Knäckta HEAD skidor

miaeri

Ny medlem
Knäckta HEAD skidor
Jag är ingen värstingåkare direkt, men på något märkligt sätt gick min skidor sönder i Sälen.
De är KNÄCKTA, genom kärnan, på ett ställe som är tunnare innan tippen.

Det är ett par HEAD skidor, MYA 04 och jag köpte dem på Stadium i Mars 2012.
Jag har väl åkt sammanlagt 4 dagar på dem...

Eftersom jag inte vet vad som har hänt, verkar det som säljaren på Stadium inte tror på mig och hon säger att jag åkt i en grop. Känns ju hopplöst att försöka bevisa att jag åkt i familjebacken och inte i hopp, dessutom märkte jag det först i släpliften.

Kontaktade HEADs huvudkontor igår, men det känns som jag kan glömma någon som helst ersättning.

Är det vanligt att skidor knäcks?

Brukar det vara problem med Stadium eller HEAD?

Hur tycker ni att jag ska gå vidare?

Knäckta HEAD skidor
Skidor knäcks mycket sällan idag, grop eller ej. Om man kör på något, det kan vara en annan sak men skada genom böjning (något skidan faktiskt är byggd för) är nog sällsynt. Men du är kanske en riktigt agressiv åkare;). Nu är ju inte ett par MYA 04 skidor man röjer i parken med direkt.

Fortsätt på reklamationsspåret. Det vore intressant att ta del av butikens argumentation. Har du något foto vi kunde få kika på?

/Ace DG

Senast ändrad:
Knäckta HEAD skidor
Får man fråga hur knäckningen gick till?
Var det under en stillsam tur i gustavbacken som det plötsligt hände, medans du kraschade in i ett träd, när du klämde dem i bagageluckan eller när du backade över dem med bilen?
Det olika scenariona gör ju en väldig skillnad på om det är reklamation eller inte :)

Knäcka skidor är precis som Ace säger mycket ovanligt idag - men ingenting är omöjligt. ;)

Knäckta HEAD skidor
Som ovanstående skribenter säger ... en skida ska inte knäckas om den inte utsätts för "extremt" våld. Jag tycker det verkar vara en klockren reklamation. Gå till baka till Stadium, om inte säljaren vill hantera reklamationen, be att få tala med butikschefen. Om Stadium fortfarande vägrar hantera reklamationen går du vidare till Konsumentverket och gör en anmälan. Har du inget att dölja ska du stå på dig!

/MM

Knäckta HEAD skidor
Om dom har knäckts under fullt normal användning, dvs utan att du har kört ner i ett dike, kraschat hårt, åkt rakt in i en pistad hård kant, eller liknande: Reklamation

Om du har kraschat på något sätt, eller kört in/ner i något och knäckt skidan: Oflyt att dom var så pass nya, men det kan hända även om det är mycket sällsynt. Ta det då på hemförsäkringens allrisk (som nästan alla har)istället. 800-1200kr i självrisk normalt, men den tar iaf plötsliga oförutsedda skador på egendom.

Kruxet kan vara om du hamnar mellan stolarna, dvs att Stadium/Head hävdar att det är en skada pga yttre våld och försäkringsbolaget anser att det är ett tillverkningsfel. Vill du ska lite mer specifik rådgivning i frågan, ta några bilder på skadan och lägg upp här och beskriv ingående hur skadan på skidan uppstod. Eller skicka ett PM till mig. Jag jobbar med försäkringar och har bra koll på skidor/skidskador.

Knäckta HEAD skidor
Alla knäckta eller böjda skidor jag råkat ut för har blivit accepterade som reklamation, trots att de i vissa fall varit 2-3 år gamla och/eller åkts på 100 dagar eller mer.

Jag håller inte med MnO om dikeskörningar, hårda krascher osv. Det ska skidor tåla - och de gör det. Det skidor går sönder på är stenkänningar under foten i hög fart (puckelåkare brukar ju knäcka skidor också - men de är lite speciella!). Eller om vuxna får för sig att åka på barnskidor.

Håller heller inte med EAarup om att Head skulle vara dåliga och rent anekdotiskt, kombinationen av MnO och EAarup: jag kraschade hårt med ett par Head för ett par år sedan. Hoppade snett i hög fart över en kant från skuggsidan till solsidan, landade snett i vårsnö som skidan bara dök ner i, bindningen ställd på 13,5 löser ut direkt och enligt de två som var bakom mig fjädrade skidan upp som 'skjuten ur en kanon 10 meter upp i luften'. Jag kände ju själv att det var mycket kraft i kraschen men skidan var helt opåverkad efteråt.

Knäckta HEAD skidor
Det "roliga" är ju att jag är en gammal tant på 38 år och inte har åkt puckel eller kört in i ett träd...
Det enda jag kan tänka mig är att de har knäckts när jag åkte i en vall och skidan löste ut, men det var liksom inget jag reflektera över. Jag tog bara på mig skidorna och åkte vidare.

