Komradio med lång räckvidd

jsvensson1

Ny medlem
Hallå
Jag har letat ett tag efter en bra komradio, tycker att det är jävligt smidigt att ha så man slipper alla samtalen via Sverige nere i Alperna. Har kollar på en Topcom TwinTalker 9100, med 9-10km räckvidd. Men jag antar att med berg, träd etc. emellan så sjunker väl det avståndet drastiskt. Någon som använder komradio/walkietalkie och har något tips?

Alla dessa är av typen "leksaker" 9 km räckvidd är en drömsiffra som man förmodligen inte ens kommer upp till under de mest optimala av förhållanden. En tumregel för dessa leksaker är att kan du inte se den andra kan du heller inte prata med dem.
Vill du ha bra och tillförlitliga prylar är det jaktradio du ska titta på, men då kostar det därefter.

Tompan14 sa:
Alla dessa är av typen "leksaker" 9 km räckvidd är en drömsiffra som man förmodligen inte ens kommer upp till under de mest optimala av förhållanden. En tumregel för dessa leksaker är att kan du inte se den andra kan du heller inte prata med dem.
Vill du ha bra och tillförlitliga prylar är det jaktradio du ska titta på, men då kostar det därefter.
Jag har kollat runt på jaktradio också, hur lång räckvidd brukar de ha? Har du något tips på någon? :)

svenssonjesper sa:
Jag har kollat runt på jaktradio också, hur lång räckvidd brukar de ha? Har du något tips på någon? :)
Beror på, tänkte du hålla dig till gränserna för effekter som man får ha utan att ha licens? Min erfarenhet är dock att det sällan är värt att kolla på räckvidd/effekt vid skidåkning, i praktiken är det alltid terrängen som styr. Min min nuvarande radio har jag räckvidd en mil utan problem så länge sikten är "någorlunda" fri (det aktuella testfallet är cortinas baksida till allrummet i hakuba powder lodge). Stick ner bakom ett klipparti eller liknande så dör räckvidden ut extremt fort.

Senast ändrad:
En vettig vhf (jakt)radio är väl det bästa. Har dock kört en del med just TopComs 9100 twintalker, en av de bättre PMR leksakerna och de fungerar när man åker tillsammans och t ex vill reka ett åk , styra upp fotografering eller som backup i skogen Att koordinera lunch för ett större gäng i ett större skidsystem med kommunikationsbehov över bergskammar kan du glömma. Går dock långt vid fri sikt så från en topp till en annan fungerar. Subkanaler är ett måste eftersom ni annars får höra all skit andra snackar på samma kanal. Lite nördvarning/guidewannabee när man åker lift att ha en tjattrande radio men det får man ta.

Senast ändrad:
Att tänka på med jaktradio är dock frekvensbanden, i Sverige gäller två olika frekvenser 31 MHz och 155 MHz varav det senare är reserverat för jord- och skogsbruk samt jakt. Det är alltså 31MHz bandet som är intressant för en svensk skidåkare. Men kolla noga upp vad som gäller i det land du tänker använda radion i eftersom piratsändningar kan leda till fängelsestraff eller höga böter. Risken att upptäckas ska inte underskattas då det finns gott om yrkesfolk på berget som använder radiokommunikation. Ur den aspekten är leksaksvarianterna betydligt säkrare.

Jag hade funderat noga över vilket behov man egentligen har. Lokala kontantkort är billiga och ofta en bättre lösning så länge man har täckning, vet man med sig att man kommer röra sig bort från systemet och ned i dalar på "baksidan" så ska man inte räkan med täckning, håller man sig nära liften är det inget problem.
Vet man med sig att man behöver kommunicera som grupp, t ex flera fotografer är det heller inget alternativ. Annars så är det nästan alltid en bättre och billigare lösning.

Europeiska PMR 446 MHz får ej användas i USA/Canada då det är ett radioamatörband. Har man riktigt otur kan man fastna i tullen.

snorkel sa:
Europeiska PMR 446 MHz får ej användas i USA/Canada då det är ett radioamatörband. Har man riktigt otur kan man fastna i tullen.
Nä, det får väl användas i hela Europa förutom Montenegro? Men jag ska ju till Alperna, så det är inga problem.
Vet du förresten vilka radios pistvakter/skidlärare etc. har på berget, de verkar ju fungera oberoende terräng?

svenssonjesper sa:
Vet du förresten vilka radios pistvakter/skidlärare etc. har på berget, de verkar ju fungera oberoende terräng?
Skulle gissa att det är ett antal uppsatta relästationer som är deras hemlighet. Ökar drastiskt räckvidden.

Troligen kör proffsen VHF som ger både lägre frekvensband och tillåter högre effekt vilket ger bättre räckvidd. Repeater kan som sagt också användas. Oftast så är VHF tillståndspliktigt oavsett land.

Jag tycker de PMR446 jag hars, minns inte namnet nu men det var en av de dyrare varianterna hos Conrad, räckvidd är fullt adekvat - provat från Tott till Rödkullen. Problemet verkar snarare vara bandbredden: ljudkvaliteten är så dålig att det är svårt att höra mer än ja och nej, även om man är nära varandra.

Komradio som du kan köpa utan radiolicens har ett antal kanaler som man får använda och där beror räckvidden oftast hur stor effekt man har på "apparaterna". I princip skulle du kunna använda en kraftfullare "apparat" på samma kanaler, även om det inte riktigt är lagligt, men du stör inte någon annan, dvs pratar i de lagliga kanalerna.

