Karriär & skidåkning? (flytta närmre Alperna)

Claaaes

Medlem
Vad gör man egentligen om man är en snart färdigbakad student med svår skidabstinens året runt, som är lite för feg för att släppa allt vad karriär och seriöst jobbsökande heter, men samtidigt inte riktigt kan vänja sig vid tanken på att bosätta sig permanent i Stockholm och nöja sig med 10 skiddagar om året?

Visst, man kan ju vänta med att ta ut examen och göra en säsong till eller två, men därefter lär ju knappast skidsuget vara mindre.

För att försöka hitta nån slags kompromiss funderar jag starkt på att söka jobb i södra Tyskland eller Schweiz efter examen. Om man bor i t.ex. München eller Zürich borde man ju kunna åka skidor i Alperna minst två-tre helger i månaden under säsongen. Lägg sedan till ett par veckors semester. 40-45 skiddagar borde inte vara en omöjlighet.

Finns det nån här på forumet med t.ex. en ekonom- eller ingenjörsexamen i bagaget som flyttat ned till Alperna eller någon annanstans och lyckats åka en massa skidor samtidigt som ni fått användning av er utbildning? Eller finns det nån student som är inne på liknande tankebanor som jag?

Vore kul att höra lite tankar och erfarenheter!

Senast ändrad:
Inte för att jag börjat på universitetet än men kommer nog absolut göra det inom en snar framtid (1-2 år) och är därför också väldigt intresserad i frågan då jag inte heller kan tänka mig ett normalt svenssonliv i sthlm med 10 dagar om året.

Prata med Peter_K, tror faktiskt han lever precis så som du har funderingar på att leva.

Stämmer att jag fått ihop nånting sånt. Jag bor i Genève sen nästan 5 år. Om du åker lördag och söndag varje helg och tar lite semester-dagar när det dumpat kommer du utan större problem upp i drygt 60 skiddagar per år. Juni, juli och september verkar bli de enda månaderna när jag inte åker skidor i år t.ex.

München och Zürich är bra ställen. En kompis som bott i München nämnde dock att biltrafiken runt stan för att komma iväg på helgerna är ett stort kaos och man kan lätt fastna i långa köer. Om du är ordentligt morgonpigg funkar det i och för sig, men det kan vara nåt att tänka på. Zürich lider lite av samma sak och det är en bit att åka till skidorterna i närheten av stan. Om du har läst väldigt mycket tyska och är grymt bra på det är det schyssta val.

Om du däremot "bara" har skol-tyska kan det vara värt att titta på Genève eller Grenoble istället. Närmare bergen, fler orter att välja på och åtminstone i Genève finns det många internationella organisationer som gärna anställer svenskar. Jag kunde i princip noll franska när jag fick jobb här, läste tyska i grundskolan och på gymnasiet. Det är meckigt i början men man lär sig.

Sen finns såklart även Salt Lake City och Denver i USA och Vancouver i Kanada som erbjuder ett liknande upplägg. Enklare med språket, svårare med arbetstillstånd.

Vad har du läst? CERN där jag jobbar tar in exjobbare som vill skriva sin rapport ( technical student) eller de som nyligen tagit examen och är ute efter jobb (fellow). Finns även "vanliga" jobb (staff) om du har lite arbetslivserfarenhet. Kolla http://ert.cern.ch för lediga platser.

Om du är sugen, kör på det. Ett av de bästa besluten jag tagit i mitt liv.

Senast ändrad:
Hej,

Ett nio-till-fem-jobb i någon storstad runt Alperna i all ära, men jag råder dig att sikta högre! Försök skaffa en tillvaro där du kan besta:mma dina tider själv så att du kan åka mera. Det kan vara svårt att föreställa sig en sån livsstil när man är fast i en kontrollerad skolmiljö. Men med all dagens kommunikationsteknik så är det faktiskt möjligt. - Jag vet många som lever på det sättet.

Jag studerade på Western State College i Gunnison, Colorado i några år. Sedan åkte till Annecy och Chamonix och studerade franska i ett år. Därefter var det meningen att jag skulle fortsätta studera i Sverige, så jag flyttade till Lund, köpte lägenhet och började plugga statistik. Då försvann all livslust. Varför skulle jag kämpa för något jag inte ville ha (kontorsjobb i snobb-Stockholm)? Jag gick ner mig totalt och slutade gå på föreläsningar. Istället köpte jag oljefärger och målade en stor röd labyrint med berg i horisonten! Sen sålde jag lägenheten, gav upp allt vad karriär heter och flyttade tillbaka till Chamonix och körde transferbuss mellan Geneves flygplats och hotellen i Chamonix i några år.

Efter ett tag fick jag en ide och startade eget. Nu säljer jag svenska golvva:rmesystem i Chamonixdalen och i England. Efter några år av sömnlösa nätter och stress, men även fantastisk skidåkning så börjar bolaget nu gå riktigt bra!

Sikta högt! Du kan både ha kakan och äta den!

PS.

Peter_K har en fantastisk förmåga att pricka in de bästa skiddagarna i Chamonix!

Alpvalp, jag förstår att livslusten försvann om du började läsa statsitken snabbaste vägen til helvetet.... Vad tänkte du med =)

Hehe, ja det kanske var mitt undermedvetna som fick mig att va:lja statistik fo:r att jag fort skulle komma på andra tankar och ge upp det livet så fort som mo:jligt...

Nu a:r det ho:g tid fo:r en dikt:

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

-Robert Frost

Peter_K har en fantastisk förmåga att pricka in de bästa skiddagarna i Chamonix!
Men anläggningen där Peter_K arbetar läcker, är det inte din avdelning Peter_K? ;)

Introduktion till Peter_K:s arbetsplats?

Senast ändrad:
alpvalp har så rätt i att det är lika bra att sikta högt. Han har ett bättre upplägg än 9-5-knegande, men för oss vardagsfegisar (såna som jag) är ett vanligt jobb här neråt himlans trevligt.

chrtur sa:
Men anläggningen där Peter_K arbetar läcker, är det inte din avdelning Peter_K? ;)
Jag är evigt tacksam att jag varken jobbar med cryogenics-systemet eller magnet-installationerna :) "Våra" prylar (beam instrumentation) var en stor succé under de dagar som de kunde användas innan olyckan.

Jag är för övrigt oskyldig till rap-videon, men några jag hade som skidskole-elever i vintras verkar ha varit inblandade i produktionen...

Till tråd-skaparen: I den här tråden har det som synes krupit fram två till som gjort precis det du funderar på. Det finns fler...

Senast ändrad:
bor i wien, men lyckas skrapa ihop en hel del skiddagar iallafall. visst är det en bit att åka, men för en svensk är det rätt rimligt.

Tack för era svar! Peter_K: Jag läser ekonomi så det blir svårt med CERN :) Men det finns ju andra alternativ som sagt. Tyskan är rätt bra, men inte riktigt flytande. Ska plugga min sista termin som utbytesstudent i St Gallen nu till våren, så det blir ju ett bra läge att fila på språket och kanske kolla runt efter jobb i Zürich-regionen.

alpvalp: Grymt gjort! Själv är jag lite för feg och skulle nog vara orolig att bli kvar på den där transfer-bussen resten av livet :) Men visst, att starta upp något eget och arbeta på flexibla tider vore ju drömmen.

Jag ska exjobba nästa höst och är definitivt inne på samma spår, har ngn fler tips än cern så hojta gärna till!

Kan inte direkt säga att jag är i närheten av verkligheten med jobb och riktigt egen bostad ännu men Schweiz borde enligt levnadstandard, ekonomi och arbetsmarknad vara det bäst passande; och kanske än mer inriktat för dig som ekonom. Har någon gång i mitt liv fått höra om hur coolt det är att ha schweiziska bankkonton ;) sen hyffsat stora städer(zurich och bern) samt bra löner.

