Kompletteringsskida

Hagehed

Medlem
Kompletteringsskida
Tjena!
Jag ska försöka skaffa ett bredare alternativ till mina gamla pistspjut Völkl P60 GS och tar gärna emot tips och råd från er mer erfarna och kunniga här på Freeride. Här kommer lite info om mig och min skidåkning:
Jag är en 16-årig skidälskande grabb på endast 166cm och 50kg med kläder på, jag har från två år tillbaka åkt på ett par völkl P60 som jag absolut tyckt om men med en midja på 63mm som inte bär så bra tror jag offpisten skulle bli bra mycket roligare med ett par bredare skidor. Jag skulle säga att jag är en duktig och driven åkare som klarar det mesta i pisten och hyfsad även utanför och tror även jag skulle utveckla min offpiståkning ganska mycket relativt fort med en mer offpist-inriktad skida, inte expert i offpist men ungefär vad många(?) skulle säga avancerad.
Det jag söker är egentligen en lekfull ren offpist skida då jag redan har mina P60 att köra hård pist med.
Jag har kollat runt mycket och de jag senaste hittade var Atomic backland fr 102 som jag blev väldigt sugen på då sport-bittl erbjöd ett pris som gynnade någon som lever på studiebidrag;) Läste runt lite om dessa och de verkar enligt mig bra men kanske något simpla om ni förstår. Jag undrar alltså om jag kommer uppleva dessa lika roliga som en mer avancerad skida? Och om jag kör på backland velar jag mellan bindningarna marker free 10 och Marker griffon 13ID. Det ända som gör att jag inte tar griffon direkt är att budgeten är liten men samtidigt är det kanske värt att lägga till 400kr för en griffon jämfört med free 10 även om jag ändå inte är tyngre än 50kg och då inte behöver skruva upp DIN över 10?

Blev väldigt långt så försöker sammanfatta mina funderingar...
1. För "enkel" skida? (Någon som har provåkt eller annan erfarenhet av dessa?)
2. Är griffon värd 400kr istället för free 10 som va billigaste alternativet?
3. Har ni fler prisvärda alternativ får ni gärna komma med förslag!

Länk om någon är intresserad: https://www.sport-bittl.com/en/atomic-backland-fr-102-16-17::81425_1_115.html

Senast ändrad:
Kompletteringsskida
Kan rekommendera Line Sickday som finns till bra pris på bittl också.
102 eller 110 både årets och fjolårets modell är prissänkta sist jag kollade.

Kompletteringsskida
RWD sa:
Tack för svar!
102:an fans endast i 187 för tillfället vilket känns väldigt långt för lilla mig, däremot 110 verkar intressant även om den är sjukt ful imo:|

Kompletteringsskida
Carving-Jonte sa:
RWD sa:
Tack för svar!
102:an fans endast i 187 för tillfället vilket känns väldigt långt för lilla mig, däremot 110 verkar intressant även om den är sjukt ful imo:|
Finns även i årets modell i fler längder

Senast ändrad:
Kompletteringsskida

@RWD
Sorry, såg det nu..
Ända som inte är förbannat ful av SD serien är ju 95mm och jag vill nog gärna upp på 100 iaf eller tror du Line sick day 95 är en bättre skida och flyter jämbördigt med Atomic Backland 102 trots mindre under foten?

Senast ändrad:
Kompletteringsskida
Jag köpte ett par rossignol soul 7 hd precis, som ska vara bra. Finns på rea hos både bittl och sport-conrad.
Håller med, över 100mm bör man nog ha.
Hade sickday 110 från 2015 innan och den var riktigt bra till allt och var dessutom snyggare?

Senast ändrad:
Kompletteringsskida
RWD sa:
Jag köpte ett par rossignol soul 7hd precis, som ska vara bra. Finns på rea hos både bittl och sport-conrad.
Hade sickday 110 från 2015 innan och den var riktigt bra till allt och var dessutom snyggare
Hört och läst mycket gott om både rossignol super och soul 7 men vet faktiskt inte riktigt varför jag aldrig varit inne på dem men får nog ta och kika på dem igen;)

Vad tror ni om Line supernatural 115? Tappar man allt för mycket pistegenskaper eller kan man fortfarande bränna ett carveråk utan att bli allt för besviken? Tänker om man hade förhoppningar om orört borta i zermatt (kommer bo i Cerviniaområdet) och tar puderlaggen och kommer dit och ser att allt är uppåkt och man inte kan byta skidor under dagen.

Senast ändrad:
Kompletteringsskida
Carving-Jonte sa:
RWD sa:
Jag köpte ett par rossignol soul 7hd precis, som ska vara bra. Finns på rea hos både bittl och sport-conrad.
Hade sickday 110 från 2015 innan och den var riktigt bra till allt och var dessutom snyggare
Hört och läst mycket gott om både rossignol super och soul 7 men vet faktiskt inte riktigt varför jag aldrig varit inne på dem men får nog ta och kika på dem igen;)

Vad tror ni om Line supernatural 115? Tappar man allt för mycket pistegenskaper eller kan man fortfarande bränna ett carveråk utan att bli allt för besviken? Tänker om man hade förhoppningar om orört borta i zermatt (kommer bo i Cerviniaområdet) och tar puderlaggen och kommer dit och ser att allt är uppåkt och man inte kan byta skidor under dagen.
Den tror jag kan funka ok i pist, metall och gummi i den till skillnad från sickday. Så lite tyngre och mer dämpad skida alltså, kanske inte lika lekfull och "poppig" men säkert bra om man vill bränna på i lite medelstora till stora svängar och hög fart.

