Köp av offpist skidor

norkan

Medlem
Köp av offpist skidor
Tjena! Jag är en grabb på 18 vårar som är på jakt efter ett par riktigt bra offpist skidor. Skidorna jag söker ska vara riktigt bra i offpist, då jag redan har ett par pistskidor och inte vill ha någon mellanting. Tanken med köpet av skidorna är att jag skall kunna ha dem nästa år då jag skall säsonga i Alperna. Budgeten för skidorna är därför hög då jag vill ha så bra upplevelse som möjligt i kommande säsong. Vilken längd,midja och/eller skidor tror ni jag ska satsa på mig?

Jag anser att jag är avancerad åkare och har många skiddagar i bagaget. Jag är 178 cm lång och väger 80 kg. Jag har spelat hockey i hela mitt liv, så kräm finns i benen.

Köp av offpist skidor
Skulle föreslå att du kollar black crows atrix tex eller salomon rocker skidorna i ca 175-185 längd beroende på vad du föredrar

Köp av offpist skidor
Atris är väl ingen utpräglad offpistskida.
Nocta kanske eller Line Magnum Opus eller Armada Bubba , magic J eller jj 2.0
Minst 185cm

Senast ändrad:
Köp av offpist skidor
Frågan är vad för sorts åkare är du /vill du vara i offpisten. Är det lekfull skogsåkning, är det köra hårt på öppna ytor, är det kanske bc jibb? Ska det turas med skidan nästan varje dag? Är det kanske så att du inte vet, detta är också värdefull information. Utan svaret på detta så kommer du bara få random slasksvar som dom du fått hittills. Inte för att skidorna nämnda är dåliga utan snarare för att dom har rekommenderats utan att veta vad du vill göra med skidorna (förutom att du vill åka offpist) vilket gör att dom troligen enbart är skidor dessa personer själva åker på/hört ska vara bra av random källa.

Senast ändrad:
Köp av offpist skidor
havreboll sa:
Frågan är vad för sorts åkare är du /vill du vara i offpisten. Är det lekfull skogsåkning, är det köra hårt på öppna ytor, är det kanske bc jibb? Ska det turas med skidan nästan varje dag? Är det kanske så att du inte vet, detta är också värdefull information. Utan svaret på detta så kommer du bara få random slasksvar som dom du fått hittills. Inte för att skidorna nämnda är dåliga utan snarare för att dom har rekommenderats utan att veta vad du vill göra med skidorna (förutom att du vill åka offpist) vilket gör att dom troligen enbart är skidor dessa personer själva åker på/hört ska vara bra av random källa.
+1

Köp av offpist skidor
Jag tolkade det som att TS ville ha förslag på bra skidor när det har dumpat och gav förslag på några och ville egentligen mest poängtera att Atris kanske inte är en kompromisslös offpistskida. Men absolut en mycket bra skida om man vill att den ska funka som enda paret skidor.
Alla de jag nämnde är nog mer åt det lekfulla hållet.

Senast ändrad:
Köp av offpist skidor
Bästa offpist skida jag någonsin haft och fortfarande har är mina Nordica Radict från 2011. De finns även i 2012 och 2013 utan förändringar så vitt jag vet. Enbart det grafiska som är ändrat.
185cm 157/127/146 18m svängradie

Dessa skidor kan du även åka extremt fort med på pisten, och de är riktigt stabila.

Jag lovar att du kommer bli positivt överraskad om de testar/köper ett par.

Köp av offpist skidor
4front Renegade är den bästa skida jag åkt på. Superkul och lekfull för snabb åkning i fallinjen, galet stabil och bara rent allmänt badass. Den är dock inget för trötta ben, jibb eller turande i annat än mjukt (för tung och bred). Längd 186cm.

Tror något mellan 105 och 12x i längd 18x skulle passa dig bra. Finns så sjukt mycket att välja på och jag vet inte om något som är nytt i den klassen är direkt dåligt (?). Det handlar mest om hur du ska åka och hur du vill att skidan ska uppföra sig.

Köp av offpist skidor
Extrem opinion 108 eller 118. Grymma skidor i alla lägen och finns 3 varianter. En charger som är förstärkt om du ska droppa fett, en "vanlig" som duger åt dom flesta och sen en carbon som är lätt om man ska gå mycket.

Köp av offpist skidor
Frågan måste som sagt preciceras. Nu är det ju det samma som, jag vill ha en riktigt bra bil för att köra vid sidan av vägen med, och jag har en stor budget.
Det enda vi vet något om är budgeten, men dyr är ju ett vitt begrepp och bara ett begrepp som den som frågar vet vad det innebär. svaret på detta kan bli alt från Polo x-cross til Hummer H1
Jag själv har tre olika skidor som jag tycker är jättebra utanför pisten, men helt olika bra baserat på förhållandena som råder och min egen åkförmåga i offpist.
Sen att du anser dig vara avancerad piståkare med många skiddagar garanterar inte att du är avancerad i offpiståkning och skall ha ett par avancerade skidor.
Nu är ju jag nästan tre gånger så gammal som dig och därav stel och mindre våghalsig, men med ca 45 skiddagar per år, i pist kör jag primärt på Völkl V-werks RTM men i offpist föredrar jag att åka på större ytor som inte är allt för branta och då vill jag ha mjukare och breda skidor som bär bra i lägre farter med rockerkurva som gör dom lätthanterliga.
Tror nog du måste försöka provåka och skaffa dig en egen uppfattning, vilka skidor trivs du med, jag vet efter ganska mycket provåkande vad jag inte trivs med, vad som går att leva med och framförallt vad jag trivs med och kan åka in mig på.
Har ett par Fisher Big stix 100 som jag efter första åkena tänkte sälja (köpte dom för att dom var billiga och jag tyckte dom hade en beskrivning som stämde på vad jag sökte som komplementskida) , men som efter en halv dags innåkning har används flitigt, minst 20 skiddagar, som en fin allroundskida som man kan slöåka med, carvar bra och som framförallt är väldigt lättåkta i sönderkörda pister. Dsv skidan stämde med vad jag hade klart för mig att jag ville ha
Så mitt råd, köp hellre flera par begagnade eller nya på rea (inte på en gång men för att prova) än ett par dyra som du bara köper på rekommendation. Eller än hellre hyr skidor då du är i Alperna så at du kan byta efte någon dag, tills du finner några som du känner att du absolut vill ha.
/Gc

Köp av offpist skidor
Jag bumpar denna tråd genom att fråga om åsikter.

Jag har två par skidor; ett par Rossignol Soul 7 med Beast 14 bindningar och ett par Dynastar slalomskidor, osäker på modell och de är 90 mil bort så svårt att kolla.
Jag funderar starkt på att köpa mig ett par renodlade offpist-skidor och har siktat in mig på några.
Den enda riktiga offpistskidan jag har åkt på är JJ 2.0.

Jag är 193cm lång och väger ca 78kg. Soulskidorna känns lite för mjuka i vissa lägen så tänkte mig något som är lite mer "stiff".

Den jag helst vill ha, utifrån utseende och dess mått och profil är: Blizzard Spur, den ser riktigt go ut och har fått bra betyg på alla recensioner jag har läst.

Den andra jag kan tänka mig är Atomic Bent Chetler, men då vill jag nog ha Spur:en hellre.

Har någon här åkt på den och kan ge mig en åsikt?

Köp av offpist skidor
Klassy, att ha ett par spur, bent chetler eller jj 2.0 som sitt enda par offpistskidor är faktiskt något som jag skulle avråda ifrån. Med tanke på att alla är över 115 mm breda i midjan blir risken ofta att det blir väldigt mycket skida att driva runt. Detta beror givetvis på vart du ska åka, men om du håller dig i mer puderfattiga delar av skidvärlden som kommer du enligt mig göra dig en rejäl otjänst att köpa någon av dessa skidor. Jag hade istället satsat på något i 105-mm klassen, t.ex opinion 108, Cham 107 eller ett par cochise. Opionion 108 är den mest lekfulla av de tre tidigare nämna laggen, chamen ligger någonstans emellan opinion och cochisen i lekfullhet.

