Köp av bräda Bataleon?, bindningar & boots

• Trådstartare Trådstartare kelso
  • Start datum Start datum
K

kelso

Guest
Hej!

Jag ska köpa ny bräda, bindningar och boots nu och har läst igenom pinn's tråd mfl.
Har åkt ca 1-2 veckor om året i 4 år men jag kommer åka lite mer framöver. Har tidigare åkt skateboard i 5 år och jag anser mig själv som en medelbra åkare på snowboarden.
Jag letar efter en allroundbräda då jag kommer åka i pisten, hoppa lite mindre kickar/snurra och även kunna åka på boxar m.m. i parken. Off-pist kommer jag inte åka så mycket men jag vill ändå kunna åka där om det blir tillfälle.

Bataleon Goliath (förra årets) har jag läst om och den verkar passa mig ypperligt, vad tror ni om den? Brädan jag köper vill jag kunna utvecklas med och det ska inte vara någon nybörjarbräda. Tror ni att 161 på brädan passar mig eller blir den för lång? Längd, vikt och skostrl längst ner.

Funderar på ett par Custom bindningar från Burton men jag vet inte riktigt, har ni tips på andra bra som passar mina mål så skriv bara! Vad är skillnaden mellan Custom och Mission bindningarna? Vad tycker ni om Bataleon Allies? Boardstore rear nämligen ut dem för 1320kr (tidigare 2200kr).

Bootsen ska jag inte snåla på och jag ska gå som med allt annat i köpet efter pinn's tips och råd. Ska prova flertalet modeller och priset får vara runt 2500kr. Har kollat lite på Hail och Sabbath men Hail verkar vara lite mjuka och passa mest för parkåkning eller har jag fel? Sabbath är några hundringar dyrare än 2500kr men jag har hört bra om dem iallafall.. Har ni tips på skor runt 2500kr som är bra? Vill ha bra passform mellan boots och bindningar också.

Längd: 185cm
Vikt: ca 73-74kg
Skostrl: ca 44½-45 - 29cm

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Vet ni var jag kan hitta förra årets Goliath någonstans? Har hört med en butik men jag vet inte om den är slutsåld. Vad finns det för någon annan bräda som motsvarar Goliathen isåfall? Vill gärna köpa förra årets modeller då dem är billigare fast med bra kvalité.

/kelso

Testade goliathen förra året men blev lite besviken på den tyckte inte den var så exceptionell som många ansett, dvs inget speciellt med den. tror dessutom det kan vara körigt att få tag på den. spana in K2 WWW.

Tycker att Cartel är den bästa bindningen som någonsin gjorts och den enda som jag inte kört sönder (hittils), då har jag kört på allt från ride, flow till salomon mm.

Burton ION är min stora favvo doja extremt potent sko.

lycka till!

arets goliath hittar du hos blue tomato.
gör som customx säger och titta pa cartel istället för mission/custom...med sidokommentaren att toestrappen slajdar av skon hela tiden...bror väl pa vikka skor iof kanske...
eftersom du skall aka i pisten ocksa är nog 161 bra...
ända fragan är om inte goliath 161 är för smal för dina fötter och 161W för bred... värt att fundera pa...

Ja där hade jag tänkt att beställa brädan. Okej! Låter lite skumt de där.. Har faktiskt börjat kika mer på Riot och Evil Twin, de verkar vara skönare än Goliath då de är twin-brädor. Blir nog inte mycket offpist-åkande så de passar nog bättre..

Evil Twin 159 har 260mm bredd vilket borde passa mina fötter. Frågan är om Riot är mer lämpad för big jumps och Evil Twin funkar bättre vid lite mindre kickers?

Köper jag inte Burton-bindningar så ska jag nog prova boots från thirtytwo också, har läst bra om dem och att dem är kortare på utsidan än diverse andra märken gör ju inte saken sämre för mig med lite större fötter.

Senast ändrad:
Försökte också få tag på en förra årets goliath 161 men det var lönlöst, blev årets istället. Kommer dock slänga på svart plast från pimpmyboard.se.

kelso:

men du borde väl ha en directional (dvs goliath eller motsvarande) med tanke pa att du vill aka en hel del pist(?)...

men om du vill ha twintip har du en jättebra jämf med mig... jag är 186, väger 72, skor tror jag 43.5.. m.a.o. samma som dig fast mindre fötter....

och jag körde fr.o.m. september i ar pa evil twin 159 med 260mm bredd och den var för bred för mig (för mina syften). Sa nu har jag Riot 155 som ju är smalare och den är perfekt för mina fötter... Riot:en har ocksa skönare/mer popp/flex...