You go for it. sen skriver du en bok och berättar hur man gör. tack!
I övrigt en intressant tråd med mkt rolig information.

Senast ändrad:
Ähh, jag måste också skriva några rader om mitt liv:
Har pluggat till högskoleingejör data- och elektroteknik. Jobbade som elektronikkonstruktör på ett konsultföretag i ca 2.5 år i Lund. Sen tog jag mig en funderare (eller jag funderade nog hela tiden) på vad man ska göra med sitt liv. Kom fram till att det inte var att sitta framför en dator hela veckan och sedan aktivera sig lite halvt på kvällar och helger, utan att befinna sig alperna och åka skidor, vandra och njuta av naturen och cykla. Befinner mig nu i Zermatt och ska jobba som kökshjälp här i vinter, sen får vi se vad som händer. Tycker ju egentligen mitt gamla jobb är skoj så det blir kanske ett ordentligt jobb sen, men absolut inte i platta Lund:)
Dessutom tjänar jag nästan lika mycket på detta jobbet som jag gjorde i Sverige, och då hade jag ändå en rätt ok lön....

Så, som alla andra skriver, så Go for it! Kolla jobb på www.jobs.ch
och lita på alpvalp och Peter_K, det vet vad de snackar om :)

Senast ändrad:
Måste bara säga att denna tråden är förjävla härlig! Kommer själv ta studenten i år och går i samma tankar som trådskaparen. Om det nu är på ett berg i alperna jag vill jobba för snowboardåkning eller på en strand i franska rivieran för surf och solsken är oklart. Man blev iaf bra mycket mer motiverad av att se att andra lyckats få till en tillvaro de är nöjda med! Tack :D

Vill inte vara sån, men ni är väl inte riktigt i samma situation du och trådskaparen?
När man precis tagit studenten är väl ändå kravet man har på sig att börja leva lite genom att antingen åka till snön eller värmen? Är ju faktiskt första gången du får välja själv...

Sen vet jag att det finns föräldrar och andra som har en väldigt trång vision av vad som är ett dugligt liv, men är ju inte riktigt upp till dem.
Fick faktiskt själv "dagens ungdom" talet av en gubbe för några veckor sedan när jag berätta att jag skulle till Kanada för att "bara" åka skidor, jag tror att han bara är rädd att bli liggandes i en säng med ett stor liggsår om 20 år för att jag inte betalar skatt ett par månader om året...

Alltså vad jag egentligen ville få veta genom att hacka lite på ovanstående är ju om ångesten för vad som är rätt väg blir värre om ett par år? Fan vad jobbigt det kommer att bli i sånna fall...

Hej,

Fyller på med lite info..
Jobbar sen 3.5år i norra Schweiz (tyska delen), har bott i Basel och numera på landet i en mindre by. Har 45min med bil till Engelberg och Interlaken (och allt som finns där), lite drygt 2 timmar till Verbier. Addera ca: 45 min för Basel...

Schweiz är ett bra land för Svenskar att jobba och leva i.
Tänk på att du söker jobb som utlänning och att det kan bli lite svårt beroende på arbetsplats och ort. Generellt sätt är de större orterna så som Zurich och Basel betydligt mer vana vid utlänningar än ute på landet. Väldigt ofta är huvudspråket engelska. Jag kunde ingen tyska när jag flyttade ned således spenderade jag mina första 4:a månader på skolbänken.

Några länkar för att söka jobb här nere:
www.alpha.ch
www.monster.ch
www.topjobs.ch

Zurich är huvudort för den som vill jobba inom finans och försäkring.
Basel huserar två av världens 10 största pharmabolag, som anställer kontinuerligt med folk. I Basel finns också en hel del Kemiindustri.

Ska du söka jobb här nere se till att du har dina examensbevis klara, annars kan det bli svårt/svårare. Schweizarna gillar papper, stämplar och utbildningsbevis (alla typer).