Köp av offpist skidor

@johngustafsson men jag har ju redan ett par skidor med 108 i midjan!

Dessa skidor tänkte jag ha för de riktigt djupa dagarna. Ska göra en säsong i Kanada, BC i år och planen är väl Japan nästa år.

Köp av offpist skidor
johngustafsson sa:
@klassy har inte åkt spur, tyvärr. Har generellt dålig koll på bredare lagg. Bodde i Åre förra säsongen, gudbevars. Där räknas 3 cm rimfrost som puder.
Haha okej.. Det blir ett par med över 120mm i midjan iaf.

herrgard sa:
klassy sa:
@johngustafsson har du eller någon annan här åkt på Spur?

Jag gillar att åka fort, speciellt i pudret och tänker därför att de kan passa mig.
Har du funderat på 4frnt renegade? Världens bästa skida.
Ja faktiskt, de är fakiskt på nr 2, inte Atomic BC. Har hört väldigt mycket bra om dom, men att de "känns" tunga som bly, och jag älskar skogsåkning, vilket jag antar är dåligt för just det.

Spuren väger ju 200g mer per skida, men har en radie på 28 jämfört med renegades 35.

Köp av offpist skidor
Mja, renegade är superkvick kant till kant så de är perfekta till skogsåkning. De är däremot rätt styva och inget att ha för fisåkning, de skall pressas hårt och åkas i hög fart.

Radie spelar inte så stor roll när du åker puder, formen gör. Tveksamt om man märker av 200g.

Köp av offpist skidor
herrgard sa:
Mja, renegade är superkvick kant till kant så de är perfekta till skogsåkning. De är däremot rätt styva och inget att ha för fisåkning, de skall pressas hårt och åkas i hög fart.

Radie spelar inte så stor roll när du åker puder, formen gör. Tveksamt om man märker av 200g.
Alright!

Tänkte köpa dessa på plats i Kanada, så då får jag väl klämma och känna, och kanske till och med prova!

Har någon annan åsikt på 4FRNT Renegade, Blizzard Spur och Atomic Bent Chetler så är ni mycket välkomna att dela med er!

Köp av offpist skidor
Tips,
Handgjorda skidor från AOC Skis, oacskis.com. Janne har flera Offpist modeller i Raven serien. Lägger du lite extra så kan du designa dina egna och sätta egen ovansida på dom, garanterat skidor du är helt ensam om.
//Erik

Köp av offpist skidor
Tjena klassy
Kommer med lite input om Bents. Har kört på dessa i två år nu och dem har varit med under säsong i Chamonix och en månad i Japan. Sjuk rolig skida för djupa dagar som flyter extremt bra. Är relativt tung men känner att den nackdelen vägs upp med att den är relativt stabil. Klarar allt i droppväg och är faktiskt riktigt kul som skida att lattja runt med i pisten, framförallt under våren när det börjar bli riktigt smörigt!
Jag har turat rätt mycket med den med och det funkar, trots att det är rätt idiotiskt att gå med så tung utrustning!
Simma lungt

Köp av offpist skidor

@klassy
Renegades rockerkurva kan skilja sig en hel del mellan ex/årgångar trots Reflect tech. Ett av de tre paren jag haft var flat 60-70cm, medan de andra två var rockade ända in under foten.
Mina Spur är inte helrocker och blir ännu stabilare skida än Renegade 186. Har inte kört den längre versionen av Ren.
Ovan trädgränsen kör jag helst Spur. Under Ren.
Ta en titt på senaste Ren som har ny lättare konstruktion.
Finns ett par Spur till salu i Jämtland. En annan lite styvare skida är Dynafit Hokkaido med Ellipse rocker. Den har jag inte åkt, men den smalare Chugach har jag testat.

