köp av ABS-ryggsäck

Zorro

Medlem
köp av ABS-ryggsäck
Mina föräldrar har blivit allt kinkigare och vill att jag ska skaffa ABS.
Nu har dom iaf beslutat sig för att sponsra mig och betala en för mig.
Jag har ingen riktigt koll alls, något man ska tänka på när man köper en ABS-ryggsäck?
Är det bättre att köpa i butik eller kan man lika gärna beställa på internet?
Hur är dom som rena ryggsäckar, har dom bra system för att bära skidor, spadar mm?
Tittar på Model Escape 15..
Någon har något att säga om den eller om ABS generellt? :)

köp av ABS-ryggsäck
ABS ryggsäckarna har jag hört att dem är bra som ryggräckar. Dvs bra fack och hållare för skidor. Jag skulle nog köpa en lite större ryggsäck om jag var du. Eller 15 kanske funkar om du bara kör i liftsystem och inte går på tur.

Fanns nyss en tråd om just ABS ryggsäckarna. Läs lite i den.

köp av ABS-ryggsäck
Ursäkta mig för sidospåret men...
Jag vet givetvis inte hur dina allmäna lavin-kunskaper ligger till men är inte ordentlig utbildning vettigare än att bara ta genvägen och köpa en sån ryggsäck? Att veta varningstecknen och kunna undvika lavin-högriskområden från första början känns smartare. För mig känns iaf en sån ryggsäck som sista delen i kedjan lixom..

köp av ABS-ryggsäck
Det där har ni inget att göra med. Svara på hans frågor istället.

Jag tycker du ska prova den i butik. Klart värt, både när det inte skiljer mycket i pris mellan butik och internet, och att du får genomgående instruktioner om hur den funkar etc. Också att prova fram till vilken som är rätt för dig.
Vore ju synd att köpa en rygga för 8k som inte sitter bra.

köp av ABS-ryggsäck
Köp Variomodellen istället, på så sätt kan du välja mellan 15-30-50 literssäck beroende på hur mkt du vill packa. Dessutom kan du köpa till en grundenhet utan kuddar så att ryggan kan användas utan ABS som en vanlig rygga.

Jag har själv en Vario 30l och som rygga funkar den kanon, hoppas aldrig behöva använda kuddarna. Se bara till att köpa rätt storlek large eller small, det har med längden på din rygg att göra. All info ska butiken ha, väljer du att köpa online så finns all info på www.abs-airbag.com

Lycka till / SS

köp av ABS-ryggsäck
Kolla även på Snowpulse.com, deras lösning ger med skydd och därmed utrymme runt huvudet. highsport.se är agent i Sverige.

köp av ABS-ryggsäck
Har kollat runt lite på airbag säckar. Tycker nog snowpulsen är vettigast då den ser till att huvudet hålls högt upp. ABS systemet gör ju nästan motsatsen. Den ser till att ryggen är övers vilket innebär huvudet nedåt i snön.

Sen har vad jag kan se på videos:en att snowpulse har en större tub vilket är konstigt då ABS verkar klara sig på en mindre. Antar då att SP erbjuder mer lyftkraft.

Vad är era tankar kring dessa livräddande ryggsäckar?

köp av ABS-ryggsäck
Snowpulse tub innehåller syre medans ABS kväve. Så nej, det innebär inte större lyftkraft. Självklart är de inte så dumma att ha gas så det inte fyller ut kuddarna, kolla på kuddarnas volym istället för patroner.

köp av ABS-ryggsäck
oscarius sa:
Snowpulse tub innehåller syre medans ABS kväve. Så nej, det innebär inte större lyftkraft. Självklart är de inte så dumma att ha gas så det inte fyller ut kuddarna, kolla på kuddarnas volym istället för patroner.
Fördelarna isåfall med syre är att det är mkt lätt o få tag i. Tror inte det skiljer så mkt på lyft kraft utan snarare var den är. Runt huvudet eller på ryggen. Kan inte hitta hur mkt luft snowpulse innehåller. ABS ska innehålla 150l.

köp av ABS-ryggsäck
Banzai sa:
Fördelarna isåfall med syre är att det är mkt lätt o få tag i. Tror inte det skiljer så mkt på lyft kraft utan snarare var den är. Runt huvudet eller på ryggen. Kan inte hitta hur mkt luft snowpulse innehåller. ABS ska innehålla 150l.
ABS innehåller 170 och snowpulse 150l.
Att syre är lättare att få tag på? Du kan ju visserliggen fylla på hos dykaffärer också, det är ju bra... Om du åker skidor vid sånna.
För ABS att byta kvävepatron i en skidaffär i den byn du åker skidor i, kan väl inte kallas svårare.