Löneläget är ung. 1.5-2.0ggr Sverige (givetvis beroende på sektor och jobb), skatten är låg. Zurich ligger ca: 20% högre än övriga landet. Det är också betydligt större lönespridning i Schweiz och ofta går det hand i hand med utbildningsnivå och/eller hur attraktivt ditt jobb är på arbetsmarknaden (dvs, hög utbildning = hög lön).

Ett annat tips är att kolla på de internationella instutitioner som finns (FN, WHO, OS, Cern, och så vidare). Där finns ofta väldigt bra anställningsvillkor, ofta skattebefriat, höga löner och jäkligt tufft att komma in...

Go for it!
Det man ångrar mest är det man inte vågade prova.

Men det går ju faktiskt att bo och jobba i Sverige och ändå få ihop mer en än sportlovsvecka. Om utlandet inte funkar menar jag.

Jag och sambon brukar få ihop minst 20, förra året blev det 40 dagar, trots jobb och de normala 5 semesterveckorna. Visserligen blir det många helger i svenska/norska fjäll men det är bättre än inget.

Det ultimata skulle såklart vara att bo närmre ett större berg än Kilsbergen och få åka mer än 40 dagar. Men hur det än är så har man olika faser i livet och varje fas har sin lösning. Gäller bara att se möjligheterna och fundera över om det är en ok kompromiss. Är det inte det får man se över alternativen och jobba mot en annan lösning.

Ett av mina mål är en alpstuga där vi kan spendera vintrarna som pensionärer. Gäller att tänka långsiktigt. ;D

Lycka till vilken väg det än blir!

PS. Inga fel med 9-5 jobb så länge jobbet är kul, man har flex och en bra chef.

/s

Senast ändrad:
Om man fortfarande är student vid något svenskt universitet/högskola så kan man ju väldigt enkelt placera en eller två terminer i ett annat land? Istället för vanliga alternativen (såsom USA, Australien, UK, etc) så kan man ju enkelt välja ett land kring alptrakterna, och blir en erfarenhet rikare vid framtida arbetsflytt.

Att sedan matematik och naturvetenskap oftast hamnar i skymundan under utbildningstiden (eller långt ned på alla olika möjliga listor) så kan en forskarkarrlär vara en språngbräda ut i alpländerna?

Kanske inte alltid en sådan stabil tillvaro, inte så extremt bra löneläge, men så styr man dock sin egen tid väldigt mycket. Från att ha forskat kring de teoretiska områderna i fysik, där jag fortfarande inväntar Peter_K:s resultat, så har jag nyligen bytt inriktning mot att använda min kunskap till att göra simuleringar av snöstrukturer.

Mitt enkla råd är att hålla sig borta från andra svenskar och istället jobba mot att skapa sig en inhemsk bekantskapskrets, och ett internationell företagsklimat, gör att man oftast betydligt enklare kommer in i landets rulijans? Alltså bättre att söka sig till de större städerna som ett första steg?

Peter_K: Vad har du för utbildning om jag får fråga? Funderar själv på att läsa Teknisk Fysik efter gymnasiet. Kan det vara ett bra val om man vill ner till CERN?

Blide sa:
Sen vet jag att det finns föräldrar och andra som har en väldigt trång vision av vad som är ett dugligt liv, men är ju inte riktigt upp till dem.
Fick faktiskt själv "dagens ungdom" talet av en gubbe för några veckor sedan när jag berätta att jag skulle till Kanada för att "bara" åka skidor, jag tror att han bara är rädd att bli liggandes i en säng med ett stor liggsår om 20 år för att jag inte betalar skatt ett par månader om året...

Alltså vad jag egentligen ville få veta genom att hacka lite på ovanstående är ju om ångesten för vad som är rätt väg blir värre om ett par år? Fan vad jobbigt det kommer att bli i sånna fall...
Detta är ett mycket komplext ämne...

