Koll på Utah?

steff08

Ny medlem
Koll på Utah?
Förbud mot snowboards. Det vet jag att de har på vissa ställen. Men det någon som har varit Utah och åkt skidor?
Skulle vara schysst med lite tips om hot spots. Vet ni något om Powder mountain eller Beaver mountain som ligger norr om Salt Lake City?

Koll på Utah?
Var i Utah -98 och åkte då i Alta och Snowbird. Då var iallafall brädor inte tillåtna i Alta. Hur det är nu vet jag inte men i Snowbird
bör det inte vara några problem.
När det gäller dom andra systemen du nämde har jag tyvärr ingen koll men annars jag kan rekomendera att du tar bilen upp till Jackson Hole och stannar där några dar.

// Kecke

Koll på Utah?
Jag var på Novells Brainshare i Salt Lake för nästan 2 år sedan. Jag stannade ett par dar extra för att åka skidor.

Var också i Alta & Snowbird. Detta var på våren och började bli lite fattigt med snö i April om jag inte minns fel ?

Jag var inte beredd på att anläggningarna skulle vara så små.. sjyssta berg, men jättesmå. och jättedyrt. typ 65$ för endagskort.

om man skall ha nån sjysst åkning bör man åka på ett par olika ställen för efter en dag tröttnade man på ovan nämnda..

gäller iofs inte efter ett sjysst stort snöfall men ändå..

Koll på Utah?
De flesta skidorter i Utah är öppna för brädåkare. Vad jag vet så är det
bara Alta och Deer Valley som inte tillåter haschplanka. Synd på Alta
eftersom det är helt grymt. Deer Valley är svindyrt, typ 65 dollar för en
dag....

Koll på Utah?
Hej
Jag var i Salt Lake City säsongen 93-94. Åkte då i Brighton, Solitude, Alta och Snowbird. Jag tycker att Snowbird och Alta har den bästa skidåkningen men nackdelen är att det är väldigt mycket folk där. Brighton och Solitude är också bra och får nästan lika mycket snö. Fördelen är att det inte är alls lika mycket folk där. Jag åkte orörd lössnö i gles skog en vecka efter ett snöfall i Brighton. Mina erfarenheter är från 93-94 så det kanske är annorlunda nu.

/Hasse

Koll på Utah?
Alta är bra mkt billigare än Snowbird men se till att vara på plats
snabbt. Många som vill ha snön. Annars fantastisk åkning i Alta.
Brighton är en liten go pärla, snön finns kvar länge eftersom det är ett
familjeställe. Har dessutom bra sjukstuga, hmmm. Powder Mountain
var ett ganska "omodernt" ställe när jag var där men det kan ha
ändrat sig. Inte så stort ställe detta heller men skidåkningen kan vara
riktigt bra. Skoter som drar dig upp på en kam samt möjlighet till att
ta "cat" från skogsåkningen och tillbaks till systemet. Man köper ett
klippkort, poffar ner o tar "caten" upp. Till de flesta ställen går det
skidbussar eller hyr en bil så tipset är att bo i stan för att hålla nere
kostnaderna.

Koll på Utah?
Jag var i Salt Lake vintern 2000/2001. Vi bodde inne i stan och gjorde dagsturer till Snowbird, Park City och Snowbasin. Snowbird var det mest extrema stället med mycket opreppat. Om man tar "the tram" upp till toppen så har man stora valmöjligheter med skidåkning i flera "bowls". Snowboardåkning är tillåtet i Snowbird men i grannorten alta är det förbjudet. Ett dagskort i snowbird kostade ca 40 dollar.

Park city är det mest exklusiva orten tillsammans med Deer valley. Park city är också det största skidsystemet i Utah. Kanske därav liftkortpriset på över 50 dollar per dag. Det finns bra offpist i Park city om man tar sig upp till en "bowl" som ligger (ursäkta språket) längst upp till höger i skidsystemet. Där är det riktigt brant och det finns möjligheter att hijka längs en kam. Denna kam löper ner mot byn och skidsystemet, men det går inga liftar upp till denna rygg. Desto längre man hikar desto längre efter ett snöfall kan man uppleva puder. När man har bestämt sig för att inte följa ryggen längre åker man bara ner för berget i en dal och får en härlig brant åkning mellan träden i lärkskogen.

För att få bra tips på var den bästa skidåkningen är så rekomenderar jag att ni frågar grabbarna på skiduthyrningen "aloha ski" prata med Tyler.

Snowbasin var mitt favorit ställe. Det var jämt lite folk och orten hade länge stått i skymundan. Men i och med OS så satsades det på Snowbasin eftersom störtloppet och Super G hölls där. En av mormon miljonärerna byggde upp ett nytt "little america" (hotell) där och stora stugor börjar nu ploppa upp. När jag var där köpte man liftkort i en barack........
Skidåkning var brant och offpist möjligheterna är stora till höger om störtloppsbacken.

tack/E

Tillbaka
Topp