kant

• Trådstartare Trådstartare Jibb-citronen
  • Start datum Start datum
J

Jibb-citronen

Guest
kant
vad är best, rak eller snedskuren kant? är den raka kanten till för offpist åkning?

kant
jag förstår inte vad du menar? Är det stålkant du snackar om? trodde det bara fanns 2 typer av stålkant vass och slö. jag föredrar vass i alla lägen förutom trä rails

ha det gott

kant
Jag har då aldrig hört talas om någon som har slipat om sina kanter till en mindre vinkel på en snowboard(sk. hängd kant), det görs väl bara på skidor för att få snabbare kantövergång på tex. slalomskidor. Det finns däremot snowboards som är asymmetriska men det är enbart en fördel när man står med kraftigt framåtvinklade fötter.

kant
sorry om ja har uttryckt mig konstigt. det jag mena var den delen över stålkanten, där går det snätt innåt på vissa brädor, men på en bräda som jag hade tidigare, så var det helt rakt, alltså var den ganska hög. detta gjorde att jag stötte i snön ganska lätt, om jag inte låg tillräckligt mycket på skär. jag undrar bara vad detta är till för om det är för en viss typ av åkning.

kant
Låter som om du pratar om cap eller sandwitch konstruktion. Vad jag har förstått så är det två olika sätt att foga ihop brädans delar och det för med sig lite olika egenskaper, enligt de som vet (jag har inte märkt någon skillnad) så ska du få bättre tryck på kanten med cap (snedskuren) men den är känsligare då du får en spetsig kant som är svårare att laga.

En sandwitch däremot ska en del av trycket du lägger gå förlorad, men den är lättare att laga om olyckan skulle vara framme, tror extrem har haft med en beskrivning i deras produktkatalog.

kant
Nja, man kan hänga kanterna på skidor också...det är väldigt sällan man lämnar in dom på slipning och får 90 graders vinkel.

Hängningen är till för att det inte ska ugga/skära förutom när man verkligen vill det. Det blir väldit lätt att skidorna skär åt olika hålla när man åker med riktigt vassa 90 graders.

Föredra då hängda kanter...

Peace out

kant
Asså det beror ju på, om du ska köra stadräcken så är det ju bra om du filar ner de lite, men om du vill köra slalom så kanske du bör låta kanterna vara =D

kant
Har också hört gonz00´s teori.
Cap är tänkt att göra brädan styvare, om du tar ett papper och böjer det så går det jättelätt men om du viker papperet så att det är i 45 graders vinkel så går det inte lika lätt att böja det längre. Typ något sånt.
Har också hört att för att Cap konstruktionen ska ha någon funktion så måste den göras på rätt sätt och det är inte alla som gör det utan ofta är det Cap bara för att det ska se snyggt ut. Men det är ju en smaksak.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp