ErikVannman sa:
Tips,
Handgjorda skidor från AOC Skis, oacskis.com. Janne har flera Offpist modeller i Raven serien. Lägger du lite extra så kan du designa dina egna och sätta egen ovansida på dom, garanterat skidor du är helt ensam om.
//Erik
Har tyvärr inte tid att vänta på det

och lite för okänt för min del..
PeterSepp sa:
Kolla in Praxis ullr.
Helt sagolik:D
Faller mig tyvärr inte i smaken..
Simonmedk sa:
Tjena klassy
Kommer med lite input om Bents. Har kört på dessa i två år nu och dem har varit med under säsong i Chamonix och en månad i Japan. Sjuk rolig skida för djupa dagar som flyter extremt bra. Är relativt tung men känner att den nackdelen vägs upp med att den är relativt stabil. Klarar allt i droppväg och är faktiskt riktigt kul som skida att lattja runt med i pisten, framförallt under våren när det börjar bli riktigt smörigt!
Jag har turat rätt mycket med den med och det funkar, trots att det är rätt idiotiskt att gå med så tung utrustning!
Simma lungt
Tack för input.
Ja Bentsen ser riktigt fina ut och de känns kanske lite mer lekfulla än Spur och Renegade.
Jag kommer nog satsa på ett par Marker Baron, oavsett skida, så har jag möjlighet till en kortare tur. Jag har ju mina Soul 7 med Beast 14 om jag vill ta en något längre tur.
torax sa:
@klassy
Renegades rockerkurva kan skilja sig en hel del mellan ex/årgångar trots Reflect tech. Ett av de tre paren jag haft var flat 60-70cm, medan de andra två var rockade ända in under foten.
Mina Spur är inte helrocker och blir ännu stabilare skida än Renegade 186. Har inte kört den längre versionen av Ren.
Ovan trädgränsen kör jag helst Spur. Under Ren.
Ta en titt på senaste Ren som har ny lättare konstruktion.
Finns ett par Spur till salu i Jämtland. En annan lite styvare skida är Dynafit Hokkaido med Ellipse rocker. Den har jag inte åkt, men den smalare Chugach har jag testat.
Väldigt jämt mellan de två och Spur och Ren står på delat etta medan Bents kommer på en nära tvåa.
Hade jag beställt utan att klämma, känna och åka hade det blivit Spur med ett par Baron bindningar.
Väntar med att köpa och köper på plats i Whistler, så kanske man kan bli lite tjing med någon i en butik där.
LawndartGustav sa:
Ska du bara ha ett par skidor så 112-118mm midja. Resten behöver vi mer från dig för att tipsa om.
Klart det är kul med 124 i puder men 124 i hård snö suger riktigt hårt och det går att ha kul på alla underlag. Själv skulle jag har med mig minst 2 par skidor isf ett par 105-110 och ett par 115-125 i midja.
Skulle jag ha 3 par skulle jag även ha ett par lättviktsskidor för längre turer.
Turbindningar och stighudar är ett måste på alla skidor. Är en lika stor självklarhet som transciver, första hjälpen, spade, sond, dunjacka, mat, vatten, extra underställ och handskar.
Utan turbindningar kan man inte alltid ta sig till en skadad vän eller ta sig ur en svår situation när man åkt fel.
Ja som jag skrev tidigare så ska ju detta bli min tredje skida och en renodlad pudercharger känns som rätt val.
Jag har en ren slalomskida av märket Dynastar med runt 70mm i midjan, helt för pisten alltså. Jag kan njuta rejält av en bra preparerad pist en fin dag utan nysnö.
Min andra skida är Rossignol Soul 7 med 108mm i midjan där jag har Beast 14 monterat.
Min tredje skida är alltså det jag vill ha hjälp med. Jag är ingen turfantast och vill därför ha något jag kan charga på. Vill jag tura så klarar jag mig med mina Soul 7, mina vänner har inga lättviktsgrejer heller.
Det andra du nämner att jag ska ha med mig såsom transciever etc, det har jag redan.
Det jag vill ha nu är en bred hård puderskida, och jag tror jag vill ha ett par turbindningar på dessa också, fast inte tech, utan snarare Marker Baron.
Topp tre är Blizzard Spur, 4FRNT Renegade och Atomic Bent Chetler.
Vad behöver ni veta med för att hjälpa mig?
- Jag är 193cm lång, ca 78kg tung.
- Jag har åkt sedan jag var 3 år, men hade ett uppehåll på något år tills för 2 år sedan, nu fann jag glöden igen och det finns inget bättre.
- Jag kan njuta av all typer av skidåkning, älskar även längdskidåkning. Självklart är det ju puder som är det bästa, och helst riktigt fin skogsåkning.
- Jag gillar att åka fort och "charga"
- Är absolut inget proffs, men över medelsvensson.
- Även smådropps på någon meter kan vara kul.