Kedje- och växelproblem

alphonce

Ny medlem
Kedje- och växelproblem
hej,

jag köpte mig en begagnad Scott YZ2 i tisdags med många nya delar, bla svindyra skivbromsar fram och bak för ett mycket överkompligt pris =).

dagen efter när en kompis skulle lära mig att cykla på bakhjulen åker kedjan av. vi plockar upp delarna och beger oss till närmsta cykelaffär och inhandlar en ny kedja samt kedjeverktyg. Mäter ut den nya kedjan mot den andra och finner att den är alldeles för kort, går inte ihop på de största hjulen. jag förlänger väldigt mycket, upp mot 1dm för att få den att passa på alla växlar. men grejen är att den är snudd på för lång resp snudd på för kort för de yttersta växlarna.
är nu en nybörjare på cyklar och undrar nu om man anpassar för kedjan så att den inte når vissa växlar, beroende på vad man skall bruka cykeln till? kommer använda cykeln för allting som tänkas skall, vardagsåkning, hopp, skog, allt.

har testat att hoppa lite med cykeln, men kedjan hoppar varje gång, och hoppen har inte varit stora, drop på 3-4 dm. är kedjan för slak? skall man göra vissa inställningar så den inte hoppar eller är det något som saknas på cykeln? kedjehoppsskydd, el dyl? innan kedjan ramlade av noterade jag även att det sa klink i ramen när jag hoppade med cykeln, skall den göra det?

kedjan slirar även på vissa växlar, växlar mellan olika drev, antar att det har med en ojusterad växel att göra, har jag rätt?

en mycket förväntansfull ny mtbåkare :D

Kedje- och växelproblem
köp rätt kedja om du inte kan fixa det sj gå till cykel reratör fixa skiten säl cyklen köp rätt cykel för rätt behov skall du köra dirt/street skall du ha en singelspeed om du skall ha växlar bara 1 framdrev med kedjestyrare. skall du köra xc skall du ha en xc cykel. du kan ej ha en cykel till alt lita på mig jag har testat den var inte bra på nått

Senast ändrad:
Kedje- och växelproblem
lämnade in den på reparation igår och fick tillbaka den idag, då hade de bytt kedja, bakdrev samt ställt in växeln och nu funkar den klockers :D

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp