sina "junkie friends" även om man älskar dem och är orolig. det går inte rädda sina polare bara sig själv om man har tur.

sen om nån håller sig till att röka på så är det fine. ingen idé att bråka med personen. tycker även att en årlig svampresa inte är något att gnälla om. men är det mer än det minsta lilla har man imo problem.

Men liksom, vad är egentligen värst? Ett drogberoende eller ett skid/snowboardberoende? Det är fan inte helt självklart.

Allt beror ju som sagt på i vilka kretsar man umgås, så är det ju i alla andra sporter också. Om man åker med folk som inte knarkar och åker mkt så känns det väl onödigt att börja kanske, Men som Blackriverpaint sa så är nog tex. Badminton eller Bandy mer helylle.

Allt är upp till individen...

tycker inte att du ska rikta in dej för hårt på snowboard, men självklart så hjälper såna sporter som skidor och snowboard om de är så att man hamnar i "syndromet" och blir beroende..:P då har man ju nåot att hålla på med iställe för att ta droger å loda på stan:) och men har starkare annledningar att inte ta droger med tanke på att man kankse vill lägga sina pengar på annat..

Setermannen sa:
Allt beror ju som sagt på i vilka kretsar man umgås, så är det ju i alla andra sporter också. Om man åker med folk som inte knarkar och åker mkt så känns det väl onödigt att börja kanske, Men som Blackriverpaint sa så är nog tex. Badminton eller Bandy mer helylle.

Underground/knarkkulturen i innebandy är fan inte att leka med alltså. Jag har, som tur är, lyckats ta mig ur skiten.

... Jo..

Jag har åkt snowboard sen 1989 och tyvärr sett allt för mycket Röka inblandat.

Överallt jag vart i alla länder (Speciellt USA) och även i Sverige röker allt för många

olagliga substanser i samband med snowboardåkning. Har man inte modet att "fetta på" i

de större hoppen så hjälper det ofta att bli lite mer avslappnad med lite röka..

Jag är 100% drogfri och har alltid varit det.. jag har sagt upp flera vänskapskontakter pga

detta fenomen.. tyvärr

/Pinn

egge87 sa:
Setermannen sa:

Underground/knarkkulturen i innebandy är fan inte att leka med alltså. Jag har, som tur är, lyckats ta mig ur skiten.
han syftade nog på Bandy.. inte innebandy

Jag tror att om man tex skulle motivera ett gäng ungdomar att om dom går på regelbundna kontroller tex en gång i veckan och dom klarar att vara rena från tex november till mars så blir dom bjudna på en snowboard resa till nån stort ställe där dom är med i en tävling.. för då blir november - mars tiden som en tränings tid där dom ska lära sig tex hoppa å trixa. och om dom lyckas vara rena nder den tiden blir belöningen att vara med i en snowboard tävling blandar med en skön semester. OCh detta skulle vara änn bättre om flera länder var med och denna tävling anordnades speciellt för dom här ungdomarna som är med i detta drog fria program.
Peace //Fredrik

för mycket av nått är inte bra gäller det mesta till exempel alkohol,palt,pizza och droger
men vissa har ju svårt att säga nej och då kan det bli farligt men så länge man håller sig på en bra nivå ser jag inget fel i det.

tror mycket väl snowboard/skidor kan hjälpa ungdomar med problem men krävs ju att dom bor vid snön har till gång till åkning varje dag och nån rutinerad person som håller koll på dom

så ta hand om varandra och säg till när vänner halkar på fel spår

peach!

Kanske inte om dom bara har tästat men om dom har backe nära och åker någon gång i veckan och tycker det är kul så dom får det som hobby så tror jag det, men dom flästa missbrukarna tycker någ att snaowboard är töntigt och är hellre ute och hänger på stan..
Tyvärr

sporten handlar ju lite om att jaga kickar så antingen ersätter man missbruket med en sorts "nyttigare" missbruk" eller så köper man hela snowboardlivsstilen å börjar röka gräs...och nästan alla som gör det blir ju horsare på ett par år.

eevez sa:
många talanger blir inte pros eftersom de hamnar i knarkträsket. det heter ju trots allt haschplanka.
det heter haschplanka för att vissa snowboards är gjorda av hampa, sen har det väl börjats använts som begrepp av vissa mindre bildade på grund av en annan anledning

JakobJ sa:
eevez sa:
många talanger blir inte pros eftersom de hamnar i knarkträsket. det heter ju trots allt haschplanka.
det heter haschplanka för att vissa snowboards är gjorda av hampa, sen har det väl börjats använts som begrepp av vissa mindre bildade på grund av en annan anledning
det var värt att dra upp en 3 år gammal tråd för att få det sagt eller?
visst. brädor kan vara gjorda av hampa. det råkar jag faktiskt veta. men det är ju faktiskt en hel del folk som röker. vilket mindre bildade inte verkar förstå.
puss!

Senast ändrad:
pinn sa:
... Jo..

Jag har åkt snowboard sen 1989 och tyvärr sett allt för mycket Röka inblandat.

Överallt jag vart i alla länder (Speciellt USA) och även i Sverige röker allt för många

olagliga substanser i samband med snowboardåkning. Har man inte modet att "fetta på" i

de större hoppen så hjälper det ofta att bli lite mer avslappnad med lite röka..

Jag är 100% drogfri och har alltid varit det.. jag har sagt upp flera vänskapskontakter pga

vilken polare, säger upp kontakten med en polare för han/hon smögar lite.:)

detta fenomen.. tyvärr

/Pinn
vilken polare, säger upp kontakten med en polare för att han/hon smögar lite.:)

edit: fan vilket nytt inlägg jag citerade!

Senast ändrad:
eevez sa:
JakobJ sa:
eevez sa:
det var värt att dra upp en 3 år gammal tråd för att få det sagt eller?
visst. brädor kan vara gjorda av hampa. det råkar jag faktiskt veta. men det är ju faktiskt en hel del folk som röker. vilket mindre bildade inte verkar förstå.
puss!
Kan ju lova dig att det är en HEL del som inte åker snååbåård som röker på, om jag var journalist skulle jag nog säga att en 95% av dom som röker inte åker bräda,skidor,skate,inlines,bmx and on and on and on....

Tillbaka
Topp