Kanada, köpa där lr här, och vilka?

busmissen

Medlem
Tja!
Försvinner iväg till Whistler den 1 Januari för ett par månaders skidåkning. Och självklart måste ett par nya skidor införskaffas.
Så nu behöver jag lite råd å tips. Först å främst, köpa där lr här? Paketpriserna på sport-conrad verkar riktigt vettiga, och de priser jag hittat på amerikanska webshops ser inte så jätteattraktiva ut. Typ ~ $650 för Vicious,Mantra,Gotama etc utan bindning då. Hur ser priserna ut i Whistler? Kan man hitta bra skidor till vettiga priser i de lokala affärerna?

De skidor jag tittat på är framförallt Völkl Mantra, nu har iofs conrad inte dem i 191, så köper jag därifrån så blir det inte dem.
Så då har jag istället börjat snegla lite på Völkl Gotama, men e lite rädd för att dom blir för feta om det blir dåligt med snö.

Andra skidor jag kikat lite på är K2 Seth Vicious, Scratch BC (tyvärr lite väl korta), Rossignol B4, Dynastar Legend Pro Rider.

Jag är 190cm, ~85kg. Vill ha en skida framförallt för offpist, men skadar ju inte om den nya skidan iaf är lite kul att åka i pist.
Gärna lite twintip.

gotaman kan väl aldrig bli för fet...? =)

Räkna med mellan 600-800 CAD för ett par nya fetingar utan bindning i Whistler. När Gotaman var helt ny kostade den runt 1000 CAD, när jag var där i mars så kostade samma skida runt 600 CAD. Whistler är faktiskt ett av de mer välsorterade ställena du kan handla skidor på!

Mvh David

Svårt val då mao. Gotaman kostar ~500 euro på conrad i paket med marker free 14 nu. Så om den fortfarande kostar ~600 CAD i Whistler borde det väl bli ungefär lika mycket. Fast man kanske kan tänka sig att priserna är lite högre i Whistler så här i början av säsongen?

Men du tycker alltså att jag ska satsa på en skida med midja över 100mm?
Velar som fan. Piståkningen är inte så viktig för mig. Men vill ju kunna göra några skärande svängar i en nypistad backe då å då

Svårt att säga, äldre skidor brukar de sälja ut oavsett, men det går ju aldrig att säga, jag önskar att jag hade sålt skidorna innan jag åkte över, fanns mycket kul. Fet skida är inte fel i Whistler, det är förvånansvärt mycket åkning som är nedanför trädlinjen mot vad man tror från reklam etc, men samtidigt så finns det väldigt mycket offpist som är tillgängligt efter lite hike, men bergen är ju inte som i alperna, toppen på whistler är på cirka 2300 meter har jag för mig, bara lite över 2000 hur som helst, men det dumpar när det väl dumpar så du har kul med ett par fetingar. Sen finns det cirka 200 pistade backar om du vill bränna nån dag, men se upp för typerna i gula västar...

Det lutar mer å mer åt Gotaman, men vilken bindning skall man ha? Har tittat mest på Look P12 Freeride och P14 Lifter. Behöver jag P14, är ju inte så supertung.

För att dra upp den här tråden igen, vad kan man förvänta sig behöva betala för en digital transciever i Whistler?

Tillbaka
Topp