köp av ABS-ryggsäck
Swedish-banana sa:
oscarius sa:
Banzai sa:
ABS innehåller 170 och snowpulse 150l.
ABS har 150L. Står på deras hemsida.
The 170 additional liters of the inflated ABS airbags

Volume of airbag: 2 x 85 liter (3.0 cu ft) airbags

köp av ABS-ryggsäck
Jag skulle tro att man flytar bättre med ABS. Snowpulsen ger en mer uppret position. Sen gillar jag inte idén med airbagen runt huvudet. Släppar det och du lösar ut, vill du ändå ha en chans att köra ur lavinen. Svart med två airbags runt huvudet.

köp av ABS-ryggsäck
Titta på ABS Varioline. Väldigt fiffig lösning där du har systemet i ryggplattan och sedan kan byta till olika storlekar på själva säcken.
Jag kör Varioline + 18L ultralight. Blir en väldigt lätt setup, det enda jag saknar är stöd för camelback. Du får även 4 års garanti på ABS. Har kört min säck 2 sesonger och den har hållt mycket bra, robust bygge.
BCA kommmer komma med en "ABS" säck inom kort också, bra med lite konkurrens.

köp av ABS-ryggsäck
Prova med att sätta på dig en Snowpulse och en ABS (Vario i samma storlek) så kommer du direkt att märka skillnaden. I mitt fall var det ingen tvekan om att ABS tar hem segern. Sedan kan man diskuter hur kuddarna sitter i oändlighet. Faktum är att ABS har lååååååång erfarenhet av detta och om det vore så att kuddarnas utformning vore fel eller skulle vara bättre om de var annorlunda designade så skulle de med största säkerhet ändrat detta. Jag anser att man med god trygghet kan köpa en ABS.

köp av ABS-ryggsäck
Innan man tittar på ABS ryggsäck har man väl ändå koll på grejerna?
trodde jag var rätt självklart.. :)

ABS Varioline låter som en väldigt bra idé för mig.
Folk jag känner med erfarenhet, bergsguider osv. talar väldigt varmt om ABS generellt.
Snowpulse har jag faktiskt inte hört så mycket om..
har dom kommit ut ganska nyligen eller är det för dom tillverkas i Usa man inte hört lika mycket om dom?
Går inte ssärskillt mycket på längre turer utan blir väl mest längre hiker med hudar och så.. mest för att nå snön och inte pga själva turen..
och de längre turerna jag har gjort har inte varit särskillt lavinfarliga.

tack för alla svar!
ska in i helgen och känna på en varioline.. :)

köp av ABS-ryggsäck
Min ABS (30 liter - utgången modell) är en genialisk ryggsäck. Funkar kanon för att bära skidor. Isyxa. Matsäck. Stighudar på vägen ned etc etc. Har även gått toppturer med bräda och snöskor och utan problem fått med mig allt ned igen. Otroligt bra packkapacitet med mkt smarta detaljer.

En mycket bra investering!

köp av ABS-ryggsäck
Har under vintern gjort (eehum...) omfattande fälttester av Vario 30l. :cool:
Sitter bra på kroppen, bra justeringsmöjligheter, får avlastning på rätt ställe trots att man är fullvuxen (inte många ryggor som klarar av det...)
Vikten är ett minus, men man vänjer sig. Jag har en vanlig rygga för inbounds åkning vid idiotsäkra förhållanden.

Har även provat ABS:en i skarpt läge. Det släppte lite i en ränna och innan jag hade hunnit säga acetylsalicylsyra hade jag två stora ballonger på ryggen. Släppet var dock litet och jag åkte ur det värsta direkt, hade förmodligen klarat mig lika bra utan nån ABS.
Köpa ny patron var piece of cake - bara knalla in i första bästa skidshop och hämta ut en ny patron och nytt handtag. 500 spänn fattigare blev man - inte så värst farligt.

Vad gäller storlek så tycker jag 30l fungerar fint. en 15l sparar man ingen vikt på direkt. 30l klarar man sig gott och väl på för toppturer och dylikt, och till åkning i systemet funkar det fint med att ha lite extra plats. Finns gott om remmar att dra åt säcken med så allt sitter på plats när man åker.
Som ryggsäck tycker jag de är enkla, men välplanerade och funktionella. Jag kommer åt allt med tjocka vantar på, och den känns mkt hållbar och gedigen.

