Kombinerad lavinkurs/tur i BC

winegum

Ny medlem
Hallå!

Jag gör en utbytestermin i Kanada och kommer vara här till någon gång i början av januari. Kommer vara ledig en del i slutet av terminen och hoppas på att hinna med en flerdagars lavinkurs som kombineras med åkning.

Har ni några tips? Har hittat en del som verkar intressant, men det vore toppen med lite insidertips! Kommer även behöva hyra splitboard. Öppen för vilken ort som helst inom British Columbia!

Denna verkar mest intressant:
http://www.ontopmountaineering.com/glacierpark.php

Finns på de flesta orterna. Vet helt säkert att det finns i Kicking Horse tex. Är inte så mycket turande i sig...utan mest teori om snöpack, terrängfällor och sökmetoder. Sedan finns det säkert mer utdragna kurser som sträcker sig under en längre tid där du tar både ast1&2....och nu när jag kollar på din länk så ser jag att det är precis det du har funnit.
Jag tycker det 5dagars paketet låter som en jäkla bra idé. Massa bra turer inkluderas också. Rogers pass är ett riktigt snöhål, så se till att packa snorkeln! :P

Der ju bra ut! Komer säkert att bli grymt kul.

Om du söker ett annat alternativ vet jag att de här har bra lavinkurser och andra kurser i skidåkning/ mountaineering. En kompis gick en hel termin, fortsatte med någon annan kurs och jobbar numer som vandringsguide.
http://yamnuska.com/

Om du håller till i Calgary brukar butiken Mountain Equipment Coop ha kursprogram som inte är så avancerat eller dyrt.

Ett tips: Det går rätt mycket saktare med spitboard, om du inte är en megastjärna på att tura med en sådan, men eftersom du ska hyra utgår jag från att du inte ligger på Xavier el Jeremy-nivå. Alla byten och sådant brukar strula, så se till att ha bättre flås än alla andra för att hänga med i tempot på turen, och ändå vara pigg nog att lära dig på kursen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp