Kite-surfing

Olle_sv

Ny medlem
Kite-surfing
är det nån här som sysslar med kite-surfing här och som kan ge mig lite tips om vad man ska ha för utrustning och så ??

Kite-surfing
Hej, Olle!

Jag heter Niklas Ingerstam och skall börja med Kite nu i Augusti.
Kommer att under detta år bygga upp en verksamhet som kommer att bestå i försäljning av drakar och Kites, kommer även att ha kurser i Kite. Är du mer intresserad så kontaktar jag dig gärna när vi fått igång verksamheten mer, räknar med slutet av Augusti.

Kite-surfing
no offence men tycker nog du ska lära dig kitea innan du drar igång en egen verksamhet. känns inte så seriöst med någon som vill börja prångla killer-kites hit och dit utan att ta ansvar.

ska ni börja kitea bör ni veta en sak: det är farligt så in i helvete, var flera personer som var nära att dö i somras i habo i skåne.

så ta en kurs och ta det försiktigt...

Kite-surfing
staffan j: Misstänker att Niklas_Ingerstam kan surfa kite men han fick inte fram med det i sitt svar...
Men som du säger det är inget att leka med, det är inte några "extremsporter"!
Tack för mig!

Kite-surfing
tjena tjena
Kiting er det ultimative....

Men om jeg ska ge dig lite tips om vad man ska ha för utrustning så skal du være sikker på kiten er fra 2002 og senere da der kom en revolution i kite design i 2002 og som begynder skal du börja med en langsom kite, da de er lettere at styre.
Mht. sikkerhet skal du også have sikkerhetssystem på dine liner, t.ex. chicken loop m quick release.

Men sörg for at börja med en som kan kitesurfing eller ta et kurs, og altid surf med en partner (gör også relaunch fra vattenet lettere)

/Kristjan

Kite-surfing
kiting är grymt men bra farligt om man inte kan det..
först och främst tycker jag att du ska lägga dina pengar på en hel dags kurs. för 1500kr får du lära dig allt om kiten och hur du ska styra den. då får du även låna utrustning. att lära sig på egen hand kan sluta riktigt illa och är ej att rekomendera. när du köper en kite/bräda så gäller det att vara noggrann. gärna ska det vara en nyare modell 02 och senare.

sen måste du kolla så att de inte är några hål på tuven och att allt är komplett. din första bräda borde vara relativt lång. gärna mellan 155-175cm lång.
kolla in på www.steffo.nu. där finns de mycket begagnat och lite forum.
själv så kitar jag helst på snö och is! att dra på sig ett par långfärdskridskor och upp med kiten och det kommer gå riktigt fort..

lycka till// snaken

Kite-surfing
Snaken sa det mesta helt korrekt, men jag tycker inte du behöver ta en heldagskurs för 1500 kr, bättre då med 2 timmar för 500, du lär dig rigga, hur man flyger och hur draken fungerar. Resten av tiden tillbringar du ju bara i vattnet och försöker åka och det kan man faktiskt försöka med själv. Köp utrustning, ta med den till en kurs och låt de visa på dina grejer hur de funkar och lär dig flyga draken sen kan du gå till din egna strand och lära dig där, gratis.

OBS. Jag uppmanar INTE till att avstå från kurs, tvärtom är det tokviktigt att alla lär sig säkerthetsaspekterna, hyfs och hur man går tillväga för att inte skada sig själv, utrustningen eller ännu värre någon badgäst. Sker det så kommer det snart totalförbud på vissa stränder. Vi har tur som än så länge får kita var vi vill, men efter ett par incidenter, bla i Ängelholm och Halmstad, har frågan och förbud tagits upp.

Ha det så kul på vattnet eller snön eller isen!

Kite-surfing
Jag känner mig kallad att svar på det här.

Jag bor i San Francisco, en av världens bästa ställen för kiteboarding Det finns en massa stränder mot stilla havet där vattnet är kallt. Så vanliga dödliga vill inte bada, vilket gör det till kiteboardarnas strand !

Vi kitar flera gånger i veckan, ofta efter jobbet. Det är tokigt beroendeframkallande. Jag brukade älska skidåkning och snowboard över allt annat: bodde 5 år i alperna och jobbade som skidlärare. Numera åker jag mest till bergen för att koppla av och dricka öl med kompisarna. Kiteboarding känns ungefär som att åka puder med snowboard. Fast utan liftarna och det tar aldrig slut. Jag brukar åka ungefär 3 timmar, sen blir man ganska trött.

