Kontantkort för mobil i Kanada

Stig_Huud

Medlem
Om man har en trippelbandstelefon, finns det då kontantkort att köpa i Kanada? Detta för att komma ner i samtalstaxa då man ringer sina svenska vänner som befinner sig på samma berg. Det är ju med andra ord ganska dumt att låta samtalet gå via Sverige då. Om dessa finns, var kan man enklast köpa dem?

Sen undrar jag om trippelbandstelefonen fungerar i Kanada eller om de har något annat system? Annars är den första frågan irrelevant.

/S.H.

Stig,

frågan är väl snarare om din GSM-telefon funkar i Kanada. Har inte de CDMA eller något liknande system precis som i USA? Om telefonen funkar i landet så ska det bara vara att skaffa sig ett abonnemang med kontantkort. Det funkar bra i Frankrike men de har ju GSM som vi. Kolla med tillverkaren eller någon tekniksnubbe.

/JS

Jag kan svara för hur situationen är i USA - förhoppningsvis har de samma nät som Kanada.....

Situation 1 - Du har ett svenskt telefonabonnemang:

Om du har en trippelbandtelefon så kommer telefonen att fungera såvida Telia eller den GSM-provider du "åker med" har ett samarbete med aktuell provider i USA.

Om Telia t ex har ett samarbete med den lokala GSM-operatören i Kanada, och de använder samma frekvensband som USA så borde du vara på banan med en trippelbandtelefon.

Vill du vara säker så ring Telias kundtjänst - de är mycket behjälpliga med sådana här frågor.

Situation 2 - Du har ett kanadeniskt kontantkort.
Lokala kontantkort finns att köpa i USA (antagligen också i Kanada), och då frikopplas du från beroendet av samarbete med den svenska GSM-leverantören (Telia i ovanstående exempel).
Här är kostnaden, precis som du skriver, lokalsamtal mellan din och polarens telefon.
Har för mig att bensinstationerna och vissa elektronikbutiker säljer kontantkort, men här kan det se helt annorlunda i Kanada förstås....

Mvh Jonas.

funderar oxå på att skaffa någon form av kontantkort i kanada.. egentligen mest för att man ska slippa betala för att någon i sverige vill prata med mig.. (om någon nu vill det ;) men även som du säger, för att kunna ringa polarna i kanada utan att bränna alla pengar första veckan.

Kanke lite gammal tråd, men hur är det med mobil i Canada? Jag har en vanlig gsm så jag antar att den inte funkar. Går det att hyra mobil eller måste man köpa och var gör man det billigas i så fall? Alla svar av intresse (förutom ren lögn och spekulationer då).

/ Adam

En vanlig GSM kan mycket väl vara trippelband. Vad är det för telefon? Och ja, om det är en trippelband funkar den ypperligt i Canada.

Nokia 3310, sorry, inge trippel där (Om jag inte är helt ute och cyklar på tunn is, vilket jag är nästan helt säker på att jag inte är...)

Då återkommer vi mao till kärnfrågan: Går det att hyra mobil eller måste man köpa och var gör man det billigas i så fall?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp