Kittelfjället!

fjjotizzen

Ny medlem
Kittelfjället!
Okej nu har jag fått nog av detta! Kittelfjäll har ett JÄTTEfint berg som man kan åka på:
http://www.helgasofie.se/images/Tor/IMGP0230s.jpg
https://www.freeride.se/resort/skimap.php?id=17
Varför drar dom inte liftarna enda upp!? Det vore ju asbra! Kostar mer, men det är ju kanske därför dom inte är något högt status fjäll i Sverige, eftersom dom inte kört för fullt?
förresten så går liftarna till dit skogarna slutar.

Informera mig jättegärna om varför om ni vet, eller säg bara vad ni tycker.

Senast ändrad:
Kittelfjället!
lgrstdt sa:
Det är väldigt brant och det blir nog svårt att dra en lift till toppen.
inte riktigt, är inte så brant på alla ställen, dom har planerat och bygga en lift upp till toppen typ sedan de starta anläggningen...

nu får man väl låta dryg men finns trådar om detta om man söker! fjjotizzen

Kittelfjället!
Förmodligen har du inte varit i kittelfjäll http://www.ladda-upp.com/bilder/16331/kittelfj-C3-A4ll- (det är precis ovanför liften från hotellet) tror det kan bli svårt att få upp en lift där....iofs är inte hela berget sådär så jag har för mig att dom planerar att bygga en lift till sadeln där det inte är lika brant. Så allt ovanför trädgränsen på dom där bilderna är inte riktigt gjorda för piståkning.

Senast ändrad:
Kittelfjället!
bor i kommunen och intygar på det alex säger, har varit planer att göra det länge. gick rykten i vintras att dom skulle bygga en lift vidare upp mot toppen vid avsläppet av "jan express" men det har dock inte hänt mycket under året som varit. skriv till dom istället för att whinea här. tror det funkar lite bättre. PZ

Kittelfjället!
fjjotizzen sa:
Varför drar dom inte liftarna enda upp!? Det vore ju asbra! Kostar mer, men det är ju kanske därför dom inte är något högt status fjäll i Sverige, eftersom dom inte kört för fullt?
Jag satt igår och surfade runt på exakt samma fråga, och jag fick följande info:

-planer på en lift ända upp har funnits sen 1978, men gång på gång lagts på is.
-sommaren 2007 var det ett antal tidningsartiklar om att det äntligen skulle bli en ny lift.
-inget har börjat byggas än.
-liften som planeras ska börja skiers right om jan express och gå upp till toppen av sadeln. eventuellt ska den även börja nere i dalen och ha en mellanstation vid trädgränsen, så att den nedre delen kan vara öppen även då det blåser kraftigt.
-det finns även en vision om en lift från nordsidan (baksidan) av kittelfjäll upp till sadeln, men den ligger troligtvis ännu längre fram i tiden.

för att citera en annan forummedlem här på FR så skulle en topplift i kittelfjäll vara den största och mest eftertraktade nyheten på länge, men frågan är om och när den blir av.
Jag ska dit nu på lördag, kan försöka fråga runt lite på hotellet..

Kittelfjället!
Stod det inte om det i senaste numret av Brant? Eller var läste jag det? Där stod det att den skall börja byggas. Skall dock inte spekulera om när. Skall kolla upp det. Återkommer

Kittelfjället!
Nej fel av mig... Stod inte alls i nya numret av brant (Vilket jag kunde kollat direkt då jag hade tidningen ca 75 cm ifrån mig... Trodde dock att den fanns på annan plats..).

När jag tänker efter så tror jag det stod i en artikel i brants prylguide som jag läste i helgen hos några kompisar i stöten. Problemet är att dit skall jag inte igen för en v16.. Men någon annan kanske har den och kan bekräfta/dementera uppgifterna..

Kittelfjället!
Math1 sa:
När jag tänker efter så tror jag det stod i en artikel i brants prylguide som jag läste i helgen hos några kompisar i stöten.
stämmer mycket bra, det står en artikel i prylguiden om kittelfjäll.

Enligt en säsongare på hotellet så har de inte börjat bygga än, och han var uppriktigt skeptisk till om det någonsin blir av.. frågade inte om några speciella argument, men tidigare har dessa nämnts:

-lavinfaran: via sadelliften skulle branten ovanför transportsträckan mellan de nuvarande liftarna bli lättillgänglig. Att lavinsäkra en så stor brant är ett enormt projekt och är intr gratis.

