Komprimering

Jeppann

Ny medlem
Komprimering
Jag är helt lost. Lägger in en film från dv-kameran som är 32 min lång och landar på 7gb. Insane. Vart ligger hemligheten? Även om man komprimerar ner kommer det ju fortfarande vara en sjukt stor fil. De jag testat har dessutom gett riktigt kass kvalitet.

Någon som har länk till guider eller så? Konstigt att det talats så lite om detta.

Komprimering
Det som kommer från DV-kameran är nästan helt okomprimerat och det tar stor plats det är bara att skaffa ordentligt med utrymme och en stark dator att redigera med. Komprimera inte något material innan du har redigerat klart filmen om du inte lider av begränsat lagringstrymme. Ladda hem Xvid som har bra komprimering med bra kvalitet.

Jag skrev en liten guide för ett tag sen som hjälper dig här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41391

Lycka till

Komprimering
jo, 60min är 13,9gig

använd ett vanligt redigerings program för att komprimera, då kan du få rätt bra kvalitet och små filer

anledning till att filerna är stora är ju att dom tar 50 bilder i sekunden, (50 halva/25 hela)

Komprimering
när du har editerat klart filmen så kan du dra in den i windos movie maker.. och spara den där och komprimera den genom att trycka på knappen save to my computer och spara den på så sätt. då blir den mycket mindre och håller en hyfsad kvalite!

///victor

Tillbaka
Topp