Kanada 09/10

REici

Ny medlem
Kanada 09/10
Hej!

Jag är grymt sugen på att åka till Kanada under nästa säsong, men har insett att jag inte har den blekaste om någonting och skulle vara härligt om någon hade lust att bringa lite klarhet:)

Har ingen större lust för Whistler med OS hysteri och undrar vad det finns för andra sköna alternativ? Har gjort en säsong tidigare och vill gärna ha ett ställe med lättåtkommlig offpist, inte för mycket turister (vem vill inte..?) och en park som även vi icke totalgrymma kan våga oss på..

Sen undrar jag hur lätt det är att få arbetstillstånd och senare att få jobb på plats? Har ni sökt hemifrån eller åkt ner på chans?

HUr mycket pengar är det ett måste att ha då man åker ner?

Hur funkar det med boende? Dyrt? Är det ett måste att ha bil?

Sen hur är skillnaden mot alperna? Är det överhuvudtaget lönt att korsa atlanten?

Hur är skillnaden öst/väst kust och hur är det med fransktalande orter, tar man sig runt på engelska?
Det blev en del..Hoppas det är någon som har tid och ork att svara!

Kanada 09/10
Whistler tycker jag inte är värt det för då kan man lika gärna ta Alperna. Dessutom som du säger så kommer ju OS och då vill man verkligen inte vara där.

Det problemet du kommer att ha är att dom mindre orterna är nichade och du har antingen Park/Pist orter eller Offpist orter. Ärligt talat så tycker jag att du skall skita i Parkerna när du är i Kanada och köra offpist. Park kan du köra hemma.

Orterna jag tycker att du skall fundera på är Fernie, Golden/Kicking Horse och Revelstoke. Lättillgänglig offpist på alla tre och även lite större ställen så jobb kommer vara lättare än i dom ännu mindre orterna. Alla tre har hyffst låg turist nivå med våra mått mätt. Men jag själv tycker att Fernie har blivt för mycke svenskar. Men med lågkonjunktur och det faktum att det ändå är tomt i lifterna på veckorna så kommer du inte att uppleva det som ett problem.

Du måste inte ha bil eftersom det funkar bra att lifta. MEN det är relavit billigt att köpa bil. Du får mycke bil för pengarna och du får en bra bil (runt 95-98 års model av någon jänkare eller japs i bra skick) för 2000-3000 CAD. Du säljer den för halva priset eller två tredje delar av priset innan du åker. Bil gör att du kan komma iväg till andra orter och blir inte lika stationärt fast som du blir utan.

Tex

Kanada 09/10
hej, jag ska till Kanada denna säsong, kommer att åka till Fernie för orkar inte med to cool for school köret i Whistler, OS hysterin och ett svin dyrt ställe.
Boendet i Fernie är inte så dyrt, cirka 3 tusen i månaden. Men då snackar vi eget rum och inte Chamonix sud style.(går ju att bo billigare) kommer börja fixa boende nu aug-sep via internet kommer åka med 2 andra en från Sverige oh en kanadensare som spenderat 4 säsonger där redan.
hör av dig om du har lust att dela boende så kan vi snacka lite

Fixat med arbetsvisum innan work and holiday heter youth program där. Fanns bara cirka 200 st kvar i july av totalt 1000 för 2009. Du kan ju söka för 2010 i JAN men då kommer du inte kunna arbeta förens jan och då är nog alla jobb borta.

Kommer köpa bil med de jag åker med för att kunna vara på plats efter dump och dra till närliggande orter. Samt dra över någon gång för att se OS.

Öst kusten ska du hålla dig borta ifrån om du inte vill åka stenhård park i 30 minus oh aldrig något pow.

Dricka och mat är billigt.

Senast ändrad:
Kanada 09/10
Tack för svaren!

Låter definitivt intressant!
Vad är ni för människor som ska åka och har ni tänkt fixa jobb där eller bara glida runt?

Kanada 09/10
Hallå tjejen!!
Jag är me en tjej som drar på min första säsong nu o det blir nog revelstoke för min del..
har heller ingen info om något så hade varit grymt kul om vi kan dela med oss av vad vi får reda på :)
När ska du åka?? reskompis?? jag åker själv men ska träffa en kompis från kanada där nere men vet inte om hon tänker anlända samtidigt som mig..
dessutom ska vi leta hus så känner du för att hjälpa till o va me o dela är ju et alltid kul.. the more the marrier :)

regards tanja

Kanada 09/10
hej, jag fortsätter på inläggen här, verkar vara i samma stil som jag letar efter.
Jag ska säsonga i kanada iår, dock vet jag inte om det blir lite senare, mer åt nyårs hållet. Jag hade tänkt att jobba (har gjort en bummarsäsong tidigare och behöver lite mer pengar till denna gång). Vill gärna till ställen runt vancover, planerar nämnligen att se lite os hockey när jag ändå är där men tänker Inte åka till whistler, inget för mig. Vet någon något om bergen runt om, och om det går att komma lite senare och vara där i 3-4månader "bara"?

Kanada 09/10
verkar vara lite folk här som har gjort säsonger i canada innan och även jobbat.

min plan ser ut som följande: att jag ramlar in i canada, Fernie, i mitten av december, och ska därifrån söka jobb.
Är det någon som har säsongat och har koll på hur jobbtillfällena ser ut så pass "långt in" i säsongen. Finns det ens en chans att få jobb då?

Ska jag chansa, våga dra eller spara mitt arbetsvisum tills nästa säsong?

Kanada 09/10
Vi är 2 pers som tänkte dra till Kanada i 2 v. över jul/nyår och undrar vilken ort som är hyfsad billig att bo i? Finns det \"vandrarhem\" där borta? Skidåkning är prio 1, utelivet spelar ingen roll. Vi gillar branta berg!

Funderar även på husbil men det kanske inte är praktiskt där? Någon som bott i husbil i december?

Kanada 09/10
Plenum:

Vi är 3 pers som ska till Revelstoke 3 veckor i dec-jan. Tänkte bo på Samesun Hostel som kostar typ 25 CAD/natt. Vet inte hur det är att ta sig till backen från Samesun då vi inte kommer ha bil, men hoppas på att det går skidbussar. Googla på Samesun Hostel Revelstoke så kan du kolla lite själv..

Ha det!

Kanada 09/10
Vilken tur du har- jag är från Kanada, men för att inte få allt gratis så ska ni få öva på engelskan (som ändå behövs snart då..) As TexMurphy said your going to have to choose either park or off pist. If you want both Whistler really is the only true option as they do have the best park in Canada and great back country as well. Many have said Fernie as a great option and it truly is. You won't be alone though as it seems like almost all Swedes that go to Canada end up in one of three places. Fernie, Kicking Horse or Revelstoke. I'm from BC myself and grew up riding and hiking these resorts. Each of them will treat you with great snow if you get a good season. These resorts also have many people from Calgary and can often be very crowded on weekends. The best snow usually comes during the month of Feb. Be warned though if you end up at one of these resorts you'll be sharing the powder with half of Australia and New Zealand.
Now to the little gems that I like. Smithers in northern BC has great snow as well as Powder King. Both resorts are way north but deliver great snow. Vancouver Islands Mt Washington can also give you great snow but it is heavy west coast snow but very DEEEP. Two of my favorites that are not so often visited by as many tourists is Whitewater and Red. Whitewater is close to Nelson so you would need to fix housing in Nelson and a car. It is also close to Red Mountain and about a four hour drive to Fernie. So there you have a few options. Vancouver has some great parks as well. Seymour is so much fun to ride park and you can actually get some amazing backcountry hiking there. Lake Louise, Sunshine also are rather close to Fernie. So if you want my input Fernie is your best option as you have many other resorts to check out if the snow is bad. A tips from me an old Fernie local. If the snow is tracked out in Fernie check out Castle.