-det finns lokala krafter som inte vill exploatera kittelfjäll mer än i dagsläget, folk som inte vill ha ett "freerideåre".

-samebyn i området har någon sorts rätt till berget (vet inte hur det fungerar) och vill inte heller ha en lift där.

-en sittlift med mellanstation är ingen liten investering. har ägarna finansiella muskler för att bära upp det i nyläget?

rent impulsivt efter att ha sett folk gå uppför och åka nedför sadeln under den senaste veckan, med blandade tekniska kvaliteter, så måste jag ändå säga att sadelliften är en fantastisk dröm, men kanske gör sig bäst just som en dröm.

att ha "svensson" fumlandes nedför puderkudden ovanför den nuvarande puderliften, utan nån som helst respekt för lavinfaran, hör kanske inte till skidanläggningens våta dröm.
den övre delen av kittelfjäll är fantastisk men livsfarlig om man inte har vett och erfarenhet.

Kittelfjället!
Flygnord sa:
rent impulsivt efter att ha sett folk gå uppför och åka nedför sadeln under den senaste veckan, med blandade tekniska kvaliteter, så måste jag ändå säga att sadelliften är en fantastisk dröm, men kanske gör sig bäst just som en dröm.

att ha "svensson" fumlandes nedför puderkudden ovanför den nuvarande puderliften, utan nån som helst respekt för lavinfaran, hör kanske inte till skidanläggningens våta dröm.
den övre delen av kittelfjäll är fantastisk men livsfarlig om man inte har vett och erfarenhet.
verkligen sant, kommer nog bara bli sämre egentligen om man tänker efter, även om det känns som en dröm nu. dessutom är det väl inte alltför jobbigt och gå upp vid toppstationen på jan express, brukar ju finnas en upptrampad gång i snön där har jag för mig, av andra som vart upp. Hade dessutom blivit galet uppåkt snabbt om det fanns en lift upp till riktiga toppen, särkilt av svensson som plogar eller hasar ner för branterna.

lavinfaran skulle nog också som sagt vara otroligt svårt att säkra där. instämmer på alla punkter. skulle kunna bli sjuka laviner ner till nedre liftsystemet.

Kittelfjället!
Det är väl kanon att liften slutar där den gör. vem vill slippa skråa en massa meter på bräda för att komma till konsum.
Tycker det är skönt att det inte är utbyggt i kittel, det är tillräckligt med 08.or där redan. v4 va det nån som trodde han va i Båstad och köpte skumpa och sprutade runt som svinen gör där nere.

peace snowboarders

Kittelfjället!
bergesa sa:
Det är väl kanon att liften slutar där den gör. vem vill slippa skråa en massa meter på bräda för att komma till konsum.
Tycker det är skönt att det inte är utbyggt i kittel, det är tillräckligt med 08.or där redan. v4 va det nån som trodde han va i Båstad och köpte skumpa och sprutade runt som svinen gör där nere.

peace snowboarders
mm sant, oh fyfan vad illa... hoppas det var en engångs företelse

Kittelfjället!
Alex08boo sa:
Hade dessutom blivit galet uppåkt snabbt om det fanns en lift upp till riktiga toppen, särkilt av svensson som plogar eller hasar ner för branterna.
Inte för att vara dum men https://www.freeride.se/member/photo.php?id=66126

Känns som att du inte borde prata negativt om folk som plogar eller hasar ner för branterna...

OnT: Jag tror bara att det skulle bli fiasko om kittel försökte utöka liftsystemet eftersom dom inte klarar av att sköta nuvarande system på ett bra sätt.

Kittelfjället!
Tycker att det är ganksa härligt att det finns områden som inte är lika lätta att komma till. Då kan man hitta bra snö längre än om alla områden hade varit lätttilgänliga. Sen är det inte så jobbigt att knata upp sista biten till toppen om man känner för det heller.
Har för mig att dom hade komit en bit i planerna på ännu en lift. Var bara att man glömt att kolla på tillståndsbiten för bygget vilket har försenat allt en aning. Sen beror det öven på vad dom kommer fram till ifrån dom olika utrednignarna

Tillbaka
Topp