Jag har ingen aning om vilken utrustning man kör med i Sverige. Själv kör jag med North, men andra märken är också bra. 2005 hände det en massa saker. Jag skulle inte köpa utrustning äldre än så. Köp en kite med 5 linor, dom är mycket lättare att vattenstarta.

Frågor ? Jag svarar gärna :)

Kite-surfing
Hej Hej. jag funderar på att börja kitesurfa i sommar, va påväg att göra det redan förrasommaren men blev aldrig av.
Så jag tänkte höra om någon vet någon bra kurs som amn akn gå och vart i så fall?
vart är dom bästa kite surfing ställena i Sverige?
Och vilken utrustning är en bra nybörjar utrustning?

Kite-surfing
Hallå
Rent allmänt så vill jag bara säga att det är bra att ta en kurs. Man lär sig inte så mycket trix och hopp utan 75% av kursen är säkerhet. Det finns en anledning till detta, det kan gå åt pipan, även om man är duktig. Men låt dig inte avskräckas, det är en helt underbar sport!
Bobben

Kite-surfing
Hej,
Någon som kan tipsa om kiteskolor i frankrike för att gå en nybörjar kurs i slutet av Juli?
Bonus med en åtminstonde aningen engelspråkig lärare då jag inte ett skvatt franska ...
Var i frankrike spelar mindre roll

PS
UCPA är fullbokat under Juli så det är tyvärr inte ett alternativ

Kite-surfing
Stutt sa:
Hej Hej. jag funderar på att börja kitesurfa i sommar, va påväg att göra det redan förrasommaren men blev aldrig av.
Så jag tänkte höra om någon vet någon bra kurs som amn akn gå och vart i så fall?
vart är dom bästa kite surfing ställena i Sverige?
Och vilken utrustning är en bra nybörjar utrustning?
Hej! Kul att du ska börja med kite, och bra att gå en kurs. Det beror ju på vart du bor i Sverige, men Varberg är grymt bra. Surfers Paradise i varberg säljer kite och all utrustning och ger kurser. www.surfersparadise.nu
kolla även på steffo.nu.
tror att man kan ta kurs i båstad med. och i sthlm, öland, gotland?
även Halmstad verkar bra.
Lycka till!

Kite-surfing
Hej jag funderar på börja med kitesurfing . Jag bor i umeå och vet att det finns folk som åker kite här, men vet inte om de är bra. Är det någon som vet ?

Annars undrar jag vad jag ska köpa för utrustning.
Ska jag ha C-kite eller bowkite, och vad är de för skillnad?
Vad ska de va för strlk på på kiten?
Hur lång ska min bräda vara om jag är 165cm?

Kite-surfing
jonte66 sa:
Hej jag funderar på börja med kitesurfing . Jag bor i umeå och vet att det finns folk som åker kite här, men vet inte om de är bra. Är det någon som vet ?

Annars undrar jag vad jag ska köpa för utrustning.
Ska jag ha C-kite eller bowkite, och vad är de för skillnad?
Vad ska de va för strlk på på kiten?
Hur lång ska min bräda vara om jag är 165cm?
Undrar du om dom som kitear i umeå är bra eller om de är bra o kitea i umeå?

Angående kite så ska du ha en bow och inte en C. En C kite ser ut som ett C med linorna i ändarna en bow har mer formen av ett ( = plattare profil. En bow är även böjd leadingedge(luft kanal) bakåt. Men satas på en bow, helst inte för gammal, det har hänt såpass mkt inom kiteutvecklingen de senaste åren. Mycket enklare att lära sig på en bow-kite. Finns dock bow kites som inte får kalla sig bow kites utan finns lite olika namn t.ex. SLE. För att få kalla kiten en bow-kite måste man köpa rätten att få använda namnet bow. Finns därför andra kites som har samma egenskaper som en bowmen inte är en bow. Lite knepigt men så e de. Finns även fyra och femlinors kite, dom beter sig lite olika, men man får testa sig fram. Ska va lite enklare att relauncha kiten i vattnet med en fetelina. Satsa på en kite med ett bra säkerhets system och en "enkel" bom iaf. Sen storlek. I början vill man ju inte gärna lägga ut allt för mkt pengar på flera kites. Så satsa på en 12m2 eller något som funkar ganska ofta.

