Kite surf i Luleå

Nexx_Unlimited

Ny medlem
Kite surf i Luleå
Står i valet och kvalet och skaffa en kite, finns det någon där ute som sysslar med sånt? Jag vill hitta lite kompisar att åka med samt kanske få lite tips på hur man flyger, Finns det någon aktiv lulebo här på forumet? Skriv gärna i gästboken

Mvh/Daniel

Kite surf i Luleå
Det gar att kita överallt i Sverige, gäller bara att hitta rätt spots. Tror du ska be om tips pa hur man aker, planar och tar höjd innan du ber om tips pa hur man flyger:)

Kolla www.surfzone.se, Sveriges kite/vind och vagsurf forum. Välkommen till sporten!

Kite surf i Luleå
Det finns en sak som verkligen är ett måste när det gäller kite! GÅ EN KURS! Har inte gått någon själv men har känt lite på en polares kite, ståendes på land, och det är hur svårt som helst att styra den där satans draken.
Jag funderar i alla fall på en kurs tills nästa sommar!
http://www.kiteboarding.se/ har kurser så långt upp som umeå!

Kite surf i Luleå
Dom brukar Kite surfa ute vid flygplatsen på en fin strand där det alltid blåser, jag känner en del som kite surfar där och ja skulle satsa på en kurs om jag skulle börja kite:a

Kite surf i Luleå
Haha ga kurs med Hugo sa kan du skriva pa ditt dödsattest direkt i princip, haha:) nee men de är duktiga alla pa kiteboarding. Och som sagt tidigare, ga kurs är ett MASTE! du anar inte hur mycket sjuka grejer man ser pa stränderna runt om i landet med noob darar som tror de vet hur det funkar... lycka tilL!!

Kite surf i Luleå
Stämmer bra det Nexx_unlimited. Du ska få ett nummer av mig till en kille som håller på ett par i Luleå så ;P

Kite surf i Luleå
Finns ju endel bra ställen i Luleå, kolla http://kitesweden.se/ och sedan Kite platser!

Lulhällan
4h7t020.jpg

Sandnäset
345os2h.jpg

Och Storsand
3y7ib1v.jpg

/BigAir

Senast ändrad:
Kite surf i Luleå
Fanns det någon som vikke ta sig an en nybörjare och lära honom lite basics???
Som fattig student svider en utbildning för 1500 ordentligt i plånboken,

Kite surf i Luleå
TA EN UTBILDNING FÖR FAN!! Det är som att skita i att skaffa körkort bara för att du kan ju faktiskt lära dig själv. Klart du kan lära dig själv, och du behöver inte ga en kurs om du lär dig av en polare eller liknande.

Men du ANAR inte vilka puckon jag träffat pa stränderna runt om i Sverige. Folk som inte vet hur man landar/launchar ordentligt, inte ens vet hur man kopplar pa linorna eller hur deras safety system funkar. Saklart eftersom ingen lärt de och de tror att de lär sig det efter ett tag.. Säkert att de gör det men fram tills dess kan du bada skada andra och dig själv. Fan jag har träffat folk som inte ens vet att man maste ha en sele när man kör!?!

skit i att ta mina rad, du kan klara det själv, bara du haller dig LAAAANGT borta fran mig under tiden sa skiter jag i om du slar dig sönder och samman bara för att du är för snal för lägga 600 spann pa en sketen kurs.

Kite surf i Luleå
Tjena killar.

Det är självklart att man ska ta kurs när man ska lära sig kita, både på vinter och sommar. Varje år dör det fler kitare världen över, ofta pga just avsaknaden av kurs och/eller respekt för sporten. Lika viktigt som kurs är att se till att instruktören/skolan som håller kursen är duktig/utbildad/certifierad. Det finns gott om outbildade instruktörer som kitat ett litet tag och håller kurser..

På www.kitecenter.se hittar ni sveriges seriösa kitecenter. Portalen växer hela tiden och tanken är att samla alla certifierade snowkite / kitesurfskolor på samma plats. Detta för att folk ska ha möjlighet att veta att kursen håller hög standard och är säker.

www.vemdalenskitecenter.se och www.salenskitecenter.se ligger väl relativt nära.

lycka till!

Erik Fernholm

Kite surf i Luleå
Hmmm... mig veterligen är alla instruktörer i Sverige seriösa.. Oseriösa instruktörer skulle med vårt kära Steffo och allas kännedom om varandra försvinna innan de ens hunnit hålla sin första kurs..

Good on ya att du försöker dra elever till din skola, men låt de inte tro att andra är oseriösa. Och det där med att folk dör årligen pga av avsaknad av kurs och/eller respekt för sporten kan jag inte riktig hålla med om. Mig veterligen har de dödsfall som inträffat orsakats av "freak-accidents" så som plötsliga stormar, termik, osv (och ja till en viss grad avsaknad av respekt för mother nature)... Inte att folk har dragit ut i 20 knots utan kunskap och klotat sönder sig själva. Inga dödsall på grund av det...

Dock håller jag med dig om att ALLA bör gå en kurs, om så bara 2-3 timmar för att lära sig basics och sedan utvecklas själva från det.. Förresten... flyger inte du fjol-kite?;)

Keep up the good work Erik!

Senast ändrad:
Kite surf i Luleå
Tyvärr måste jag säga att det finns många amatörer, speciellt då inom snowkite som själva håller kurser utan utbildning om varken fjällsäkerhet, pedagogik eller kiting. Då pratar vi om minst 15-20 stycken.

På västkursen är, som du säger, klimatet ganska annorlunda. Ser man däremot till hur det var för två-tre år sedan så var det många "back of the buss" instruktörer som körde det racet.

Angående olyckorna så dör det/skadas ett gäng varje år som inte tagit kurs världen över (inte hittills i norden). Ofta hör man inte lika mycket om skadorna som händer pga att användarna då inte kör på kitespots utan på andra (ev. farliga) ställen. Men du har rätt att de två värre olyckorna vi haft i norden inte varit pga av avsaknaden av kurs (en av olyckorna var nämligen under kurs).

www.kitecenter.se är enbart en portal där ALLA seriösa kiteskolor får vara med och skriva in sig om de håller kravet med utbildade instruktörer.

Jo jag kör foil men sitter även med de nya Switchblade II o Omega HD bredvid... =) de körs i SKC's kurser och ska bli toppen att testa.

Good winds.

Erik

Kite surf i Luleå
En vänlig reminder till de som skall surfa eller kita vid Lulhällan, kör inte för fort till beachen så slipper vi skit från villaägarna. Man får ju igentligen inte köra in där via F21 men av nåder från de boende går det bra. Men som sagt håll hastigheten, för det är en riktigt bra spot .

mvh Tony som vindsurfar

Tillbaka
Topp