Som sonite påpekade ovan. Köper man lavinrygga, men har inte gått någon lavinutbildning, utan har bara läst på nätet/böcker och övat lavinräddning med kompisar - då är man i min mening helt ute och cyklar.

köp av ABS-ryggsäck
dålig deal du fick på patron då =)
trodde de skulle kosta 200 nu iår, det var vad vi betalade när vi provdrog våra 3år gamla väskor i andermatt iaf

köp av ABS-ryggsäck
Sonite sa:
Ursäkta mig för sidospåret men...
Jag vet givetvis inte hur dina allmäna lavin-kunskaper ligger till men är inte ordentlig utbildning vettigare än att bara ta genvägen och köpa en sån ryggsäck? Att veta varningstecknen och kunna undvika lavin-högriskområden från första början känns smartare. För mig känns iaf en sån ryggsäck som sista delen i kedjan lixom..
...fast å andra sidan så är ju risken som störst att hamna på fel ställe om man inte har kunskapen, eller? Och det är ju när man hamnar fel man behöver ABS-säcken. Sen kan det ju vara så att priset gör att den hamnar sist i inköpskedjan ändå...

köp av ABS-ryggsäck
Nojlas sa:
Vikten är ett minus, men man vänjer sig. Jag har en vanlig rygga för inbounds åkning vid idiotsäkra förhållanden.
Vikten är ett minus ja. Jag blev helt lamslagen när jag provade en ABS rygga på Råå sport och det kändes som att någon hade smugglat ner en dvärg i den :o
Fast det kanske inte blir några ballonger om inte dvärgen blåser upp dom?

köp av ABS-ryggsäck
PNyberg sa:
Vikten är ett minus ja. Jag blev helt lamslagen när jag provade en ABS rygga på Råå sport och det kändes som att någon hade smugglat ner en dvärg i den :o
Jag har en svensk ABS, utan dvärg i. (Dvärg är kanske standard i de norska ABS:erna?)
<---Den syns till och med på min profilbild här till vänster just nu. Som du ser, ingen dvärg. :rolleyes:

köp av ABS-ryggsäck
Nojlas sa:
PNyberg sa:
Jag har en svensk ABS, utan dvärg i. (Dvärg är kanske standard i de norska ABS:erna?)
<---Den syns till och med på min profilbild här till vänster just nu. Som du ser, ingen dvärg. :rolleyes:
Ja i norge finns det jobbmöjligheter överallt...även I en ryggsäck!

köp av ABS-ryggsäck
Nojlas sa:
PNyberg sa:
Lämnade du den dvärg du hade i ryggan i Schweiz kvar i Disentis eller?

köp av ABS-ryggsäck
Hur bra är en abs rygga att gå på "hajk" med? finns det bra fäst anordning för skidor och så, tänker specielt på vario 30l? och hjälper dvärgen att att spåra?? om man jämför med andra märken så som dakine blackdimond scott etc...

köp av ABS-ryggsäck
kalle188 sa:
och hjälper dvärgen att att spåra?? om man jämför med andra märken så som dakine blackdimond scott etc...
Just ABS dvärgar är extra eminenta på att spåra. Går inte att jämföra med dakine eller blackdiamond öht! Deras ständigt låga position gör att spåren blir breda, dvärgas små fötter gör att spåren blir välstampade. Dvärgsläktes benägenhet till snabba, små rörelser - både i sidled och framåt - samt deras utmärkta luktsinne har gjort att mina kompisar som kör med ABS-ryggsäckar också slopat transcievern helt. Vid ett eventuellt släpp ger dvärgen ifrån sig ett sådant gällt ljud, lite som en fjortis som ser EMD för första gången, att uppsökningsprocessen går väldigt snabbt och smärtfritt.

Senast ändrad:
köp av ABS-ryggsäck
Nojlas sa:
PNyberg sa:
Funderar på en ABS, men i så fall en liten smidig, men som ändå kan bära skidor, max 22L.
Finns de i Dammodell??

Vad är det för SVENSK ABS ni snackar om ovan??
Var är det billigast, och var köper man dem? Stockholm el Val thorens? Flyga?

haha hjäääälp!

Tillbaka
Topp