Köp inte Head!

Köp inte Head!
Nojlas sa:
Sen är en personlig erfarenhet att skidor med sandwichkonstruktion håller bättre än skidor med capkonstruktion. (J.O. Promodel är en capskida).
Kan jag absolut hålla med om.
Jag tror även att eftersom J.O. Promodel-skidan är bland dom lättaste (om inte den allra lättaste) skidan i "freestyleklassen" , så måste dom nog "spara in" lite på annat och väljer man då som Head, att använda sig av väldigt lätta material, så blir hållbarheten förmodligen inte lika vass som på en tyngre skida med sandwichkonstruktion och tyngre, hårdare och mer hållbara material. Det känns som lite antingen eller liksom..

Ska även tillägga att mina Headskidor som jag tidigare har haft: mad trix (första årsmodellen) och mojo 90 (06:an) har hållt grymt bra, även mot mycket railande. Likaså mina Fischer Addict (07) som har blivit riktigt hårt piskade av rails. Inga stålkanter som har gått av o.s.v..

Senast ändrad:
Köp inte Head!
Låt oss se dessa skidor som du enligt dig själv knappt har railat med då. Bilder säger mer än tusen ord.

Köp inte Head!
Utter sa:
makafone sa:
"Är man ute och sladdar med bilen och den kvaddas så är det "synd för dig"."
Är man ute och sladdar med en "vanlig" personbil så andvänder man inte bilen till vad den är tänkt att andvändas för. Andvändningsområdet på en vanlig personbil ligger i att ta sig från punkt A till punkt B på asfalterade vägar.
Är du då ute och sladdar med den så får du skylla dig själv, för att du andvänder bilen till saker som den inte är tänkt att andvändas för.
Sen kan man även ta i tanke att, när biltiverkare upptäcker fabrikationsfel på en modell så återkallar dom oftast den. Köparen får en ursäkt och pengarna tillbaka.

Köper du ett par parkskidor och åker med dom i parken så anser jag att man andvänder dom till vad dom är tänkt att andvändas för.
Självklart får man räkna med slitage om man väljer att raila!
Men någon form av kvalité skall man kunna räkna med.
Är du ute och sladdar med en Evo, Impreza Sti eller dylikt så ska du nog få se att det inte står en ny och väntar på dig den dagen bilen går sönder pga din omilda behandling.

Det är bara att inse att skidor inte är tänkta att åka på något annat än snö, gör du detta ändå så får du ta konsekvenserna av ditt beteende. Det kvittar vad du har för uppfattning om vad som ingår i en park, skidor och stål fungerar inte ihop.
vad är ditt problem?
Du har inte ens läst vad jag har skrivit innan.
Själv så railar du inte, utan gick bara in här för att du tycker det är skitroligt att hacka på någon i ditt tycke: "dum unge" som railat sönder sina skidor.

"Är du ute och sladdar med en Evo, Impreza Sti eller dylikt så ska du nog få se att det inte står en ny och väntar på dig den dagen bilen går sönder pga din omilda behandling."

Föurtsätter att det är någon form av rally/personbil?..och jo! Jag tror visst att du får en ny bil om däcken lossnar första gången du skall sladda lite.
Det går dock inte att jämföra skidor och bilar på det sättet ändå så det spelar ingen roll.

"Det är bara att inse att skidor inte är tänkta att åka på något annat än snö, gör du detta ändå så får du ta konsekvenserna av ditt beteende. Det kvittar vad du har för uppfattning om vad som ingår i en park, skidor och stål fungerar inte ihop"

Vem har bestämt det? Kanske är det bara du som tycker så, för att du inte railar någonting (eller väldigt lite)?
Hur tror du att jag byggt upp min uppfattning då? Skidmärken sponsrar railtävlingar och andvänder filmer med rails i som marknadsföringssyfte.

Läs vad jag skrivit först. Sen kan du, på dom grunderna kritisera mig.

Köp inte Head!
Utter sa:
Låt oss se dessa skidor som du enligt dig själv knappt har railat med då. Bilder säger mer än tusen ord.
Skall försöka få upp några bilder.
Men vad spelar det för roll för dig? Du är inte här för att disskutera bristfälligt kundbemötande eller skidor med dålig kvalité som tråden handlade om.

Köp inte Head!
Julben sa:
alla jävla skidor suger.

