KÖP Bil i Vancouver!

jollsol

Ny medlem
KÖP Bil i Vancouver!
helo boys and girls :) har lite funderingar kring köpa bil i Vancouver!
vi flyger till Vancouver i dec och ska sedan till rev och vi tänkte ha bil där så då tänkte vi att det är bäst att köpa en redan i Vancouver och åka bil till rev ist för buss! Men är det någon som vet/känner till någon bra bilförsäljare som är lätt att taa sig till från flygplatsen (helst)? och kan man då teckna försäkring där direkt eller hur fungerar det? ös gärna på med info som kan vara bra att veta kring detta ämne och äga bil i huvud taget! tack på förhand /Joel

KÖP Bil i Vancouver!
Så vitt jag vet måste man vara medborgare eller ha ett arbetsvisum dvs "tillfälligt medborgarskap" för att kunna registrera och försäkra en bil. Jag hade work and travel visa men det var inte lätt att hitta vettiga bilar för lite pengar, tyckte jag iallafall trots att jag arbetat på bilverkstad sedan tidigare osv (familjeverksamhet)

Jag kollade craigslist när jag var där, scannade igenom några dagar och gick till lite olika handlare i slutändan som var nära hostelet där jag bodde. Blev en Volvo 850 (fail, jag hade drömt om feta pickups) eftersom jag kände mig lite trygg med att ev laga en sådan själv.

Du måste teckna försäkring direkt om jag inte missminner mig, jag valde den enklaste som fanns utan en massa extra ersättningar. Ta det riktigt lugnt bara :)

KÖP Bil i Vancouver!
Det går bra att köpa även utan arbetsvisum. Däremot är det bra att ha en adress i Revelstoke klar, köpte en gång bil i Calgary utan klar adress och skrev då ett hostel i Calgary där vi bodde då som adress. Försäkring i storstad är dyrare än på landsbygd även i Canada...sen vet jag inte hur bra det hade varit om det "hänt något" heller. Skriver du bilen i Vancouver måste den dessutom genomgå ett Aircare-test (utsläpp), på landet slipper du.

Räkna inte med att få något för bilen när du säljer den, troligen kommer du ha bråttom med försäljningen. Billigaste bilen jag sålt var för $50. Köp en bil du hoppas håller över vintern, se det som en bonus om du får något tillbaks för den sen.

Överväg om du ska köpa i Vancouver. Visst blir det lättare att transportera sig, och utbudet är större, men du har antagligen mer bråttom att köpa där än om du väntar till Revelstoke.

Försäkring tecknar du direkt. Köper du privat åker ni till försäkringskontoret och fixar med det, minns inte om det är annorlunda om du köper hos handlare.

KÖP Bil i Vancouver!
Sulan sa:
Det går bra att köpa även utan arbetsvisum. Däremot är det bra att ha en adress i Revelstoke klar, köpte en gång bil i Calgary utan klar adress och skrev då ett hostel i Calgary där vi bodde då som adress. Försäkring i storstad är dyrare än på landsbygd även i Canada...sen vet jag inte hur bra det hade varit om det "hänt något" heller. Skriver du bilen i Vancouver måste den dessutom genomgå ett Aircare-test (utsläpp), på landet slipper du.

Räkna inte med att få något för bilen när du säljer den, troligen kommer du ha bråttom med försäljningen. Billigaste bilen jag sålt var för $50. Köp en bil du hoppas håller över vintern, se det som en bonus om du får något tillbaks för den sen.

Överväg om du ska köpa i Vancouver. Visst blir det lättare att transportera sig, och utbudet är större, men du har antagligen mer bråttom att köpa där än om du väntar till Revelstoke.

Försäkring tecknar du direkt. Köper du privat åker ni till försäkringskontoret och fixar med det, minns inte om det är annorlunda om du köper hos handlare.
SKÖNT att höra! :D Tror du ett motell i rev fungerar som en adress (för det är det vi kommer bo på)? men om man ska vidare direkt (inte stanna i Vancouver) gäller högre försäkringspris och Aircare-test då också (om man har en adress i rev)?

KÖP Bil i Vancouver!
Den adressen borde inte vara några problem. Vi hade inget boende fixat, det var därför vi fick använda Calgaryadressen. Och skriver du bilen i Revelstoke blir det Revelstokepris på den och ingen AirCare. Skall väl tillägga att senast jag hade bil i Canada var 2007, då köpte vi i Vancouver och ovanstående gällde.

KÖP Bil i Vancouver!
Sulan sa:
Den adressen borde inte vara några problem. Vi hade inget boende fixat, det var därför vi fick använda Calgaryadressen. Och skriver du bilen i Revelstoke blir det Revelstokepris på den och ingen AirCare. Skall väl tillägga att senast jag hade bil i Canada var 2007, då köpte vi i Vancouver och ovanstående gällde.
yes vad gött! ja men det bör inte ha förändras allt för mycket ;) vad hette stället som ni köpte bil på i Vancouver, eller vet du nå bra ställe där man kan hitta en bra bil utan att de försöker ta allt för mycket betalt? tack för att du hjälper :)

KÖP Bil i Vancouver!
Vi köpte privat. Kan dock inte rekommendera säljaren då motorn rasade efter två veckor. Men vi la några dagar i Vancouver, köpte nån annonstidning och ringde runt. Craigslist kan väl vara bra att kolla på som vickepick skrev.

Du verkar lite sugen på att dra till bilhandlare direkt från flygplatsen. Det var det vi testade i Calgary. Dålig sömn, gick runt i bilhandlarkvarteren, såg en som så bra ut, kollade lite till, hittade inget bättre, gick tillbaks och köpte den. Sen när vi åkte därifrån upptäckte vi ett rattglapp på ca 10 cm. Det var då vi kom på att vi glömt att provköra bilen. Så tipset är att vara lite mer utvilad än vi var... Bilhandlaren lovade dock att köpa tillbaka bilen efter tre månader för kanske 60% av vad vi gav. Tror du han gjorde det? Nej. Så när polaren kom dit några timmar innan planet lyfte erbjöd han en skitsumma, och vi hade inget att sätta emot.

Så mitt tips är att ha ett par dagar på dig i Vancouver, kolla craigslist eller liknande, kanske styra upp ett par bilar att kolla på redan innan du lämnar Sverige. Eller om du vill till berget direkt, köp i Revelstoke. Jag har köpt två bilar i Fernie och två i Golden så det går att hitta även på mindre ställen.

KÖP Bil i Vancouver!
Jag köpte min bil förra säsongen via craigslist. Jag ringde och åkte och kollade, funkade super. Tyvärr så är det dyrt att teckna försäkring eftersom de ej har bevis på att du kan köra bil i kanada(?). Rätt konstigt men så var det. Jag spenderade två veckor i van-city, inte för att man behöver det så länge men är en sjukt trevlig stad så lite tid där är bara nice och du hinner hitta en bra kärra. Har vänner som köpte av en bilhandlare och det funka också bra. Jag betalade 600 dollares för en Plymouth Acclaim -95 (vilket är jävligt billigt) och försäkringen för 5 månader kostade 1200 dollares så du förstår vad jag menar med att det är dyrt med försäkring. Man lär nästa dela bil med någon med andra ord. Min bil gick sönder två ggr under tiden och kostade en hel del att laga (antar att det var därför den var billig) så satsa hellre på en lite dyrare bil som ni kan sälja sen. Förutsatt att den faktiskt är bra, några andra köpte en van för 3000 som skar ihop efter en månad typ. Sen köpte de en ny för 1200 och den funka prima så det är bra att han lite koll på skick. Hoppas det går bra för dig

Tillbaka
Topp