Dessutom åkte jag med kompisar och deras skidor var hela när jag kom ner.
Eftersom jag inte är något proffs på det här känns det som de försöker lura mig på en reklamation,
så jag är jättetacksam för att få råd från er som kan det här! :)

Jag antar att flowriderlänken är den tunnare delen längst fram och ja, där är den knäckt. Det syntes inte så mycket först, men på skidservicen bände de itu den mer för att se om sprickan gick rakt igenom kärnan.

Knäckta HEAD skidor
först måste jag säga att de va smart att fråga efter hjälp här! ;) hoppas alla kunniga kan hjälpa dig att argumentera för att du ska få reklamera dem utan att bli lurad!
jag har otroligt svårt att tro att du kan ha knäckt dem när du åkte utan att märka av de, som du beskriver de lägger jag mina pengar på att de är ett fabriksfel! som Ace dg säger, hade varit intressant att få höra vad HEAD och stadium säger om de :)
lycka till
/carl

Knäckta HEAD skidor
Knäcker man en skida i backen märker du garanterat det, så pass mycket våld krävs det! Vi brukar alltid få igenom våra reklamationer på jobbet, även om de inte är så ofta vi reklamerar skidor. Jag tror de handlar en hel del om att du måste vara bestämmd och tydlig, om den versionen nu stämmer som du berättat för oss :)

Knäckta HEAD skidor
Jag har fått dem reklamerade av HEAD och åkte till Stadium för att byta. På Stadium tyckte säljaren att jag skulle ta en kampanjmodell (som var billigare och för nybörjare/ män...), men jag ville ha samma modell som tidigare.

Expediten tyckte att jag skulle betala mellanskillnaden på 2000 spänn sedan, men jag tyckte att det lät konstigt när jag tog samma modell som tidigare. Som tur var ändrade hon sig efter samspråk med sin chef, men jag fick ingen ursäkt och sedan var jag tvungen att försvara mitt inlägg här. Kändes väldigt jobbigt, men det är ju skönt att det finns yttrandefrihet och konsumentköplagar.

Skönt iallafall att ha ett par skidor att åka på och hoppas att de håller lika länge som mina gamla (20 år :)

Knäckta HEAD skidor
Ser de ut som dessa??!!;)

Skämt åsido kan skidor med metallager i sig ganska lätt bli plastiskt deformerade, mao. om man kör på en t.ex. kant kan framdelen på skidan stå mer eller mindre rätt upp och det är väl tveksamt om det är ett garanti åtagande mer än ur goodwill hänseende.
Men din beskrivning verkar vara en annan typ av skada, eller?

Knäckta HEAD skidor
miaeri sa:
Jag har fått dem reklamerade av HEAD och åkte till Stadium för att byta. På Stadium tyckte säljaren att jag skulle ta en kampanjmodell (som var billigare och för nybörjare/ män...), men jag ville ha samma modell som tidigare.

Expediten tyckte att jag skulle betala mellanskillnaden på 2000 spänn sedan, men jag tyckte att det lät konstigt när jag tog samma modell som tidigare. Som tur var ändrade hon sig efter samspråk med sin chef, men jag fick ingen ursäkt och sedan var jag tvungen att försvara mitt inlägg här. Kändes väldigt jobbigt, men det är ju skönt att det finns yttrandefrihet och konsumentköplagar.

Skönt iallafall att ha ett par skidor att åka på och hoppas att de håller lika länge som mina gamla (20 år :)
Bra jobbat!
Stadium... suck, viken jevvla inställning, vore ju intressant att ta del av deras interna reklamationspolicy, men det kommer ju aldrig att hända. Nu väljer jag att tro att det trots allt finns vettiga förnuftiga expediter och butikschefer även hos Stadium, men dom här... jobbigt! Jag har faktiskt sen ett antal år tillbaka valt att inte gå i polemik med deras expediter om lagg, visserligen har det tagits några poäng ibland, men det får vara. Kul små matcher i a f! Jag tror att butiker som Stadium lider svårt av en tilltagande näthandel, därav deras generellt mycket tunna utbud i butikerna (med vissa undantag).

/A

Senast ändrad:
Knäckta HEAD skidor
la_grave sa:
MikaelT sa:
Knäcker man en skida i backen märker du garanterat det, så pass mycket våld krävs det!
Inte! Jag har bockat eller knäckt ca fem par skidor och har i samtliga fall märkt det först när jag kommit ner och tagit av mig skidorna.
Sohardcore.jpg

Knäckta HEAD skidor
Sveda_och_verk sa:
somsagt, börjar alltmer misstänka dig som en tvättäkta söndagsåkare ^^
För att jag bara knäckt ca fem par skidor? Hmm…

Ok, jag har delaminerat tre snowboards också, dragit ur ett par stålkanter samt dragit ur både bindningar på mina gamla telemark, en bakbindning på en Head samt båda bakbindningarna på ett par kassa Goode också. Blir jag i alla fall lördagsåkare nu? Eller behöver jag köra över ett fyrpack skidor med bilen för att få godkänd statistik?