Kompletteringsskida
RWD sa:
Den tror jag kan funka ok i pist, metall och gummi i den till skillnad från sickday. Så lite tyngre och mer dämpad skida alltså, kanske inte lika lekfull och "poppig" men säkert bra om man vill bränna på i lite medelstora till stora svängar och hög fart.
Jo den kändes lite tung och klumpig plus att det i så fall är 179cm som är aktuellt vilket känns lite långt och stort(?)

Senast ändrad:
Kompletteringsskida
Carving-Jonte sa:
RWD sa:
Jo den kändes lite tung och klumpig plus att det i så fall är 179cm som är aktuellt vilket känns lite långt och stort(?)
Ja jag tror 179 blir för långt me den typen avskida.

Super 7 kanske? (bredare variant av soul 7), förra årets modell i passande längd till dig:
http://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/big-mountain-powder-skis/super-7.html
mjukare än årets modell då den inte har kolfibermatris men tror den kan vara riktigt bra.

Andra förslag som jag själv har funderat på
Armada jj 2.0
Armada TST (något smalare men du kan nog gå upp i längd på den tack vare lång tiprocker och ändå få tillräcklig bärighet i lössnön samt att den fungerar bra i pist- kort svängradie)

Black Crows Atris eller Anima

Angående bindingar så skulle jag köra på Griffon eller Salomon STH2 13
Alternativet är ju att kolla begagnat.
Såg både Baron EPF och F12 EPF på "köp & Sälj" för bra priser och i bra skick

Senast ändrad:
Kompletteringsskida
RWD sa:
Super 7 kanske? (bredare variant av soul 7), förra årets modell i passande längd till dig:
http://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/big-mountain-powder-skis/super-7.html
mjukare än årets modell då den inte har kolfibermatris men tror den kan vara riktigt bra.

Andra förslag som jag själv har funderat på
Armada jj 2.0
Armada TST (något smalare men du kan nog gå upp i längd på den tack vare lång tiprocker och ändå få tillräcklig bärighet i lössnön samt att den fungerar bra i pist- kort svängradie)

Black Crows Atris eller Anima

Angående bindingar så skulle jag köra på Griffon eller Salomon STH2 13
Alternativet är ju att kolla begagnat.
Såg både Baron EPF och F12 EPF på "köp & Sälj" för bra priser och i bra skick
Såg också Super 7:an, helt klart värt att tänka på. Armada känns som man betalar mycket för märket och Black Crows är intressanta men är väll tyvärr lite utanför budgeten. Börjar kännas som att Backland fr 102 inte är bästa skidan men väldigt mycket skida för pengarna ändå.

Kompletteringsskida
Carving-Jonte sa:
Såg också Super 7:an, helt klart värt att tänka på. Armada känns som man betalar mycket för märket och Black Crows är intressanta men är väll tyvärr lite utanför budgeten. Börjar kännas som att Backland fr 102 inte är bästa skidan men väldigt mycket skida för pengarna ändå.
Ja det blir andra pengar helt klart. I våras hade de rea både Atris, Nocta2 air och Anima c:a 3500kr på bl.a sport conrad.

Köpte ett bar TST W till tjejen för 2800 inkl. bindningar till förra säsongen så i bland dyker det upp lite erbjudande.
Du har ju fördelen att du är ganska lätt och kan kolla på kortare seniorskidor som oftast är de som blir kvar och reas ut. Dammodeller skulle nog kunna vara ett alternativ för dig också.

Kompletteringsskida
Tror det blir Atomic Backland 102 ändå faktiskt, känns som en bra skida för ett mycket bra pris. Bestämde mig för griffon och tänkte få dem monterade av bittl då det är gratis vid köp av skidor och bindning men det här med monteringspunkt har jag ganska dålig koll på. Antar att 0 är standard på en skala från +3 till -3? Det jag vet är väll att vissa kör med monteringen lite längre fram men känns som det bara är jibbare som gynnas av det, vad säger ni?

Kompletteringsskida
Carving-Jonte sa:
RWD sa:

Rossi kanske inte är lika "inne" som tex Armada mfl. Men gör riktigt fina skidor. Kör Super7 & är supernöjd. Lätt känsla, surfiga, snabbsvängd & helt ok i pist.

Kompletteringsskida
Efter mycket velande mellan Atomic Backland och Rossignol Soul 7 så vann Atomic till slut pga nästintill oslagbart pris, har jag tur hinner jag få dem och kan provåka på fredag i Hestra med skolan:D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp