Knä ur led?

kemon

Ny medlem
Knä ur led?
Om man har problem me att knät kan hoppa ur led (sker inte så ofta) Hur stor chans är de då egentligen att de kommer att hända då man åker bräda? Finns de nå annat bättre alternavit om man verkligen vill börja åka nåt?

Knä ur led?
Gå till en naprapat eller kiropraktor och hör med någon som kan sånt där. Då kan du få behandlingar och tips på hur du ska bygga upp musklerna runtom knät för att motverka att knät hoppar ur led (det är ofta pga. svaga muskler runtom knät som knäskålen hoppar ur). Hör med dem om de kan rekomendera något slags knäskydd också. Jag har haft en lagkompis som har hade exakt samma problem pga. år av överansträgningar osv.

Som sagt: Gå till någon som verkligen kan sånt där istället för att lita på okunniga forumnerds.

Knä ur led?
Använd E=mc² för att räkna ut hur stor chans det är att ditt knä hoppar ur led. Där m är din massa och där c är omkretsen av ditt knä.

Knä ur led?
Tack för de tipset. De va visserligen inte till mej, har haft mina skador i knät som ja har koll på nu.. Men hon va tacksam för rekomendationen iaf

Knä ur led?
Kände att mitt knä hoppade ur led idag när jag skejtade lite. Hoppade tillbaka på direkten men nu efter gör det ont när jag böjer knät. Någon som haft samma problem? Ska jag kolla det på sjukan?

Knä ur led?
Felixus sa:
Kände att mitt knä hoppade ur led idag när jag skejtade lite. Hoppade tillbaka på direkten men nu efter gör det ont när jag böjer knät. Någon som haft samma problem? Ska jag kolla det på sjukan?
det är troligen ledbandet på insidan av knäet som blivit lite uttöjt. Är det svullet och ömt så är det inte lönt att åka till sjukan då de inte kan göra mycket just nu och att det gör fruktansvärt ont det lilla de väl kan kolla. ( de kollar att knäet är helt genom att försöka dra det ur led ;P) Om det fortfarande gör ont om några dagar så kolla upp det, framförallt om det gör ont inne i knäet då det kan vara minisken.

Senast ändrad:
Knä ur led?
kemon sa:
Om man har problem me att knät kan hoppa ur led (sker inte så ofta) Hur stor chans är de då egentligen att de kommer att hända då man åker bräda? Finns de nå annat bättre alternavit om man verkligen vill börja åka nåt?
Om det är en tjej som har problemet så är det svårare att motverka då tjejer har större chans att knäskålen hoppar ur led. Jag är iofs kille men har stora problem med mitt knä efter fotbolls skador. Rekomenderar att träna samt tejpa knäet när du åker. Jag har även ett knäskydd med ledade sidor av aluminium vilket hjälper till att hålla ihop det. Kan rekomendera apotekets knäskydd om de finns kvar. Innan hade de ett som hade en plast skena på sidorna vilket fungerade som "extra" ledband

Knä ur led?
ebba-t sa:
Gå till en naprapat eller kiropraktor och hör med någon som kan sånt där. Då kan du få behandlingar och tips på hur du ska bygga upp musklerna runtom knät för att motverka att knät hoppar ur led (det är ofta pga. svaga muskler runtom knät som knäskålen hoppar ur). Hör med dem om de kan rekomendera något slags knäskydd också. Jag har haft en lagkompis som har hade exakt samma problem pga. år av överansträgningar osv.

Som sagt: Gå till någon som verkligen kan sånt där istället för att lita på okunniga forumnerds.
Tror en hel del har erfarenhet av knäskador. Men visst är det värt att få hjälp av en expert men i 99% av fallen ger de rådet, träna upp det och tejpa/skydd.

Knä ur led?
Har man mycket problem med att knäskålen ofta hoppar ur led går det i vissa fall att operera, vet inte hur vanligt det är att man faktiskt gör detta dock. Men steg ett är naturligtvis att träna för att förebygga och då är det ett mycket bra råd att prata med någon kunnig person för att få råd om exakt hur man ska träna. Rehabträning och förebyggande träning skiljer sig ju en del från standardköttandet på gymmen. Och förövrigt är det inte knät som hoppar ur led utan knäskålen... :)

Tillbaka
Topp