Knäckta HEAD skidor
Knäckta HEAD skidor
Du kanske bara är klantig eller så förvarar du dina skidor i bensin och vatten, för de tre par k2 Brawler jag har knäckt märkte jag på direkten att det inte var något som stod rätt till. Du åker alltså för fisigt för att upptäcka att något har knäckts :cool:

Knäckta HEAD skidor
Jag tycker det var svagt av Stadium att ta tillbaka dina skidor, som ni skriver själva så ska inte en skida gå av sådär av sig själv så därför bör ju något ha hänt med skidan? troligtvis handhavande fel av den som åker.

MYA No4 är en pist/"freeride" skida 90/10, den ska helst användas i pist men lite lössnö klarar den med den lite bredare midjan, det är ju inte en pansarvagn du köpt så givetvis kan den gå sönder om det blir för mycket tryck vid spets eller tail, som du själv skriver så körde du i en snövall och skidorna löste ur, personligen tror jag att det är där och då skidorna gick av och att snöhögen egentligen va liite större än man kan tro.

Det spelar ju ingen roll om du använt en skida i 4 dagar eller 2 år använder man den på felsätt så går den sönder. sånt är livet. det är ju trots allt trä med plast men har köpt..
Köper jag en enklare mtb-cykel på ett känt bilvaruhus och hoppar med den så framhjulet går sönder då är det ju givetvis mitt fel att den går sönder. inte de som gjort eller sålt cykeln.

Att Head kan bestämma en reklamation tycker jag låter lite udda då sportkedjor har fullt mandat att avgöra reklamationerna i butikerna på egen hand och att deras ord ändå är det slutgiltiga.

Knäckta HEAD skidor
fillhopper sa:
Jag tycker det var svagt av Stadium att ta tillbaka dina skidor, som ni skriver själva så ska inte en skida gå av sådär av sig själv så därför bör ju något ha hänt med skidan? troligtvis handhavande fel av den som åker.

MYA No4 är en pist/"freeride" skida 90/10, den ska helst användas i pist men lite lössnö klarar den med den lite bredare midjan, det är ju inte en pansarvagn du köpt så givetvis kan den gå sönder om det blir för mycket tryck vid spets eller tail, som du själv skriver så körde du i en snövall och skidorna löste ur, personligen tror jag att det är där och då skidorna gick av och att snöhögen egentligen va liite större än man kan tro.

Det spelar ju ingen roll om du använt en skida i 4 dagar eller 2 år använder man den på felsätt så går den sönder.
Skämtar du med oss? Ska en snart medelålders kvinna som kör i pist räkna med att skidan knäcks om hon kör in i en snöhög av den sort man stöter på i pist? Det var inte en WC-puckel miaeri åkte i (utgår jag från). En vanlig semesteråkare som köpt motsvarande skida ska ju aldrig någonsin kör sönder sina skidor (med undantag för stenkänning).

Knäckta HEAD skidor
jag utgår ifrån att "snöhögen" inte var en liten snöhög i backen utan troligvis en vall mellan backarna eller om det var en djupare sänka men lätt åker i i gupp. det blir ju väldigt lätt att man över/underdriver i sådana sammanhang.

Knäckta HEAD skidor
Ace_DG sa:
miaeri sa:

Bra jobbat!
Stadium... suck, viken jevvla inställning, vore ju intressant att ta del av deras interna reklamationspolicy, men det kommer ju aldrig att hända. Nu väljer jag att tro att det trots allt finns vettiga förnuftiga expediter och butikschefer även hos Stadium, men dom här... jobbigt! Jag har faktiskt sen ett antal år tillbaka valt att inte gå i polemik med deras expediter om lagg, visserligen har det tagits några poäng ibland, men det får vara. Kul små matcher i a f! Jag tror att butiker som Stadium lider svårt av en tilltagande näthandel, därav deras generellt mycket tunna utbud i butikerna (med vissa undantag).

/A
När jag jobbade på Stadium (2001) så var policyn följande: "Ta emot och godkänn alla reklamationer. Oavsett vad!"

Knäckta HEAD skidor
Utter sa:
Ace_DG sa:
miaeri sa:

Bra jobbat!

/A
När jag jobbade på Stadium (2001) så var policyn följande: "Ta emot och godkänn alla reklamationer. Oavsett vad!"
Tack för svar, uppskattas!
Har du någon uppfattning om hur den aktuella policyn lyder?
/A

Senast ändrad:
Knäckta HEAD skidor
fillhopper sa:
jag utgår ifrån att "snöhögen" inte var en liten snöhög i backen utan troligvis en vall mellan backarna eller om det var en djupare sänka men lätt åker i i gupp. det blir ju väldigt lätt att man över/underdriver i sådana sammanhang.
Spelar väl ingen roll. Ok om ett par extremt lätta randonnéskidor inte tål den sortens belastning men svennebananskidor ska ju inte gå sönder bara för att man (tex) måste panikväja.

Tillbaka
Topp