Däremot är headen en av de skidor som jag har sett som går sönder minst
Gabbe88 sa:
Jag räknar inte med att mina J.O pro ska klara nästa säsong (blir inte lika sur om de går sönder om man tänker så) :)
Word!!

jag hade ett par armada förra året och jag knäckte både tailarna och nosarna (dock bara lite) av vanlig park åkning men mina J.O pro har bara blivit lite slitan på stålkanterna, inget mer och jag har ändå railat och hoppat en jävla massa i vinter!

btw, dina skidor ksk hade något fabriksfel?
jag ska då köpa nästa år J.O pro när dom jag har nu är kraschade!

Senast ändrad:
Köp inte Head!
Mitt problem? Det är att folk inte inser att man har sönder saker om man smäller dom mot metall gång på gång med en oerhörd kraft.

Nej jag railar inte(har gjort det förr), av den enkla anledningen att skidorna går sönder av det. Jag åker mest storberg nu för tiden och då blir det en hel del sten och dylikt som dom stackars skidorna får känna på och jag skulle aldrig vara så dum så att jag skulle försöka reklamera skidorna pga att jag har kört sönder dom mot sten.

Jag har läst det du skrivit och även tagit del av annan information så det är inga problem.

Varför postar du helt enkelt inte lite bilder så vi får se dom? Har du åkt som du säger så kommer det synas väl på skicket i övrigt.

Evo är Mitsubishis gatversion av deras rallybil ja, Impreza Sti är Subarus motsvarighet. Nej du får ingen ny bil om du har sönder dom pga omild behandling.

Det du inte verkar förstå är hur reklamationer egentligen fungerar. Om du reklamerar till en butik så måste butiken skicka dessa till agenten/importören, denne får sedan ta beslutet om det är en reklamation eller inte. Anser de att det är en reklamation så skickas skidan till huvudföretaget (Head i det här fallet) som tar det slutgiltiga beslutet. Om detta slutar med att huvudföretaget beslutar att det inte är en reklamation så skickas skidan tillbaka till kunden, med stora fraktkostnader för importören eller så måste importören stå för nya skidor utan att få ersättning från huvudföretaget.

Tror du agenturerna har råd med detta så ska du kanske ta upp huvudet ur sanden och se det ekonomiska läget. Därför kan dom inte ta emot alla försök att reklamera bara för att ni tycker att man borde få förstöra skidorna och sen få nya.

Köp inte Head!
makafone sa:
Utter sa:
Skall försöka få upp några bilder.
Men vad spelar det för roll för dig? Du är inte här för att disskutera bristfälligt kundbemötande eller skidor med dålig kvalité som tråden handlade om.
Jag är här för att få dig att förstå att du inte kan förstöra skidorna och sen komma och kräva nya skidor när det är ditt fel att dom är sönder.

En delamination eller dylikt är konstruktionsfel och ska givetvis reklameras, sönderrailade skidor är det inte.

Köp inte Head!
Köp Scott p3 om ni vill han en bra skida!! Håller för det mesta fast stålkanterna kanske inte är dom bästa men det är absolut den bästa skidan jag har åkt på!!

Köp inte Head!
vafaan tror ni intte att de försöker att göra allt de kan för att skidorna skall ha så bra kvalitet som möjligt, skall man kunna köra med pansar vagn ????
Själv har jag JO-pro model 07 åkt med dem nu i 2 säsonger, enda problem jag har haft med dem är att "bindnings glaset" från ena skidan har lossnat och att D från HEAD klister märket har lossnat..
Men det har intte stört mig ett skit..

Det tycks bara vara så att ni intte kan ta hand om era skidor.. jag reilar och hoppar lika mycket och mina kanter är i perfekt skick, förutom att de blir trubbiga men försök hitta skidor vars kantter intte är trubbiga..

Och värfför kantterna får sprickor,bryts, brister och alla andra fel ni har hittat på dem är för att stålet härdas..

Om ni är så prinsessor så kan ni ju byta sport.. I balet finns inga stål kantter..

Köp inte Head!
Utter sa:
Mitt problem? Det är att folk inte inser att man har sönder saker om man smäller dom mot metall gång på gång med en oerhörd kraft.

Nej jag railar inte(har gjort det förr), av den enkla anledningen att skidorna går sönder av det. Jag åker mest storberg nu för tiden och då blir det en hel del sten och dylikt som dom stackars skidorna får känna på och jag skulle aldrig vara så dum så att jag skulle försöka reklamera skidorna pga att jag har kört sönder dom mot sten.

