Kebnekaise sommar

TomasGothberg

Aktiv medlem
Kebnekaise sommar
Jag ska eventuellt bestiga kebnekaise i mitten av Juli, men vilken väg upp? Västra leden ska inte vara något bekymmer, men hur är det med östra leden?

Jag har själv god fjällvana och klättervana, dock är min glacierkunskap begränsad.
Min kompis har nästan ingen erfarenhet av fjällterräng men har bra fysik & kondition.

Någon som sitter inne med lite information? Klättringsdelen lär vara bultad? Hur pass erfaren klättrare behöver man vara för välja östra leden?

Axl

Medlem
Kebnekaise sommar
Det är via ferrata och glaciären är ganska platt som jag minns det. Så jag tror inte det är några problem för er att gå där.

the_teo

Medlem
Kebnekaise sommar
Kommer inte vara några problem Tomas. Som sagt, via-ferrata och platt, kort glaciær.
Detta gæller væl ifall ni går från Keb stationen och inte t.ex. Tarfala = flere glaciærer att korsa.

TomasGothberg

Aktiv medlem
Kebnekaise sommar
Axl sa:
Det är via ferrata och glaciären är ganska platt som jag minns det. Så jag tror inte det är några problem för er att gå där.
the_teo sa:
Kommer inte vara några problem Tomas. Som sagt, via-ferrata och platt, kort glaciær.
Detta gæller væl ifall ni går från Keb stationen och inte t.ex. Tarfala = flere glaciærer att korsa.
Jag misstänkte det var via-ferrata och det borde vara helt hanterbart.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp