Kittel vs Borga

faersking

Medlem
Kittel vs Borga
Hej på er!

Jag och två kamrater sitter och funderar på att åka en helg till antingen Kittelfjäll eller Borgafjäll. Fokus ligger på att tura för att hitta sköna svängar och skogsåkning.
Vi har varit i Kittelfjäll och tyckte det var väldigt trevligt, främst när vi åkte ned på baksidan och knatade över sjön och hudade upp för Borkafjäll. En tur vi verkligen kan rekommendera!

Funderingen är alltså på hur Borga står sig mot Kittel gällande offpist och turmöjligheter. Vad säger ni med erfarenhet från Borgafjäll?

Kittel vs Borga
Hej!
Jag är jätte intresserat att tura i Kittelfjäll! Däremot har jag lite svårt att samla en grupp och åka till dit. Skulle det kunna gå att hänga med er? När vill ni åka? Den bästa tiden är på slutet av januari eller på slutet mars.

Senast ändrad:
Kittel vs Borga
erik_lagg sa:
havreboll sa:
Kittel alla dagar i veckan. Borga har korta åk och lutar fysiken uppåt :/
Det låter ju inte bra, är det bara uppförsbackar i Borga?
Ok kanske lite överdrivet men jag var riktigt besviken när jag var där. Hade tänkt mig något liknande kittel men det var det verkligen inte. Det kändes som att åka offpist i skogen bredvid en barnbacke.

Kittel vs Borga
erik_lagg sa:
Ok, finns det fler åsikter om Borga?
här är en kort film som norröna gjorde i borga för några år sen:

filmen visar ungf på åkningen närmast liften. brantare en bit därifrån, mycket åking med 20min hudande och storbergsåkning om du tar dig upp på grönakke eller klövern.
mer liftkö och party i kittel. man slipper låtsas-cowboys i borga.
jag skulle nog påstå att den av orterna som har bäst snö är den av dom som är bäst för tillfället.

Kittel vs Borga
Om ni är ute efter att tura så far till Borgafjäll. Har provar både kittel och borga och borga vinner i alla kategorier! Du kan enkelt komma åt 3 toppar med fleeera fina linjer. Det finns även en stuga som fungerar som utgångspunk - med möjlighet att övernatta. Rekomenderas starkt!

Kittel vs Borga
aiaitt sa:
Om ni är ute efter att tura så far till Borgafjäll. Har provar både kittel och borga och borga vinner i alla kategorier! Du kan enkelt komma åt 3 toppar med fleeera fina linjer. Det finns även en stuga som fungerar som utgångspunk - med möjlighet att övernatta. Rekomenderas starkt!
Borga låter intressant. Vilken stuga är det du menar? Och hur hyr man den i så fall?

Kittel vs Borga
mellanstrom sa:
aiaitt sa:
Borga låter intressant. Vilken stuga är det du menar? Och hur hyr man den i så fall?
Har aldrig riktigt tänkt på vad den heter då det varit en självklarhet. Kan återkomma! Den ligger i alla fall vid roten av klöverfjället. Helt gratis och öppen för allmänheten.

Ska du åka i liftsystemet far till kittel. Vill du tura far till borga!:)

Kittel vs Borga
Ja, kolla gärna upp vad den heter! Vad finns i den stugan i utrustningsväg, typ kamin, sängar osv...?

Jag ska till Kittel v.8, men testar gärna Borga också framöver.

Kittel vs Borga
mellanstrom sa:
Ja, kolla gärna upp vad den heter! Vad finns i den stugan i utrustningsväg, typ kamin, sängar osv...?

Jag ska till Kittel v.8, men testar gärna Borga också framöver.
Vet inte om det finns något riktigt officiellt namn för den. Vi har kallat den "Raststugan". Ligger ca 1 mil från byn. Det finns en kamin och några sängar. Liggunderlag är dock ganska nödvändigt. Bifogar en vacker paintbild där jag försöker förklara var den ligger :)

Senast ändrad:
Kittel vs Borga
Stugan brukar också kallas Klöverstugan. Att säga att det finns sängar är nog att ta i! Det finns väggfasta sittbänkar och kaminen har inte varit i skick så att man kan elda (i alla fall inte sista helgen i oktober). Tar man bilen upp så långt man kan köra är det under 4 km till stugan.

Ett tips kan också vara att tolka till platån strax före stugan med 69 grader Nord) från Hotellet, så vinner man fallhöjdsmeter för ett extra åk! Brukar kosta ca 200 kr/pers. Då tolkar man antingen bakom Catskin eller med skoter.

Området är väldigt fint att tura i och har också fördelen att man med några undantag i princip glider hela vägen tillbaka till bilen!

Kittel vs Borga
Jag funderar på Kittel i mitten på mars med Activeski. Någon annan som planerar att åka den helgen? 13-15 mars tror jag det är.

Tillbaka
Topp