När ångesten kommer brukar jag ofta trösta mig med att jag egentligen inte trivs någonstans i världen – så jag kan lika gärna bo här! ...och jag vill egentligen inte jobba med någonting – så jag kan lika gärna vara här och göra det jag gör, för då får jag ju i alla fall åka skidor...

För det mesta lyckas jag bortrationalisera ångesten med hjälp av en filosofi som kallas "Toltequism"... Den teknik jag använder för just detta handlar om att inse att endast nuet finns (det förflutna är en illusion) och att det därför är lönlöst att ifrågasätta gamla beslut... Det är sunt att tänka igenom saker innan man tar beslut, men när beslutet väl är fattat så är det bara “action" som gäller. Tank dig att du star ovanför en klippa som du funderar på att droppa. – När du beslutat dig för att faktiskt droppa den så är det bara att sluta tänka, för börjar du tveka i uthoppet så kommer det inte att gå så bra... Jag är inte så bra att förklara det här, men jag kan rekommendera några böcker om det är någon som är intressserad.

Ångesten över att gå sin egen väg I livet handlar även om rädsla för vad andra tycker – något som jag blir bättre och bättre på att ignorera. Jag har förövrigt beslutat mig för att aldrig ta beslut baserade på rädsla.

“I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain."
-Frank Herbert, Bene Gesserit Litany Against Fear, "Dune"

chrtur sa:
Om man fortfarande är student vid något svenskt universitet/högskola så kan man ju väldigt enkelt placera en eller två terminer i ett annat land? Istället för vanliga alternativen (såsom USA, Australien, UK, etc) så kan man ju enkelt välja ett land kring alptrakterna, och blir en erfarenhet rikare vid framtida arbetsflytt.
Det där tål att citeras eftersom det är så väldigt sant, och något jag önskar att jag tänkt på när jag pluggade.

Blide sa:
Som alpvalp egentligen redan skrivit: Lev i nuet. Det du kommer att ångra om 20 år är de saker du ville göra men inte gjorde. Om du t.ex. inte trivs i landet du flyttar till går det ju faktiskt att flytta tillbaka...

Gurra_ski sa:
Peter_K: Vad har du för utbildning om jag får fråga? Funderar själv på att läsa Teknisk Fysik efter gymnasiet. Kan det vara ett bra val om man vill ner till CERN?
Jag är civilingenjör för sånt där med data. Välj den utbildning som kan ge dig ett jobb du är intresserad av att jobba med och som handlar om något du tycker är kul. Annars kommer du troligen inte att ha motivationen att ta dig igenom utbildningen. Du vet ändå inte nu vad du kommer att gilla om 20 år, men det ordnar sig.

Som exempel så hatade jag fysik-kurserna vi tvingades läsa på universitetet som del av utbildningen jag gick. Jag kunde inte begripa vad det skulle vara bra för, sånt där trams om modern fysik och elektromagnetism kommer jag aldrig att ha användning för efter att jag tagit examen. Nu jobbar jag med sånt i stort sett varje dag...

Man behöver inte nödvändigtvis vara akademiker för att göra karriär utomlands nära skidåkningen. Starta eget som elektriker, snickare, röris etc. och det kan vara riktigt lönsamt. Svenska hantverkare är eftertraktade. Självklart är språket av betydelse men med lite vilja så går allt!! Lycka till

Word!
Man får inte vara feg. Beslut baserade på rädsla är det dummaste som finns.

På tal om ångest: "Alla kreativa människor har ångest, så var glad över att du har ångest" citat: min mamma, för några år sedan.

Den här sortens ångest kommer väl rätt mycket när man känner att man inte gör något meningsfullt med sitt liv? Tex när man jobbar bara för att betala hyra/amorteringar och mat. Då är det väl mycket mer meningsfullt att "bara" åka skidor ett par månader och vara lycklig?

Sen kan jag väl tycka att det ena inte utesluter det andra. Mao en trygg tillvaro som anställd betyder inte att man inte får göra det man brinner för så länge man inte själv låter det bli så. Man väljer ju själv om man vill lägga alla sina pengar på en inglasad uteveranda och ny bil eller fler dagar på berget.

Min poäng är väl egentligen att livet blir vad man gör det till och att rätt väg är den väg som känns meningsfull för dig och det kan ingen annan bestämma.

Jätterolig tråd! :D

Gurra_ski sa:
Om det bara är CERN du vill till så har de säkert guidade turer som vemsomhelst kan gå på?!
Som Peter säger så välj en utbildning som ger dig en bas till ett jobb du kommer trivas med. Tills jag blivit utnämnd som kung över världen verkar det som nästan alla måste jobba sina 40h per vecka och då är det ju bra att man trivs med det. (Sen ska det effektiviseras och människans fritid ska maximeras! )

Tobbeg sa:
Man behöver inte nödvändigtvis vara akademiker för att göra karriär utomlands nära skidåkningen. Starta eget som elektriker, snickare, röris etc. och det kan vara riktigt lönsamt. Svenska hantverkare är eftertraktade. Självklart är språket av betydelse men med lite vilja så går allt!! Lycka till
Exakt!

alpvalp sa:
Man kan till och med sa:ga:

Tobbeg sa:
Man behöver inte nödvändigtvis vara akademiker för att göra karriär
Punkt.
Just det. Hantverkarjobb är bara en av många möjligheter till lyckad karriär utomlands. Krog/hotell/restaurang är en annan lukrativ bransch.

Kan inte någon på FR-forumet med goda kebab-erfarenheter öppna något i chamonix!? Den som existerar tycker inte jag håller måttet, måste åka ända till Fayet om det ska bli en ordentlig kebabrulle..

alpvalp sa:
Man kan till och med sa:ga:

Tobbeg sa:
Man behöver inte nödvändigtvis vara akademiker för att göra karriär
Punkt.
Tycker man kan gå ännu längre och säga att man inte nödvändigtvis behöver göra karriär i överhuvud taget. Emigrera, integrera och skaffa ett hederligt arbete där du trivs som bäst. Möjligheten till mer skidåkning + ok pengar i plånboken. Karriären kommer på köpet.....

Tobbeg sa:
Krog/hotell/restaurang är en annan lukrativ bransch.
Nja, jag vet inte om jag håller med... Visst tjänar man grymt mycket inom dessa branscher i skidorterna, men hotellen/resturangerna går nästan uteslutande i arv inom familjen, att komma upp sig där är väldigt svårt som invandrare

Jag läser för tillfället mitt andra år på KTH till högskoleingenjör och har länge funderat på att söka utbytesår, t.ex. till Lausanne. Frågan är dock om ingen ingen av er har flickvänner eller dylikt?! Hur gör man med det?

Signelinho sa:
Jag läser för tillfället mitt andra år på KTH till högskoleingenjör och har länge funderat på att söka utbytesår, t.ex. till Lausanne. Frågan är dock om ingen ingen av er har flickvänner eller dylikt?! Hur gör man med det?
Nej - ingen av oss har flickvän! Hahahahaha!

Alpvalp här kommer jag! Svårt att veta vad man ska börja men med alla visdomsord som sagts så är en sak given. Med vilja går allt oavsett om du kan språk eller inte till en början.

tompan14 sa:
Tobbeg sa:
Krog/hotell/restaurang är en annan lukrativ bransch.
Nja, jag vet inte om jag håller med... Visst tjänar man grymt mycket inom dessa branscher i skidorterna, men hotellen/resturangerna går nästan uteslutande i arv inom familjen, att komma upp sig där är väldigt svårt som invandrare
Lär dig språket, försök hela tiden att bli bäst, stanna minst 3 säsonger i sträck (inte bara vinter) och se till att jobba på tillräckligt stora hotell. Detta är lite av hörnstenarna i en bra början på hotell / restaurang karriär. Språket är det viktigaste men sedan kommer seniority då du känner folket, menyn och har förstått varför du får dricks.