Ha det!

www.stuntwood.se

Kanada 09/10
Vilken tur du har- jag är från Kanada, men för att inte få allt gratis så ska ni få öva på engelskan (som ändå behövs snart då..) As TexMurphy said your going to have to choose either park or off pist. If you want both Whistler really is the only true option as they do have the best park in Canada and great back country as well. Many have said Fernie as a great option and it truly is. You won't be alone though as it seems like almost all Swedes that go to Canada end up in one of three places. Fernie, Kicking Horse or Revelstoke. I'm from BC myself and grew up riding and hiking these resorts. Each of them will treat you with great snow if you get a good season. These resorts also have many people from Calgary and can often be very crowded on weekends. The best snow usually comes during the month of Feb. Be warned though if you end up at one of these resorts you'll be sharing the powder with half of Australia and New Zealand.
Now to the little gems that I like. Smithers in northern BC has great snow as well as Powder King. Both resorts are way north but deliver great snow. Vancouver Islands Mt Washington can also give you great snow but it is heavy west coast snow but very DEEEP. Two of my favorites that are not so often visited by as many tourists is Whitewater and Red. Whitewater is close to Nelson so you would need to fix housing in Nelson and a car. It is also close to Red Mountain and about a four hour drive to Fernie. So there you have a few options. Vancouver has some great parks as well. Seymour is so much fun to ride park and you can actually get some amazing backcountry hiking there. Lake Louise, Sunshine also are rather close to Fernie. So if you want my input Fernie is your best option as you have many other resorts to check out if the snow is bad. A tips from me an old Fernie local. If the snow is tracked out in Fernie check out Castle.

Ha det!

www.stuntwood.se

Kanada 09/10
Tjena!

Vi var ett gäng som skulle dra till Kanada några månader nu i vinter, men en efter en har droppat så nu är det bara jag kvar.

Har gjort en säsong innan i Fernie för några år sen och det var ett riktigt bra ställe. Det är underbar åkning, billigt boende, ganska god mat, väldigt gästvänliga och sköna människor och det är ett mysigt samhälle.

Planerar att dra dit nu igen från början av januari till slutet av mars. Troligtvis flyger jag från Göteborg.

Någon annan där ute som också planerar att dra dit mellan dessa datum och drar själv?

Fridens liljor!

Kanada 09/10
Joel_80 sa:
Tjena!

Vi var ett gäng som skulle dra till Kanada några månader nu i vinter, men en efter en har droppat så nu är det bara jag kvar.

Har gjort en säsong innan i Fernie för några år sen och det var ett riktigt bra ställe. Det är underbar åkning, billigt boende, ganska god mat, väldigt gästvänliga och sköna människor och det är ett mysigt samhälle.

Planerar att dra dit nu igen från början av januari till slutet av mars. Troligtvis flyger jag från Göteborg.

Någon annan där ute som också planerar att dra dit mellan dessa datum och drar själv?

Fridens liljor!
Jag är så sjuuukt sugen på att hänga me... som sakt kostar de mö å komma dit å är de svårt att få jobb??

peace

Kanada 09/10
Det är bara hänga på så löser dig sig med jobb. Har inte jobbar där så jag vet inte hur det är. Flyget kostar ca 5500:- nu från Gbg till Calgary. Riktigt bra pris!

Kanada 09/10
tänkte att jag skulle åka till fernie nu i december å vara där tills snön har försvunnit, sen eventuellt resa vidare. ska åka själv, så nån som vill åka med är det bara att skriva!

Kanada 09/10
Fernies rykte oma tt många svenskar åker dit stämmer om man läser inläggen här. Nästan alla ska dit. Själv ska jag först åka till Banff i mitten av november och se om man hittar jobb där. Annars får man väl dra vidare och se var det är bäst snö. Åker helt själv så ahde inte vart fel att ha någon att åka med :)

Kanada 09/10
Jag är i Kanada nu och pluggar men är klar i början/mitten av december. Har inte bestämt ännu vart jag ska. Om någon vill leta boende tillsammans så hör gärna av er. Någon som vet ifall det är lätt att få jobb i Fernie i december, eller skall man satsa på någon annan ort? Arbetsvisum är på G =)..
//Sanna

Kanada 09/10
Jag har kollat flyg till Calgary och hittat för ca 5500, precis som Joel80, hos travelstart. Nån som har köpt av dem och kan kolla om de biljetterna är ombokningsbara? Det går inte att få veta förrän man köpt biljetten, och jag vill gärna veta det innan.

