KONA STUFF? Är dom bra?

japp_j

Ny medlem
KONA STUFF? Är dom bra?
Hejsan svejsan.
Jag funderar på att köpa en Kona stuff -06 dom kostar ca 11000. Men jag undrar om dom är bra! Finns det kanske bättre dirthojjar i den prisklassen? Är kona stuff den bästa cykeln i den prisklassen?

Hoppas att man får några bra svar. Tack på förhand.

KONA STUFF? Är dom bra?
chase hojjarna e ju rätt fina annars, men om ja var du skulle jalätt beställa delar från t.ex
www.bikemailorder.de
www.100bike.de
www.chainreaction.com
o.s.v, o.s.v

peace

KONA STUFF? Är dom bra?
tja!
Har en stuff 04.
Ska i sommar byta ram till en NS.
Köp ingen komplett stuff.
Ramen tröttnar du på rätt lätt. Både utseende och "prestanda".
Om du ska dirta tycker jag iaf. att det är skönast med 24" hjul.

med andra ord tycker jag att du ska köpa delar o sätta ihop den själv.
Om du är jävligt omekanisk så kan du gå till nån cykelaffär som har service etc. så fixar de säkert ihop dina saker för en slant.
ciao

KONA STUFF? Är dom bra?
jag skulle väl säga att det är en bra cykel. men inte särskilt skön att cykla på. köp en specialized p2 istället för cirka 13000, det är värt det, även om det är lite dyrare..

KONA STUFF? Är dom bra?
För att reda ut förvirringen:

NS= ett märke (NS Bikes eller North Shore Bikes)

Själv tycker jag inte att du ska köpa en Kona då det tyvär blir lite för vanliga enligt min mening men smaken är som baken. Själva cykeln är det inget som hällst fel på men det finns ju fler cyklar i samma prisklass som är minnst lika bra.

Cannondale har ju t.ex. Chase 3 (11.500kr på cykloteket) & Chase SS (9.500kr på cykloteket) vilka jag båda skulle föredra framför en stuff. Specializeds P1 (8.900kr på cykloteket) samt P2 (10.000 på cykloteket) vilka jag också skulle valt framför stuffen. DMR Sidekick MKII (10.739,87 kr på crc) vilken än en gång jag skulle föredragit.

För att summera:

Du får en ovanligare cykel kanske även bättre om du köper en av de cyklarna jag nämnt men en Kona är ju alltid ett safe beat. Det vikrigaste är att du känner dig bekväm med ramgeometrin och att komponenterna i fråga håller en jämn nivå då cykeln inte är starkare än sin svagaste pungt samt att de delarna som sitter på håller en god nivå med din cykling.

Lycka till!

KONA STUFF? Är dom bra?
Ja, Cykloteket är en affär i Sthlm som ligger på Norra Stationsgatan..
de har även en hemsida där de visar en hel del av sina cyklar

KONA STUFF? Är dom bra?
Ok det var ju synd! Jag bor nämligen utanför åre så det är en bit till cykloteket. Vilken är bästa affären här omkring då?

KONA STUFF? Är dom bra?
Det beror väll på om det är fabrikationsfel eller ej. Om du däremot kört för hårt så att ramen går sönder är jag dock tveksamm.

KONA STUFF? Är dom bra?
Den spec listan jag sett (mycket kort) såg ju inte allt för rolig ut enligt min mening. Jag skulle helt klart föredra Stuffen då den för att ta ett exempel har hydraliska skivbromsar (Hayes HFX-9 XC) fob (jämfört med stp 2ans v bromsar) samt även har en mer ändamålsenlig gaffel vilket är två styrkor som prioreteras högt i alla fall i minna ögon. Någonting annat som väger tungt är ju priset och frågan är om Stuffen är värd de 3 395 kr (hos pedalogerna) extra. Jag skulle svara både ja och nej på den frågan, ja för att du får en så pass mycket bättre hojj, och nej för att du troligtvis kommer få ett "Aha en till stuff, snaark" vilken mer blir "Va kul att någon vågar köpa någonting annat än bara kona!" om du väljer stp:n.

Men om du nu har ca 10 500kr att spendera på en cykel och inte kan bestämma dig om du vill ha en Kona eller Giant så vänta tills du sparat en sisådär 3 905kr till å köp dig en Giant STP Ayton och du får en klart DUGLIG hojj! ;)

Och för att besvara din 1:a fråga så har jag inget svar, stuffen runt 15kg kanske och stpn har jag inte en blekaste aning om men runt 14-16kg kanske. Om man utgår ifrån det så är de väll "medeltunga" dirt hojjar.

KONA STUFF? Är dom bra?
dels det, och/eller köper lättare komponenter såsom gaffel, hjul, däck mm. Genom att t.ex. köra på ett par Maxxis Holy Roller 2.4" (ca 890 gr/st) mot Nokian Gazza 2.6" (ca 1500 gr/st) sparar du ca 1.22kg och det är även den viktminskningen som känns mest eftersom det är en roterande vikt.

Tillbaka
Topp