Att gå in på kanaler som pistpersonal, polisen, brandkåren, helikopterpiloter, räddningspersonal för privata samtal är olagligt, ganska självklart, och tycker personligen att det inte ens behöver diskuteras som alternativ. Oftast är dessa via relästationer, tex jag har en nödradio som jag kan använda vid olyckor men den "kopplar" upp sig via den närmaste relästationen, så effekten är maximal anpassat till detta ändamålet.

Jag är inte någon radioexpert, enklast är att prata med en radioamatör (dvs en som har en radiolicens) och fråga vad man kan göra på laglig väg.

/Christian

chrtur sa:
Jag är inte någon radioexpert, enklast är att prata med en radioamatör (dvs en som har en radiolicens) och fråga vad man kan göra på laglig väg.
Det är rätt enkelt att veta vad som är lagligt utan att ha licens i alla fall. PMR-kanalerna endast, max 0.5W och inga externa antenner.

(I Europa alltså...)

Senast ändrad:
Skulle inte satsa på jaktradio pga frekvensbandet! 155Mhz är det nya som gäller för jakt och vad 155Mhz bandet är nere i europa vet jag inte men nog inte så kul om man stör eller blir störd i onödan. Och du kanske kommer åka i Sverige med dessa nångång i framtiden och då är det ännu dummare att köra på jaktfrekvenser. PTS har full upp endå med frekvensplanering för att vi som jobbar i branschen skall kunna göra ett bra jobb med frekvenser och subtoner vi har tillgodo med :)

444 får ha 1w uteffekt och får ha extern antenn (vilket äter upp uteffekten iaf så lär bli ca 0,5w med en såndan) och 446 0,5w stämmer bra och ingen extern antenn får nyttjas.

Skulle undvika PMR modeller i detta fall då dom har 0.5w. Vi får ut några km (2-4 kanske beroende på hinder och andra saker som påverkar) med 4w uteffekt i våra komradios. Vi kan säkert få till nån mil över vatten med fri sikt :)

Vart i landet är du nu? vi håller till i Sickla/Nacka/Stockholm :) gå in på www.svenskbyggradio.se så kan du kolla upp kontaktinfo :)

Om man nu skulle vilja ha en leksaksradio, med den lilla räckvidden som tillkommer. Vad finns det för alternativ som inte kostar skjortan? Något speciellt man ska tänka på när man tittar på dessa?
Räcker tex en TwinTalker 7100 för detta?

Det jag tycker du ska leta efter är en du kan ha axelmic/högtalare till, antingen om det följer med något paket eller om det finns standardplug för det så du kan köpa till. Det är helt fruktansvärt smidigt!

Vattendroppe sa:
Det jag tycker du ska leta efter är en du kan ha axelmic/högtalare till, antingen om det följer med något paket eller om det finns standardplug för det så du kan köpa till. Det är helt fruktansvärt smidigt!
Kan bara instämma. Sjukt smidigt.

svenssonjesper sa:
Tänkte faktiskt att det kunde vara smidigt med en axelmic. Har kollat på en Topcom Twintalker 9100. Hur tror ni att den fungerar i alperna?
http://www.netonnet.se/art/telefon/...-talkie/topcom-twintalker9100box/111614.3267/
Eller kanske en 9500?
http://www.netonnet.se/art/telefon/...pcom-twintalker9500airsofteditio/168323.3267/
9100 har med sig axelmick, men den suger rätt hårt. Jag vill minnas att kontakten för den axelmicen inte är standard heller, så den går inte att byta eller ersätta om den skulle gå sönder. Eller ja, inte helt lätt i alla fall. 9500 vet jag ingenting om.

Jag har använt och testat lite olika PMR-radiosar (under 1000:-) just för att underlätta vid skidåkning.
Och det jag kommit fram till är:
* Topcom har fungerat absolut sämst. Enligt mig är det Cobra som gäller.

* Räckvidden varierar. Ibland överraskas man över att man hör kompisarna som är lååångt låångt bort.

* För att få ut det bästa bör man köpa till en bra öronsnäcka (sån med sprialsladd) och en mikrofon som man kan fästa på jackkragen. Då hör man när de andra även i full fart. Att svara/prata kräver dock att man saktar ner / stannar men man behöver inte ta av handskarna. Dessutom räcker batterierna längre när man kan förvara radion i en varm ficka.
[t.ex. http://www.amazon.co.uk/Earpiece-Bodyguard-Headset-Microphone-THE-SECURITY-STORE/dp/B004UT13VW ]
Strupmikrofon borde vara det optimala, men jag har inte hittat någon prisvärd som fungerar OK.

* Det är mycket smidigare att \\\"ropa\\\" över radion än att behöva ringa runt till varandra. Det medför även att man kan småsnacka mellan liftkorgar (och framför allt tipsa om något sevärt i backen mm).
= Det medför att alla är mer med i samtalen inom gruppen = Skoj!

* Laddningsbara batteri av bra modell är ett måste.

* Se till att radion har CTCSS-kanaler. Utan dessa underkanaler kommer ni förmodligen få lyssna på så mycket skit att ni tröttnar efter någon timma.

* Jag fördrar radio utan volymratt. Eftersom jag använder headset så är det smidigare med fasta lägen = volym 2 är lagom och det är mindre risk för att den ska råka hamna på 0 (utan att jag märker det) eller 10 pga. att radion åkt runt i fickan.

Tillbaka
Topp