Kanada 09/10
Jag har bokat för runt 5900 kr köpenhamn-calgary av supersavertravel med avbestälningskydd. Dock tror jag inte den var ombokningsbar. Men biljetten är ju så billig om man jämför med andra flygföretag så jag antar att de itne akn ha med sådana förmåner.

Kanada 09/10
Boka inte med travelstart.
Jag bokade air canada genom dem och man måste först betala travel start 250 kr för att dom skall kolla om biljetten är obokningsbar, sedan kostar det ytterligare 1000kr till air canada.

Hade man bokat med air canada direkt så är det inga problem att boka om och man kan kontakta dem direkt!

Kanada 09/10
Bokade via Kilroy, Köpenhamn - Calgary för 5500:- med Air Canada. Tyvärr en mellanlandning i Frankfurt men det får man väl stå ut med. Ombokning kostar 1000:-men då kan man byta flygplats för avresa, dock får man betala mellanskillanden om det är en dyrare biljett. Vill man en sväng till USA efter säsongen så kostar det bara 1000:- om man vill åka hem från New York tex.

Kanada 09/10
Hey!

Jag och en polare kommer också att köra Kanada 09/10. Vi vet faktist inte vart det blir än, vi har bestämt oss för att fixa jobb innan vi drar och har löst det med hjälp av INTERNeX Canada.

Det lutar just nu åt Panorama Mountain Resort, verkar vara ett soft ställe med mycket skiable terräng och hög fallhöjd. Det finns två parker och helli-ski, så det känns som man kan få både jibb och grymt puder.

Vi är dock inte 100 på att det blir Pano utan håller dörrarna öppna. Har även jobberbjudande i Whistler, men som många konstaterat kommer det vara svindyrt och svårt att få boende pga OS etc.

Fernie verkar ju vara ett Camp Sweden typ. Det schyssta med Panorama är att det är Intrawest som äger (typ Kanadas svar på Skistar, samma företag som handahåller alla liftar etc. i Whis), så med jobbet där får vi gratis liftkort på alla deras anläggningar. Med andra ord kan det bli några trips till Whistler och annat! Kanske hälsa på Fernie med, även fast det kanske inte är Intrawest-ägt!

See you over there!

Kanada 09/10
Crilleee sa:
hej, "kommer börja fixa boende nu aug-sep via internet"
hmm... Hur "fixar" man det?! Jag å en kompis drar till Banff (troligtvis, eftersom vi har biljetter till Calgary) den 28 nov. Vi har kollat runt en del på boeende, men har inte riktigt förstått vart å hur man söker.
Har du nåt tips?

Kanada 09/10
Soppan sa:
Fernies rykte oma tt många svenskar åker dit stämmer om man läser inläggen här. Nästan alla ska dit. Själv ska jag först åka till Banff i mitten av november och se om man hittar jobb där. Annars får man väl dra vidare och se var det är bäst snö. Åker helt själv så ahde inte vart fel att ha någon att åka med :)
Jag och en kompis jag träffade här i Oslo flyger till Calgary den 28 nov. och tänkte sedan ta oss till Banff för att söka jobb och boeende!
Har du bokat biljett än? Vi flyger från Sthlm..

Kanada 09/10
marianilzon sa:
Soppan sa:
Jag och en kompis jag träffade här i Oslo flyger till Calgary den 28 nov. och tänkte sedan ta oss till Banff för att söka jobb och boeende!
Har du bokat biljett än? Vi flyger från Sthlm..
Jo jag bokade för någon månad sen. Flyger från köpenhamn via london. Jag åker redan den 16 nov, det är ju då de öppnar systemet ^^. Har även bokat en vecka boende på HI Banff alpine hotel. Var hyffsat billigt, har dock ingen direkt aning om det är bra eller ligger bra till. Men skönt att ha något att komma till första dagarna. Resten är helt öppet. Verkar som man bruakr kunna få staff accomodation på flera olika jobb.

Kanada 09/10
Hej,

Jag är en 21-årig skidåkare från Skåne som söker plats att sova på och förvara utrustning på i Revelstoke, Kicking Horse (Golden)eller Fernie från början av januari till mitten/slutet av mars. Efter detta blir det 1-2 veckor i Colorado.

Jag är villig att betala boende för fyra månader om det är någon som har boende men bara vill dela med någon för hela säsongen. Jag kommer inte att jobba utan åker över för att åka skidor. Annars lite om mig är att detta kommer att bli min andra säsong och första utanför Alperna och vill hitta användningsområden för mina Armada ARG i champagnepuder.

Så om det finns någon som behöver dela boende i Revelstoke, Kicking eller Fernie så hör gärna av er.

Mvh
Filip I

Kanada 09/10
Tjena!

Jag kommer att dra till Kanada i början utav februari! Som det ser ut i dagsläget så blir det antingen Fernie eller Revelstoke, så jag undrar helt enkelt om det är någon som har en plats över i något delat boende eller om det finns någon skön människa som är sugen på leta upp något tillsammans? Jag hade inte direkt tänkt att jobba något, utan det blir telemark för hela slanten!

Hör av dig!

/Sebastian

Kanada 09/10
Jag och gubben min (båda 21) ska till Fernie i början/mitten av januari och är sugna på att dela boende med folk.

Skulle även vara kul att maila med lite folk som också är där/ska dit i vinter, så kan man träffas och ta en öl tillsammans ;)

Stämmer det att det är svårt att få jobb så \"sent\" som januari? Hade varit nice att jobba 50% så man kan dra in en slant och ändå åka mycket snowboard.

/Ulrika

Kanada 09/10
Tjo!

Jag planerar en resa till Whistler någon gång mellan början av december och mitten av januari. Eftersom mitt förra boende föll igenom undrar jag ifall det är någon annan vänlig själ som har en sovplats över?

Jag betalar självklart för mig och jag har inga planer på att komma och crasha ert crib;)

Hjälp mig att komma till det vita guldet!:D

/Adam

Senast ändrad:
Kanada 09/10
Hey guys,

Jag och min polare kommer vara i Whistler hela säsongen, flyger till vancouver på söndag och vidare till whistler den 26 nov.. Vi har fått plats i ett stort hus i Emerald (jaja, man får åka buss i 10min för att komma in till whis)

Kan ju se hur det ser ut med platser, vi kommer dela det med uppemot 14-15 andra säsongare ser det ut som. Vet inte hur stället ser ut exakt än, men om det blir någon sovplats över kan jag ju shouta.

Cheers

Kanada 09/10
Vi är i Fernie nu och letar jobb.. det är lite tunt på den fronten, men de kommer antagligen börja anställa mer sen när säsongen drar igång! (håller tummarna för det i alla fall:))

Kanada 09/10
elinwestberg sa:
Hej!
Jag pluggar i Edmonton men ska åka till Banff för skidåkning den 10dec-14dec.. Undrar om någon är i Lake Louise / Sunshine då? =)

/Elin
Hej

Jag är i Banff nu och letar jobb och boende för fullt. Hade vart kul att åka runt med någon. Är några andra svenskar i Banff nu med som ska vara här i december i alla fall.

Kanada 09/10
Hej,

Sitter hemma i Stockholm nu och ser fram emot min whistler resa! landar den 27e och har fortfarande inget boende. Letar för hela säsongen, så hojta om du har en säng, en soffa, ett soffbord, en garderob eller annan sovbar plats över så är jag mycket intresserad! Betalar självklart för mig oavsett om jag får sova i ett köksskåp eller i en kingsize bed!

Ha de så bra,
Ville Stern

Tillbaka
Topp