Längeden på bräda de flesta kör med är runt 130. Som nybörjare rekomenderas lite längre brädor men eftesom du är så kort kan 130 kanske va en bra längd att börja med me...

// Arvid

Kite-surfing
Sluta snacka om kurser hit och dit, 1500 kr är rätt mycket pengar, jag och mina kompisar har alla lärt oss att kajta utan några kurser, (pga att det inte finns kurser på svenska i finland) och det på ett par veckor, det viktiga är bara att se till att inte skada några "civila". satsa de 1500 du sparar in på att köpa en bättre kite istället, 2005 och framåt duger. vi lärde oss på c-kites så det går mycket bra med dem, men såhär i efterskott har vi märkt att det nog är enklare och säkrare med bow... ta en kurs om du har en massa extra pengar, annars tar du kontakt med nån som kajtar, eller bara ser på när de åker, har du vindsurfat, åkt wakeboard eller snowboard tidigare borde deet inte vara några som helst problem att lära sig..

efter 3 gånger på vattnet med kiten drog jag 360'n och backrolls, se kiteboarding 101 och 202, samt the complete kiteboarding guide så klarar du allt. lär dig vid dåligt väder så inga andra finns på stranden..:P

Kite-surfing
jona_than sa:
Sluta snacka om kurser hit och dit, 1500 kr är rätt mycket pengar, jag och mina kompisar har alla lärt oss att kajta utan några kurser, (pga att det inte finns kurser på svenska i finland) och det på ett par veckor, det viktiga är bara att se till att inte skada några "civila". satsa de 1500 du sparar in på att köpa en bättre kite istället, 2005 och framåt duger. vi lärde oss på c-kites så det går mycket bra med dem, men såhär i efterskott har vi märkt att det nog är enklare och säkrare med bow... ta en kurs om du har en massa extra pengar, annars tar du kontakt med nån som kajtar, eller bara ser på när de åker, har du vindsurfat, åkt wakeboard eller snowboard tidigare borde deet inte vara några som helst problem att lära sig..

efter 3 gånger på vattnet med kiten drog jag 360'n och backrolls, se kiteboarding 101 och 202, samt the complete kiteboarding guide så klarar du allt. lär dig vid dåligt väder så inga andra finns på stranden..:P
För det första ska man ALDRIG ge någon råd att inte ta en kurs.. Bara för att det gick bra för er, betyder inte det att alla andra klarar det lika bra. Ni var flera som hängde ihop också, det hjälper. Kommer det ner en rookie till en strand med andra kiters är det inte ofta de frågar om råd då de är "rädda" att bli klassad som nybörjare/idiot (vilket de iofs blir om de inte gått kurs), de provar själva och skadar sig själva, eller värre, någon annan..

Har du en polare som kan visa dig hur allt funkar är det också ok. Dessutom behöver du inte lägga 1500 spänn på en kurs. 2 timmar räcker. De visar hur allt funkar basics, hur du riggar/styr/moddar kiten/bommen ordentligt sen kan du leka själv. Viktigt är att man har någon typ av basic knowledge. En instruktionsvideo eller bilder just doesn't cut it!

Vidare tror jag inte du drog 360 efter 3 ggr på vattnet då en 360 involverar ett handlepass. Du kanske satte en backroll, grattis (vilket jag iofs tvekar på då de flesta försöker plana och ta höjd efter mer än 3 ggr på vattnet). Att folk som åkt wakeboard tidigare har lättare för att lära sig BRÄDTEKNIK är givet, men kiting är mer än att hålla i ett handtag och dras fram av en båt, det viktiga/farliga är kiten, och essensiellt att alla lär sig hantera det ordentligt...

Senast ändrad:
Kite-surfing
Guys, come visit Lanzarote for some Kite surfing or just surfing. Weather is really nice right now, so get some free days and come visit. I recommend you:

http://www.volcanokite.com

You can find, rentals school, and accommodation.

See y´all in the water!!.

ALOHA!!

Tillbaka
Topp