Köp av offpist skidor
Ska du bara ha ett par skidor så 112-118mm midja. Resten behöver vi mer från dig för att tipsa om.

Klart det är kul med 124 i puder men 124 i hård snö suger riktigt hårt och det går att ha kul på alla underlag. Själv skulle jag har med mig minst 2 par skidor isf ett par 105-110 och ett par 115-125 i midja.
Skulle jag ha 3 par skulle jag även ha ett par lättviktsskidor för längre turer.
Turbindningar och stighudar är ett måste på alla skidor. Är en lika stor självklarhet som transciver, första hjälpen, spade, sond, dunjacka, mat, vatten, extra underställ och handskar.
Utan turbindningar kan man inte alltid ta sig till en skadad vän eller ta sig ur en svår situation när man åkt fel.

Senast ändrad:
Köp av offpist skidor
ErikVannman sa:
Tips,
Handgjorda skidor från AOC Skis, oacskis.com. Janne har flera Offpist modeller i Raven serien. Lägger du lite extra så kan du designa dina egna och sätta egen ovansida på dom, garanterat skidor du är helt ensam om.
//Erik
Har tyvärr inte tid att vänta på det :rolleyes: och lite för okänt för min del..

PeterSepp sa:
Kolla in Praxis ullr.
Helt sagolik:D
Faller mig tyvärr inte i smaken..

Simonmedk sa:
Tjena klassy
Kommer med lite input om Bents. Har kört på dessa i två år nu och dem har varit med under säsong i Chamonix och en månad i Japan. Sjuk rolig skida för djupa dagar som flyter extremt bra. Är relativt tung men känner att den nackdelen vägs upp med att den är relativt stabil. Klarar allt i droppväg och är faktiskt riktigt kul som skida att lattja runt med i pisten, framförallt under våren när det börjar bli riktigt smörigt!
Jag har turat rätt mycket med den med och det funkar, trots att det är rätt idiotiskt att gå med så tung utrustning!
Simma lungt
Tack för input.
Ja Bentsen ser riktigt fina ut och de känns kanske lite mer lekfulla än Spur och Renegade.
Jag kommer nog satsa på ett par Marker Baron, oavsett skida, så har jag möjlighet till en kortare tur. Jag har ju mina Soul 7 med Beast 14 om jag vill ta en något längre tur.

torax sa:
@klassy
Renegades rockerkurva kan skilja sig en hel del mellan ex/årgångar trots Reflect tech. Ett av de tre paren jag haft var flat 60-70cm, medan de andra två var rockade ända in under foten.
Mina Spur är inte helrocker och blir ännu stabilare skida än Renegade 186. Har inte kört den längre versionen av Ren.
Ovan trädgränsen kör jag helst Spur. Under Ren.
Ta en titt på senaste Ren som har ny lättare konstruktion.
Finns ett par Spur till salu i Jämtland. En annan lite styvare skida är Dynafit Hokkaido med Ellipse rocker. Den har jag inte åkt, men den smalare Chugach har jag testat.
Väldigt jämt mellan de två och Spur och Ren står på delat etta medan Bents kommer på en nära tvåa.
Hade jag beställt utan att klämma, känna och åka hade det blivit Spur med ett par Baron bindningar.
Väntar med att köpa och köper på plats i Whistler, så kanske man kan bli lite tjing med någon i en butik där.

LawndartGustav sa:
Ska du bara ha ett par skidor så 112-118mm midja. Resten behöver vi mer från dig för att tipsa om.

