Knämuskler

zaeta

Ny medlem
Knämuskler
Nån som vet ett bra sätt att bygga knämuskler? Jag spelar handboll och nåra i mitt lag och sen dom vuxna brukar ofta få problem med knäna! Våran tränare säger att det är för att vi inte har tillräckligt med knämuskler, han gav oss en övning där man ska spänna nån liten muskel som sitter vid knät men jag tycker inte att det hjälper så jag tänkte kolla om nån här vet nån bra träning för att bygga upp knämusklerna? Jag tränar inget på gym heller för jag får inte för mina föräldrar

Knämuskler
Tycker dina föräldrar har rätt som håller dig borta från gymmet. Vänta tills du är iaf 18 år eller tills du verkligen ska elitsatsa inom någon idrott då du samtidigt kan få hjälp av experter.
Vad gäller knämuskler vet jag inget....

Knämuskler
Nae jag vill träna på gym och får det nästa vinter, dock inte helt säkert men dom sa att jag kan börja lite när jag är 15 (fyller om nåra mån) så jag ska börja i vinter men då kommer jag träna med rugbylaget och då är våra tränare där och hjälper till och ser till så man inte lyfter för tugnt och dyl

Knämuskler
15 är en bra ålder att börja träna gym, tänk bara på att du måste lära dig tekniken innan du lyfter på för tunga vikter, om jag inte minns mig fel så kan man stadga upp musklerna kring knäna genom att köra benböj på balansplatta.

Senast ändrad:
Knämuskler
Ett tips jag fått av en kiropraktor för att träna mitt mer eller mindre förstörda knä (ledband m.m.) är att göra utfall där man landar foten på en balansplatta.

Men då är det viktigt att plattan inte är på ett halt underlag så att den försvinner för dig när du sätter ner foten. Så ta det lite försiktigt så att inte knäet går sönder för dig...

Knämuskler
Det är bra tycker jag med att dina föräldrar håller dig borta från gymmet när du är såppas ung
Du är 14 än så länge och du växer troligtvis fortfarande. och din växt kan försämras när du tränar för hårt. detta kan dock variera från person till person. men gå fram försiktigt och prata med en sjukhus gymnast de ger dig säkert tips

Knämuskler
Mattie, ditt tips ska jag nog testa:).. Men ska man sätta ner framfoten på plattan utan att kanten slår i golvet?...Joo jag växer fortfarande men jag är så pass lång(1,92 ska bli ca 2m) så jag har inget emot att stanna i växten även fast det inte är bra x]..

Senast ändrad:
Knämuskler
man har ju fan inga muskler "i knäet". knäet är en led som styrs av muskler. det gäller att stärka upp muskelfästena runt det, men som sagt, knäet i sig kan man inte göra något åt.
undvik att vrida det i sidled och använd skydd när du spelar handboll för att spara på knäna när du slänger dig, och DRICK MJÖLK!
det är bra för skelettet.

Knämuskler
Musculus popliteus är den enda muskeln som kan kalla en ren "knämuskel". Dock har den rätt marginell verkan i jämförelse med övriga muskler som verkar över knäleden. Utfall, knäböj, terränglöpning, balansplatta är bra träning om man frågar mig.

Huruvida mjölkdrickning är särskilt bra för skelettet finns det olika uppfattningar om.... Jag tror det är betydligt viktigare att äta varierat med en stor andel frukt och grönt.

Knämuskler
jag har haft en skada i knät och kan säga att det ända som hjälper är hård träning för benen med tunga vikter (när man kan tekniken) ledbanden anpassar sig till musklerna och blir aldrig starkare än dessa. styrketräning är aldrig farligt så länge man gör rätt.
med tunga vikter menar jag så att du klarar 6 reps i varge set. musklerna växer som mest av hög belastning och där med ledband också.

Knämuskler
balansplatta och gummiband är det mest effektiva. Regelbunden löpning underhåller också knämuskulaturen/fästen.
Om man ska träna med vikter så är mitt tips att inte ha för tunga vikter utan öka succesivt.

Knämuskler
Pajade bägge knäna mars 06 (ledband och ledkapsel) följt av en avsliten hälsena i maj under rehabträning (gubben börjar bli gammal - pushing 40). För att bli "normal" i knäna/fötterna har jag därför tränat ganska mycket. Det idrottssjukgymnasterna rekommenderat mig för såväl rehab och förebyggande är bl.a. följande:

Bencurl fram och bak - stärker muskulaturen runt knäleden då ledbanden är förslappade. Vadträning - tåhävningar och i benpressmaskin. Även vadmusklernas fästen är viktiga för knäledens stabilitet.
Utfallssteg med, i början låg vikt, på stången.
Benpress bättrar på hela benmuskulaturen, inkl. häcken.
Cykelträning (spinning t.ex) som både tränar flås och "kolsyre"tålighet samt naturligtvis benens muskulatur.
Balansplatta är superbra. Gör det svårare genom att stå på ett ben och studsa en boll mot väggen eller blunda.
Stå på ett ben på ett trappsteg, böj det andra benet, och böj sedan det belastade knät så långt det går å sen upp igen.
Sitt på en stol, räta ut ett ben ca 45 grader och res dig upp.

Som du ser kan många övningar höras hemma. Man måste inte gå på gym. Viktigast av allt. Ge inte upp!! Framförallt uppmanar jag alla som ännu inte skadat knäna att träna. Rehabträning är alltid tråkig, tar lång tid, gör emellanåt ont o.s.v - jag vet!!. Jag köpte mig ett par B2:or efter skadan som jag går och sneglar på när motivationen tryter - det funkar faktsikt.

Knämuskler
Precis som skrivits i tidigare inlägg är balansövningar bra träning för knäet, eftersom det tränar upp stabiliteten kring knäleden.

När det gäller styrketräningen, tänk på att träna alla muskelgrupper lika mycket. Alltså, om du tränar framsida lår, träna då baksida lår också. Detta är viktigt för att det inte ska bli obalans mellan muskelgrupperna, styrkemässigt (just sådan obalans är en vanlig orsak till skada. Kanske inte just knäskador, men muskelbristningar och annat, som inte är så kul det heller..).

Det har redan påpekats i tidigare inlägg, men tål att sägas igen: Det är otroligt viktigt att styrkeövningarna utförs korrekt! Felaktigt utförda övningar, i kombination med fel (för tunga) vikter kan göra mer skada än nytta. Ta hjälp av de personliga tränare, som finns på de flesta gym. De kan lära en mycket. Bra också att din rugbytränare håller koll på er.

Sedan vill jag slå ett (stort!) slag för stretching. Styrketräning i all ära, men jag tror att väldigt många skulle må bra av att bli smidigare. Kring knäet finns många muskelfästen, och är man för kort i dessa kan det orsaka knäproblem (smärta i knäet behöver inte bero på att det är någonting som är sönder i det). Så kallat "löparknä" är ett exempel på detta, när för korta muskler ställer till det rejält. Musklerna på fram-, bak-, in- och utsidan av låret, samt underbenets muskler påverkar alla knäleden. Ta hand om dem alla!

Lycka till med träningen!

Knämuskler
Jag läste någonstans på forumet i liknande tråd där en kille tipsade om följande:
Man använder sig av kryssdraget i gymmet och tillbehöret for fotleder. Dra fast skiten runt benet och ha väldigt låg vikt, det är grytm svårt i början, man kan lägga på mer efter några gånger. Sedan står man på ett ben, men det benet som är "fast" i vikterna i luften. Sedan drar du bakåt/bromsar framåt med ansikte mot vikterna, vrider 90 grader så att du drar höger/ bromsar vänster, vrider 90 så att du drar framåt/bromsar bakåt med rygg mot vikterna och sedan sista vridet då du drar vänster/bromsar åt höger. Allt detta tränar musklerna runt knät i det ben som du har stått på, du känner verkligen hur musklerna får jobba i de olika rörelserna. Sedan byter du ben och gör likadant! Sen så är det bara exprimentera sig fram med vikt, set och repetitioner. Men mitt tips är iaf. att göra många reps.

Har inget bevis för hur bra detta är men det har iaf. gjort mina knän synligt muskulösare och jag känner att jag klarar mer belastning så det är nog finfin träning!

Lycka till!

Knämuskler
Till övningarna ovan (utmärkta tips för övrigt) kan jag tillägga: stå på ett ben på balansplatta och göra knäböj. Man blir stabilare i både knä och fotled.
Terränglöpning fungerar också mkt bra, förutsatt att man tar det lugnt i början så man inte stukar fotleder och annat.

Detta i kombination med i stort sett alla övningar nämnda i threaden har gjort att jag kan åka skidor 8 mån efter att ha krossat knäskålen!
Men fy vad trist rehabträning är.....

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp