Klosters - Davos

freddel

Ny medlem
Klosters - Davos
Hejsan! Jag ska åka en vecka till Klosters i Schweiz kring nyår och undrar ifall det finns någon själ överhuvudtaget som har varit där, av er här på freeride? Några tips om offpist, pist eller annat intressant vetande?
Mvh Fredrik

Klosters - Davos
Var där pàsken 2010 sà jag har ingen aning om hur det kan vara runt nyàr. Hur som helst var jag mycket överaskad över hur lättàtkomligt allt var och den lilla konkurrensen om man nu inte väljer parsenn systemet.

Klosters - Davos
Okej! Låter som ett trevligt ställe iallafall. Hoppas på mycket snö och bra offpist även om det mer är känt för piståkning. Men vem vet, det kanske bara är en fördel!

Klosters - Davos
Jag var där vecka 9 2009. Helt otrolig vecka då det var allt från 70 cm nysnö till vårslask :S
Pisterna är bra och breda i Persenn, har det snöat så är det bara köra mellan pisterna så finns det massvis med möjligheter och det blir inte uppåkt på fem minuter.
Jag skulle säga att Pischa är bäst om det har dumpat rejält då dom inte pistar mellan pinnarna i några av backarna. Vi körde där en hel dag och efter varje åk så hade spåren snöat igen! Dock gäller det ju att det snöar för att det ska vara kul att åka där.
Sen bör du veta att det är otroligt mycket släplift för att vara i alperna. 20 minuter ankarlift är inget man är direkt van vid om man åkt i Sverige mycket :P

Senast ändrad:
Klosters - Davos
Haha okej! Det där med lössnön låter ju hur gött som helst. Jo läste att det var en hel del släpliftar där.. Känns lite underligt för att vara ett system i Schweiz men de kanske inte har hängt med i utvecklingen, eller så är det dem gamla damerna som inte vågar åka sittlift.. :)
Då får man ta och undersöka Pischa vid snöfall då!
Några speciella lines ni rekomenderar annars?

Klosters - Davos
freddel sa:
Haha okej! Det där med lössnön låter ju hur gött som helst. Jo läste att det var en hel del släpliftar där.. Känns lite underligt för att vara ett system i Schweiz men de kanske inte har hängt med i utvecklingen, eller så är det dem gamla damerna som inte vågar åka sittlift.. :)
Då får man ta och undersöka Pischa vid snöfall då!
Några speciella lines ni rekomenderar annars?
Jo det var ganska sjukt :)
Jag tror det beror på att det är ett gammalt system där dom har rustat upp där det behövs och låtit släpliftarna stå kvar, men det är ganska märkligt.
Jag var där med familjen så blev inga galna åk. Sen med den mängden snö vi fick så räckte det helt klart med att åka i och bredvid pisten så tips på linjer får någon annan komma med!

Klosters - Davos
Hej,

Det som inte är nämnt är att om ni bor i Klosters finns det även fin åkning i Madrisa, tyvärr visar de nya freeridekartorna att mycket av den fina skogsåkningen ner till Klosters numera ligger i djurskyddsområdena där man inte får åka off-piste.

Det är lite långt till Rinerhorn från Klosters, men den galna kälkbacken är väl värd resan.

Vi kommer i år att återuppta traditionen med att åka till Davos efter nyår.

/L

Dorfberg, Davos

Tillbaka
Topp