Klurigt med skidlängd

• Trådstartare Trådstartare pd
  • Start datum Start datum

pd

Aktiv medlem
Klurigt med skidlängd
Har kollat på Rockbergs guide och har man som jag större tillgång på kg än cm så blir det lite spännande resultat.

Vikt - 83+: 170 cm
Åkförmåga - Kan åka i alla väl preparerade backar i olika farter: + 5 cm
Terräng - Oftast i preparerade backar och hård snö: + 0 cm (so far, blir ändring)
Typ av skida - Allmountain: + 10 cm

Totalt: 185 cm

Så långt inget konstigt, förutom att med mina 165 cm från pjäxa till hjälm så blir skidorna 20 cm längre än mig. En guide är förstås bara en utgångspunkt, men även om jag går ned en storlek så blir ändå skidorna 12-15 cm längre än mig.

Verkar det rimligt?

Klurigt med skidlängd
83 kg och på en 185 cm allmountain skida känns helt rimligt. Skidan har påverkas inte av din längd nämnvärt (blir viss hävarmseffekt) utan av hur mycket tryck som appliceras.

Klurigt med skidlängd
Har inte en aning om vad Rockbergs guide är för något, men så som du beskriver den så är det helt åt pipan, tänk om du skulle fått +10 i terräng, då hade du hamnat på 195cm långa skidor, i min värld så känns det som något från 1900 talet...
Skulle nog tro, utan att veta att du inte skall plussa ihop allt, utan bara gå på en utav längd angivelsen.

Skulle du som är 170 och mest kör pist och skulle skaffa dig ett par 185cm långa skidor så skulle du inte få det allt för roligt. Jag är 176cm lång och väger 10kg mer än dig, och jag kör 177cm långa skidor, både mina allmountain och freeride skidor, gick ner från 184-86 länder till i år och det är mycket roligare skidor än de gamla.

Så skulle för dig rekommendera 170-180 som längd, du kan om du vill gå ner något men inte längre, köper du ett par bra skidor så är de stabila nog för att kunna bränna på utan att vara fladdriga.

Klurigt med skidlängd
Den är alltså 17år gammal, lite som att kolla på tips från 2001 när du skall byta mobiltelefon nu, ganska omodernt alltså.

Så strunta helt i den om jag skall vara ärlig. På den tiden fanns det fortfarande gamla raka skidor att köpa, började i den vevan att jobba med skidor och blev ofta utskälld för att jag inte hade med mig raka skidor som man kunde testa istället för tramset med carvingskidor när man åkte runt på skidtester. Det var länge sedan det hände nu som tur är, däremot så får man fortfarande många glada möten med människor som testar nya skidor.
Så se om du kan testa några skidor innan köp, så kommer du garanterat hitta ett par som du blir glad i...

Snödjup

Tillbaka
Topp