Evil Twin:en 159an lät jag en polare testa i lördags och han har typ 45or ...mao som dig...och han var sjukt nöjd med 159an och dess bredd... Kan inte helt lita pa hans utlatande iof för han är inte helt rutinerad och har en cementblocksstel nitro fran 90-talet i sjuk bred bredd.

Poängen är väl om du skall ha twin twip är väl kanske Riot 159 eller Evil Twin 159 beroende pa hur hard du vill ha det ett bra val... Bredden borde ju kanske vara varken för smal eller för bred..typ optimal? dessutom torde ju inte drag bli nagot problem da jag antar att med en lek-twin kommer det kanske inte bli sa mkt tok-carving ända...

CustomX sa:
http://www.blue-tomato.com/en/Last-Season-Models/Bataleon-Goliath-164-wide-07-08/product.bto?category=10199&brand=412&baseProduct=33142
Otroligt sugen man blir alltså, blir nog den! Fungerar Goliath bra i parken då? Står ju iofs att den gör det i beskrivningen :D

Tja!
jag har fjorårets goliath och är super nöjd! jag är väll en smula tyngre än dig, men ser man bort ifrån en lite ölmage så har vi typ samma mått. jag kör på just den goliathen som du efterlyser och har aldrig ångrat mig. Jag kör en hel del varierat allt ifrån park i dom lokala backarna här i oslo, samt att jag kör ganska mycket uppe i dom norska fjällen som inte är så super komersialiserade utan att du faktiskt kan hitta en del orörd snö, uansett så fungerar brädan super. Det finns ju garanterat brädor som är bättre innom varsitt fält. Men vill du ha som mig en kul allround bräda som klarar både pist, park och lössnö så kan jag varmt rekomendera goliathen!!
Som bindningar använder jag burton p1, dessa är jag helt klart väldigt nöjd med. Men där tror jag att jag kanske hade letat vidare efter några andra om jag var dig. Custom bindningarna är inte ett dårligt förslag.

Va nere på Concrete i göteborg idag och köpte mig en goliath med burtons mission bindningar, så där finns de att köpa iaf.

Jag hosta upp 6500 kr, de är väl ett skapligt pris.. eller?

Senast ändrad:
kolla den här annonsen: http://www.blocket.se/vi/18937709.htm?ca=11_s
där har du en Golitah 161 men tror det är 06/07 modellen så du borde kunna pruta en del ;)
Goliathen passar dig perfekt och oroa dig inte över skostorlek och sånt... det blir perfa! Jag är själv 187 och kör med Burton boots i stl. 11 dessutom är ThirtyTwo mindre på utsidan. Jag har kört brorsans Goliath 161 en massa gånger och har själv en Evil Twin 159 och en Funkink 161... (föredrar funkinken så funderar på sälja min Evil Twin... intresserad?) vill du ha en bra allround bräda skulle jag satsa på Goliathen, den är lagom mjuk och perfekt för parken men funkar mycket bättre utanför parken än Evil Twinen eller Rioten... den har ungefär samma flex som Evil twin bara att Evil Twin är mjuk mellan bindningarna och styvare i nos och tail och Goliathen har en jämn directional flex över hela längden.

hehe Ingooo vi far köra "holländsk" aktion pa Elaka Tvillingarna :)
well... jag har redan en preliminär köpare till min...
kommer sakna den ända...framförallt grafiken...

haha ja det får vi göra deltaboarder haha ;)
ah samma här, man vill ju bara ha kvar den för grafiken :D
inte alls lik min funkink med gris-slaktare och blodstänk på haha
men men säljer nog Evil Twinen ändå... :(

Nu är brädan beställd! Blev Goliath 157W 07/08 :D

Senast ändrad:
Tycker du? :) Vad är ett normalt/OK pris för den nu då tycker du? Oanvänd förra årets.

DrDeo sa:
Va nere på Concrete i göteborg idag och köpte mig en goliath med burtons mission bindningar, så där finns de att köpa iaf.

Jag hosta upp 6500 kr, de är väl ett skapligt pris.. eller?
Låter som om brädan där kostade 4000kr då mission-bindningarna kostar 2000kr? Ska ringa concrete snart och kolla pris hos dom och om dom har kvar den..

Har du kollat med bataleons distributör i sverige då? dom kanske har nån kvar... eller skicka ett mail till bataleon bara och hör med dom... så fick jag min första bataleon ;) annars skulle jag hålla kolla på köp/sälj sajten här på freeride... snubbarna som är sponsrade från Bataleon brukar lägga ut sina nästan oanvända brädor där, tex fanns det för nån månad sen två Goliath 08/09 som var knappt använda för 1500:- ;)

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp