Kona Shred, Hydraliska eller inte?

Fiberteknologi

Aktiv medlem
Tjeena!

Jag har funderingar på att börja lite smått med cyklandet i år och ska köa ny cykel inom kort. Har tittat lite på Kona Shred (teamsportia) men den har ju inte hydraliska bromsar och jag har hört att det ska vara bättre..

Men vad kostar det om man vill montera på ett par hydraliska bromsar istället för dom vanliga skivbromsarna och är det värt det??
Vill helst inte att priset ska överstiga 8000kr och cykeln kostar 6800 (utan hydraliska)

Och vad är igentiligen fördelarna? har förstått att det är någon slags olja men mer vet jag inte.

enligt mej så ska man ha mekaniska skivbromsar de håller iaf, blir ofta att hydraliska läker.... men om du ska ha hydraliska blir det billigare om du köper en kona scrap, som det sitter på från början. MVH Andreas

Har en Kona Cowan ståendes i köket i göteborg, den är till salu om du är intresserad ;)

Kolla priser på webben, arbetet kostar minst 300 kr hos cykelverkstaden. Det är bra mycket enklare att sköta och serva mekaniska skivbromsar. Dessutom fungerar dagens mekaniska bromsar bra. Lägg pengarna på något annat.

Har ingen betydelse om man har mekaniska eller inte, dom gnisslar lika mkt för det, men själv så tycker jag att hydraliskt är det sämsta som finns (med undantag för DH osv) , du får en Jävligt bra mekanisk för samma pris som en absolut värdelös hydralisk, Så om du ska köpa nått så låt det bli en mekanisk (mitt råd)

Beställ från chainreactioncycles och montera dom själv. Då får du bra bromsar för ett bra pris. Själv kör jag på shimano deore och dom funkar utmärkt.

märker att det inte är så många som kan här.. hydraliska bromsar = inte tröga att trycka in. ,tar direkt, olja smorda 24/7. mekaniska = ganska tröga! ,fungerar lika som vanliga bromsklossar ungefär. brukar inte ta så bra. gnisslar ofta. KÖP HYDRALISKA!!

Senast ändrad:
Av: Jibbing89 Online | Idag 12:01 Citera

märker att det inte är så många som kan här.. hydraliska bromsar = inte tröga att trycka in. ,tar direkt, olja smorda 24/7. mekaniska = ganska tröga! ,fungerar lika som vanliga bromsklossar ungefär. brukar inte ta så bra. gnisslar ofta. KÖP HYDRALISKA!!

snarrare är det du som har fel..... Du verkar inte kunna så mkt, många proffs har börjat köra på mekaniska, för att de funkar nästan lika bra som hydraliska och strular inte

skulle satsa på hydraliska, lika bra att satsa lite pengar eftersom jag förmodar att du tänkt ha cykeln i några år. blir de problem är de bara att lämna in den på service, de kan vara värt dom hundralapparna de kostar. Själv har jag mekaniska, grymmt besviken att jag inte slog på stort och köpte hydraliska med en gång.............

axelwilhelm sa:
skulle satsa på hydraliska, lika bra att satsa lite pengar eftersom jag förmodar att du tänkt ha cykeln i några år. blir de problem är de bara att lämna in den på service, de kan vara värt dom hundralapparna de kostar. Själv har jag mekaniska, grymmt besviken att jag inte slog på stort och köpte hydraliska med en gång.............
När du nu säger att dina mekaniska krånglar så är det ju en fråga om vad det är för mekaniska! det finns jävligt bra mekaniska bromsar, Klart att en MKT "dyr" hydralisk broms är bra, men det är inte värt dom extra 100 lapparna när den ska in på service, man måste ju underhålla dom också... allt är dyrare till en hydralisk broms!

Du ska inte köpa en hydraulisk. Den som finns på (hayes MX4) den är riktigt bra om man smörjer den regelbundet.

Jibbing89 sa:
Hydrauliska skivbromsar är aningen lättare, men skillnaden är marginell. Mina egna mekaniska skivbromsar är fint underhållna och är hur lätta som helst.

För att svara på huvudämnet så tror jag att en installation av hydrauliska skivbromsar går på runt 3 lök. (Frågat i cykelbutik en gång och fick det svaret) Beror ju såklart väldigt mycket på vad man ska ha för bromsar...

För övrigt heter det hydraulisk och inte hydralisk.

Det här är en hydralisk:
hydralisk.jpg

Det här är en hydraulisk skivbroms:
hydraulic-brake-kit.jpg

Finns en viss skillnad...

Senast ändrad:
jag har en kona stuff med hydraUliska :D bromsar. kan säga att det stannar ganska fort när man vill det :) typ tryck--- stannar

lägga ut pengar på hydral är bara bortkastat.
Lära sig och ställa in mekaniska bra ist..

Downhill, XC: Hydraliskt
Street/Trial: Mekaniskt

Ni som säger att mekaniska funkar skit, Cyklar ni runt på biltema hojjar elr?

Jag tycker du ska köra på mekaniska bromsar.

om man är nybörjare så tycker jag man ska börja med en mekanisk.För om man är nybörjare antar jag att man har lite svårt att mecka för vissa saker som till ex att hydrulik bromen börjar läcka (då måste jag fixxa det) vad kan de kosta=(nybörjare måste nog lämna in cykeln) och då kan de genast bli mkt dyrare.
Men om man har en fin mekanisk broms då kan de ju inte hända nått mer en att vajern kanske går av och de tror jag man klarar sig och fixxa själv efter ett tag. sedan kanske man måste byta bromsbelägg men de kan man nog lära sig med istället för lämna in.
Så de jag menar är att om du vill få mer av din åkning så tycker jag du ska sattsa på en mekanisk broms som funkar. eftersom de är mekanik så kanske man ska lägga en hundralapp till så man kan lite på bromsen :)

TheFibretech sa:
Tjeena!

Jag har funderingar på att börja lite smått med cyklandet i år och ska köa ny cykel inom kort. Har tittat lite på Kona Shred (teamsportia) men den har ju inte hydraliska bromsar och jag har hört att det ska vara bättre..

Men vad kostar det om man vill montera på ett par hydraliska bromsar istället för dom vanliga skivbromsarna och är det värt det??
Vill helst inte att priset ska överstiga 8000kr och cykeln kostar 6800 (utan hydraliska)

Och vad är igentiligen fördelarna? har förstått att det är någon slags olja men mer vet jag inte.
hej. mekaniska skivbromsar kan vara minst lika bra som hydraliska skivbromsar beror på märket o.s.v skilnaden är att hydraliska brukar ta lite snabbare annars är det inte så stor skillnad och om jag får säga mitt så ska du ha en cykel med mekaniska bromsar eftersom att hydraliska är mycket mycket dyrare att laga om dom går sönder.Bara oljeslangen till dom kan kosta 800 kr att laga om den går sönder: MVH jokke

Det är kanon med hydraliska med jag tycker du inte borde montera dom själv dels för att der är mycket jobb och kan kosta en peng.
Har själv hydraliska

////Magnus

simon jag har hyrauliska på min och du har testat... det är skitbra ... det gnisslar fortfarande oavsett mekaniska elr hyrauliska skivor bara skivorna är blöta... om du köper hydrauliska kan du skicka in hojjen på sportsson på solåsen elr ngt så gör de det åt dig.... om du gör det själc så kmr det bli sådär bra jag skule föreslå skicka in den på sportsson...

kan på en gång säga att hydraliska ska du satsa på om du ska köra fr, dh. inget att tveka på. mekaniska är inte mycket bättre än v-broms. jag jobbar i cykelaffär och har hållt på med båda.

Thefibretech skrev:
Värkar som att det är mer från Broms till broms.. denna ska jag köpa iaf http://konaworld.com/08_shred_w.htm så är dom bromsarna som sitter på bra altså bättre en billiga hydraliska?

Hayes MX4 Mechanical för er som inte kollade länken (det är bromsarna)
Kolla annonser! redbull klistermärken!

j----r vilken fin cykel! den är typ 300ggr finare än min som jag har men jag är rätt nöjd med min

Kul att läsa allas kommentarer. Om man inte har tummen mitt i handen, så behöver man aldrig lämna in en cykel på en verkstad. Hydrauliska bromsar skulle jag sattsat på. Det är mycket kortare avstånd tills det tar stopp. Men om man nu vill ha ett längre avstånd från och med att man tryckt in fingret, så kommer bromsarna knippa åt ändå.
Medans med en mekaniskt system har du inte samma känsla. Men smaken är olika hos oss alla.
Det här med läckage har aldrig hänt mig. Det är oftast löjligt lätt att ställa in hydrauliska bromsar. Lätt att fylla på bromsvätska. Snyggare med hydrauliska.
Så mitt tips är att köra på hydrauliska bromsar. Ta och testa både hydrauliska och mekaniska bromsar i en cykelbutik. Så du får pröva på båda.
Och du jokkke en hydraulslang kostar inte 800kr, du får en Goodridge slang för 100kr/m och en Formula kevlarslang för ungefär 250kr/m

Senast ändrad:
TheFibretech sa:
Tjeena!

jag undrar vad som är billigast , köpa ny ram och gaffel till en kona shred... gaffeln ska kosta typ 1000 max 2 och den ska va bättre än dirt jumper 3 som sitter på ... vill köpa en ny ram för att jag köpte för stor först , en large :P . vart köper jag det isfl .. lr ska jag ba köpa en kona stuff?? MÅSTE VETA :D

själv tycker jag att hydrauliska är enormt bra! själv har jag köpt Avid, Juicy 7 -08 och jag r hur nöjd som helst att dom nöts fortare får man ta!! och dessutom är dom ju snygga som satan!!!!

Tillbaka
Topp