Kicking horse eller Whitewater?

Grumstedt

Ny medlem
Hej vi skall över atlanten nästa vinter och vi har fastnat för två orter främst Golden och Kicking horse men kanske Whitewater o Nelson. Är det någon som varit på båda orterna o har en åsikt eller bara på någon men kanske vågar sig på någon åsikt eller tips ändå? Ex. boende kontaktpersoner och så...

Ha det bra i sommarvädret!

Hallå
Jag var i whitewater i vintras och jag föll direkt för stället. Underbar snö, lite folk och bra skogs åkning. Men whitewater är en jätteliten skidort. Och du måste klättra för att komma till nästa all åkning. Detta kan vara lite jobbit om man inte är van, men oftas är det bara kortare klättringar. Jag skulle jämföra whitewater med kittelfjäll väldigt dålig fallhöjd men underbar terräng. Nelson är en underbar stad, staden fylld av sköna typer hippis och anndra av arter. Stämningen i Nelson är avslappnad för modligen pga allt gräs som röks,(gräset är för övrigt världen bästa). När jag var där var det Bob Marleys födelsedag vilket firades med fester överallt.

Sammanfattat. Whitewater är underbart likaså Nelson men båda ställena är enligt mig för små för att spändera en hel säsong i, men ett par veckor är perfekt. En annan fördel med Nelson är närheten till andra skidorter. På några timmars avstånd liger flera bra ställen. På en knapp times avstånd liger Red Mountain som är helt underbart. Du har Fernie och Castel mountain på några timmar avstånd.
Dessutom är whitewater billigt jämfört med tex Fernie.

Golden är större med större åkytor och jävligt mycket mer fallhöjd. Inte lika snösäkert och ligger ganska långt från några andra riktigt bra orter(förutom revelstoke)

I nelson har jag bott på ett mysigt ganska billit Hostel med "ski and stay" packet. typ 20 bucks för boendet per dygn om man stannar kortare tid. Stället heter "Dancing Bear Inn"

Har du några frågor är det bara att mejla.

Tjenare!

Jag har varit på båda ställena, och jag kan varmt rekomendera båda dessa orter. Men jag tycker att du ska satsa på Kicking om du ska stanna en längre tid. Det är inte alls så långt till annan bra åkning. Du har Lake Louise och Banf inom 10 mil. Sen har du Rogers Pass 10 mil åt det andra hållet, där har du jävligt bra bergssidor att hika på. En annan fördel är att Kicking Horse inte ligger så väldigt långt från Calgary. Nelson ligger ungifär 40 mil från både Calgary och Vancouver. Nackdelen med Golden är väl utelivet, det finns inte så stort utbut av krogar som i Nelson men det blir en jävla trevlig stämning mellan både ortsbor och skibummare. Sist men inte minst så finns det mer att åka på i Kicking. om jag inte missminner mig så är det ca 12000m fallhöjd.

//Larsson

Larsse > Du missminner dig nog inte, men däremot halkar du på tangenterna. 12000 m fallhöjd, högre än Mount Everest ;-)

Jag ber om ursäkt!!!! 1200 meters fallhöjd förstås!

Ville bara tillägga att Whitewater också är grymt. Staden Nelson är helskön. Men när vi ver där var det skitväder, annars hade antagligen åkningen varit helgrym. Men jag tror inte på att göra en hel sesång där. En rolig sak är att nordamerikas äldsta stollift finns där. Man är glad att den inte är så hög.

//Larsson

Hej!
Ta med ett tredje liftsystem i funderingarna: Red Mountain.
Det ligger bara någon timme från Whitewater. Red har ung 900m fallhöjd, bra skogsåkning och många bra berg runtomkring att hajka på. Om du väljer White eller Red så är det det närmaste ett måste att hajka för systemen (iaf Red) blir uppåkt rätt fort.
Staden Rossland är liten och mysig, men inte alls lika cool som Nelson.
Har även hört att Golden och Kicking ligger i skugga av Rogers Pass (som är brutalt bra) och får därför inte lika mkt snö (som det skulle få annars).
Förresten, hörde att Revelstoke skulle få en ny lift eftersom den gamla rasade. De hade planer på att bygga ut systemet rejält i samband. Blir detta verklighet tills nästa år är detta ett hett alternativ.

Bestämmer ni er för red så hör av dig igen så kan jag ge lite mer info och kontakter osv.

Ha det bra

Tack ni som har skrivit, det verkar inte som det blir boende i Nelson men det hindrar ju faktiskt inte att man åker dit å tänder en holk...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp