Knästöd=sämreåkning?

IvanTheMan

Medlem
Knästöd=sämreåkning?
Tjena alla brantåkers
Häromdan införskaffade jag ett fett knästöd med metallskena som typ gör att rörligheten i knäleden åt sidorna blir typ liten...Jag har en liten undran huruvida detta knästöd påverkar åkningen nån som har erfarenhet?
Tacksam för svar...varför uppfann inte gud gångjärnet istället för det otroligt dåliga knät kan man undra....

Knästöd=sämreåkning?
Går det att hoppa häck på styltor? Skämt åsido fungerar det men din åkning kommer att bli lite lidande, framförallt i kortare svängar och puckel. Men vafan lite smällar få man ta!

Knästöd=sämreåkning?
Har själv ett sådant *monster knäskydd när jag åker. Tycker att det känns stabilt och bra.. försämrar inte alls åkningen. Men det får ju inte bli ett måste.. om du förstår vad jag menar? Knät litar ju helt på skyddet och styrkan i knät och benet kan ju då försämras.... Men måste man ha skydd så måste man. Det känns ju tryggt... och för mej funkar det bra!! Klart att det kan bli lite stelt.. men det är ju även en vanesak...

Knästöd=sämreåkning?
Hej, jag har kört med ett sånt där knäskydd de senaste 4 sässongerna och jag skulle vilja påstå att det inte alls försämrar åkningen. Skyddet "försvinner" liksom när man åker och man tänker inte alls på det, inte förrän dagen är slut och man knäpper av sig skidorna, då känns benet mycket klumpigare. Det enda som förändras i sig är väl att har man en knäskada så sitter det gärna i bakhuvudet, men det är ju mer psykologiskt och inte alls beroende av knäskyddet i sig! Fast tänk på att knäskyddet inte skyddar i alla lägen, det är lätt att förlita sig på det, men bra lårmuskler är mycket viktigare! Lycka till! // opererad 4 gånger...

Knästöd=sämreåkning?
Om knäskydden är i rätt storlek bör det inte påverka din åkning negativt. Du tappar lite i känsla men får en markant ökad stabilitet i ett "trött" knä.

Jag tror dock att man bör undvika att använda skydden i förebyggande syfte utan endast när det verkligen behövs. Har man ett riktigt trasigt knä är det dock skydd på som gäller i alla lägen.

Jag använder mina först när knäna börjar bli lite trötta för att så långt som möjligt bygga upp musklerna runt knäna.

MVH/MM

Knästöd=sämreåkning?
Värt att tänka på med ett knäskydd av den sort du beskriver är att det inte skyddar mot vridningar av knät, utan bara mot tryck i sidled (och eventuellt fram/bakled beroende på konstruktion). Många låter sig invaggas i en falsk säkerhet av dylika anordningar och tror att knät är totalskyddat. För ett ordentligt skydd av knät krävs rejäla apparater som täcker hela benet och omöjliggör skidåkning. Bara en liten varning. Lycka till!

Knästöd=sämreåkning?
Skönt att höra att det inte påverkar åkningen såååå mycket. Åkte nämligen i våras på en lättare knäskada och va uppe och sprang efter tre veckor igen men nu på höstkanten har jag av nån konstig anledning drabbats av för långa senor i BÅDA knäna vilket gör att stabiliteten är under all kritik och jag måste ha sånt där monsterskydd......få helt enkelt hoppas att det går över förr eller senare...

Tillbaka
Topp