Klart det är kul med 124 i puder men 124 i hård snö suger riktigt hårt och det går att ha kul på alla underlag. Själv skulle jag har med mig minst 2 par skidor isf ett par 105-110 och ett par 115-125 i midja.
Skulle jag ha 3 par skulle jag även ha ett par lättviktsskidor för längre turer.
Turbindningar och stighudar är ett måste på alla skidor. Är en lika stor självklarhet som transciver, första hjälpen, spade, sond, dunjacka, mat, vatten, extra underställ och handskar.
Utan turbindningar kan man inte alltid ta sig till en skadad vän eller ta sig ur en svår situation när man åkt fel.
Ja som jag skrev tidigare så ska ju detta bli min tredje skida och en renodlad pudercharger känns som rätt val.
Jag har en ren slalomskida av märket Dynastar med runt 70mm i midjan, helt för pisten alltså. Jag kan njuta rejält av en bra preparerad pist en fin dag utan nysnö.
Min andra skida är Rossignol Soul 7 med 108mm i midjan där jag har Beast 14 monterat.
Min tredje skida är alltså det jag vill ha hjälp med. Jag är ingen turfantast och vill därför ha något jag kan charga på. Vill jag tura så klarar jag mig med mina Soul 7, mina vänner har inga lättviktsgrejer heller.
Det andra du nämner att jag ska ha med mig såsom transciever etc, det har jag redan.

Det jag vill ha nu är en bred hård puderskida, och jag tror jag vill ha ett par turbindningar på dessa också, fast inte tech, utan snarare Marker Baron.
Topp tre är Blizzard Spur, 4FRNT Renegade och Atomic Bent Chetler.

Vad behöver ni veta med för att hjälpa mig?
- Jag är 193cm lång, ca 78kg tung.
- Jag har åkt sedan jag var 3 år, men hade ett uppehåll på något år tills för 2 år sedan, nu fann jag glöden igen och det finns inget bättre.
- Jag kan njuta av all typer av skidåkning, älskar även längdskidåkning. Självklart är det ju puder som är det bästa, och helst riktigt fin skogsåkning.
- Jag gillar att åka fort och "charga"
- Är absolut inget proffs, men över medelsvensson.
- Även smådropps på någon meter kan vara kul.

Köp av offpist skidor
Kan tyvärr bara ge feedback på Renegade, då jag kört en del på ett par 196or. Om du söker en pudercharger så tycker jag dessa är ypperliga. Bra flyt och en mycket skön sväng i skidan som även är lätt att bryta ut i en speedcheck. För mig innebar det att jag vågar gå på med stora svängar i hög fart även när det blir lite trängre i tex gles skog. Skidorna fungerar bäst när jag står neutralt på dem vilket kanske är en produkt av fullrockern, det gör också att de är lite känsliga för balanspunkten ( gungstol ) men det är något som jag upplever att man vänjer sig snabbt med.
På det hela taget är det en riktigt bra pudercharger.

Köp av offpist skidor
Endast för de djupa dagarna, jag föredrar mer mittmonterade skidor då och mina två förslag:

Salomon Rocker2 122 - sjukt rolig i lössnö. Fungerar både i djup snö i snårig skog där man ska vända runt snabbt och är fartstabil i öppna fält. Bästa puderskidan jag kört! Monterade TC -3cm.

Extrem Opinion 118 - Riktigt bra i all typ av offpiståkning. Lättsvängd och lekfull i alla fören och stabil när det behövs. Ett bättre allroundval än Rocker2 122 men flyter inte lika bra de djupaste dagarna. Monterade TC -3,5cm.

Köp av offpist skidor
Hejsan! Tänkte hoppa in i tråden och slänga fram en fråga, är 178-179 lång och väger ca 80kg, kan jag åka på ett par 189 Majesty Dirty bear? :)

Köp av offpist skidor
Om du nu klurar på Renegade så har du ett alternativ i SGN Togga (full disclosure: jag är delägare i SGN). Den har likheter med Renegade men är något mer lekfull, samtidigt som att den ligger tryggare på skär om du får upp den på kant.

Annars så är jag fan av Opinion 118 och Blizzard Spur och Bodacious.

Tillbaka
Topp