Efter 1/2 år servering i schweiz så blev jag assistent till restaurantchefen. Jobbade på samma hotell i cirka 2 år. Flyttade sedan hem till sverige pluggade en termin tyska. Började sedan läsa internationella ekonomprogrammet inriktning tyska/marknadsföring. (Hur mycket dricks man får inom restaurant handlar till 80 % om marknadsföring/presentation av menyn.) Efter 2 ganska deprimerande terminer fick jag ett ganska meriterande hotelljobb i tyskland som jag inte lärde mig något på förutom tysk hierarki. Efter fem månader där blev jag restaurantchef i kläppen. Där jobbade jag som en hund men lärde mig mer om mig själv och ledarskap än jag trodde var möjligt på 6 månaders tid. (Ett stort tack till Tranan-teamet 2002-2003 ni var bäst). Detta fick mig dock att inse att restaurang branschen är inget jag vill jobba i under hela mitt liv. Arbetstider, alkoholism och all annan misär som man kan se i diverse familjeägda alphotel är helt sjukt. Så fick jag energi att slutföra mina studier.

När jag var klar med studierna var jag helt övertygad att jag skulle flytta tillbaks till schweiz. Steg ett i flyttplanen var att skriva in mig på en tyska kurs i Freiburg tyskland som uppsala universitet anordnar. Detta gav mig CSN i 4 månader + en bra strategisk punkt att söka jobb ifrån. Jag var här nere och kunde läsa tyska som jag var helt redo att hoppa av så fort jobbet skulle komma.

Jag hamnade till slut på ett företag som bygger privatflygplan på euroairport i basel. Jobbar numera inom projektuppföljning/projektförsäljning. Kanske inte världens bästa löner men lättare att få jobb då det inte krävs jobbtillstånd för schweiz. Söker man internationella arbetsplatser så är schweiz överlag jäkligt bra. Jag talar tyska, engelska, svenska och franska på daglig basis.

http://www.jetaviation.ch/index.php/jobs Jag lämnar rekommendation till alla med mer än 90mm i midja.

alpvalp sa:
Signelinho sa:
Nej - ingen av oss har flickvän! Hahahahaha!
Lycka till.....flickvänner är det farligaste som finns. Vet en polare som funderar på att flytta till sverige för en tjejs skull..............att han inte förstår bättre........alpvalp, säg till honom!

Senast ändrad:
Kul att tråden fick så bra respons! Inspirerande att höra era historier, hjälper till att höja motivationen när man sitter begravd i skolarbete i ett november-ruskigt Stockholm :)

Självklart behöver man inte en akademisk examen för att göra karriär, vilket ju i sin tur är ett jävligt luddigt ord för den delen. Det jag menade var väl att man skulle vilja hitta ett hyfsat intressant jobb där man har nytta av att man precis blivit klar med utbildningen. Skulle nog inte ha problem med att palla en jobbig arbetsvecka om jag kunde bränna till Engelberg eller Verbier på någon timme på fredagskvällen :)

tobbeg: Grymma åk du har på hemsidan!

Blide sa:
Vill inte vara sån, men ni är väl inte riktigt i samma situation du och trådskaparen?
När man precis tagit studenten är väl ändå kravet man har på sig att börja leva lite genom att antingen åka till snön eller värmen? Är ju faktiskt första gången du får välja själv...
Äsch i samma situation har jag aldrig sagt att jag befinner mig i men i tankarna går jag. Är en person som gärna tänker steget längre om vad som komma skall. Jag tror då inte jag kommer vara nöjd med mina "dagar på brädan" efter ett eller två sabbatsår :P

Än en gång måste jag säga att det är skojj att höra från andra bräd-/skidälskare att de lyckats, det ger motivation! Iallafall för mig.

Tillbaka
Topp