Jag har läst det du skrivit och även tagit del av annan information så det är inga problem.

Varför postar du helt enkelt inte lite bilder så vi får se dom? Har du åkt som du säger så kommer det synas väl på skicket i övrigt.

Evo är Mitsubishis gatversion av deras rallybil ja, Impreza Sti är Subarus motsvarighet. Nej du får ingen ny bil om du har sönder dom pga omild behandling.

Det du inte verkar förstå är hur reklamationer egentligen fungerar. Om du reklamerar till en butik så måste butiken skicka dessa till agenten/importören, denne får sedan ta beslutet om det är en reklamation eller inte. Anser de att det är en reklamation så skickas skidan till huvudföretaget (Head i det här fallet) som tar det slutgiltiga beslutet. Om detta slutar med att huvudföretaget beslutar att det inte är en reklamation så skickas skidan tillbaka till kunden, med stora fraktkostnader för importören eller så måste importören stå för nya skidor utan att få ersättning från huvudföretaget.

Tror du agenturerna har råd med detta så ska du kanske ta upp huvudet ur sanden och se det ekonomiska läget. Därför kan dom inte ta emot alla försök att reklamera bara för att ni tycker att man borde få förstöra skidorna och sen få nya.
Lite punkter:
*Jo, jag förstår hur en reklamation fungerar.
*Du tar inte i akt vad jag skriver utan bara ytliga delar och pusslar ihopp dom för att få din egna bild.
*Att förstöra skidorna genom att köra på stenar är inte samma sak som vid rails. Stenar är inte till för att åka på.
*"Evo är Mitsubishis GATVERSION av deras rallybil ja" ingen bil som är gjord för att sladda med då? Köp den riktiga rallyversionen och sladda lite med, så skall jag lyssna på dig sen när den inte höll och du inte fick några pengar.

Reklamation:
Ville jag ens ha mina skidor testade för en reklamation så skulle jag bli tvungen till att betala !ALL! frakt själv, sa dom till mig i butiken.
Det betyder alltså att det hade inte kostat företaget ett skvatt att titta på mina skidor (mer än 1 minuts förlorad arbetstid).
Sen så vet jag inte hur det är med bilar. Kan hålla med om att det blir dyrt för företagen att skicka Subarus mellan Japan och Sverige för reklamationstest, om dom stackars generalagenterna skall stå för fraktkostnaderna.

Jag skapade inte tråden för att jag tror att jag skall få några nya skidor, utan för att berätta för freeride folket vad som hände mig när jag köpte ett par head och railade med dom o.s.v.
Jag vet att många som "huserar" här inne ägnar sig åt "dumheter" som railning och har tänkt att köpa ett par liknande skidor, så jag tänkte bara varna dom.

Ett annat syfte med tråden skulle kunna vara att väcka debatt.
Tex. Kan man marknadsföra ett par skidor som "parkskidor" om dom inte håller att raila med?
Sen så har jag fått en massa bra tips på skidor som håller, så att jag vet vad jag skall köpa nästa gång.

Så! Nu vet du syftet.
Blir bara jobbigt om du skall dra upp och förklara hur en reklamation fungerar, då du förhoppningsvis själv vet att det kan skillja sig mycket från vilket företag det gäller.

Har tagit lite bilder åt dig men jag vet inte hur man lägger upp dom här i forumet, och har lite brottom så jag hinner inte ta reda på hur man gör just nu.

Kan maila dom till dig om du vill.
Men du har väl redan bestämt dig för hur du kommer att svara och tycka?

Köp inte Head!
C-soderstrom sa:
vafaan tror ni intte att de försöker att göra allt de kan för att skidorna skall ha så bra kvalitet som möjligt, skall man kunna köra med pansar vagn ????
Själv har jag JO-pro model 07 åkt med dem nu i 2 säsonger, enda problem jag har haft med dem är att "bindnings glaset" från ena skidan har lossnat och att D från HEAD klister märket har lossnat..

Det tycks bara vara så att ni intte kan ta hand om era skidor.. jag reilar och hoppar lika mycket och mina kanter är i perfekt skick, förutom att de blir trubbiga men försök hitta skidor vars kantter intte är trubbiga..

Och värfför kantterna får sprickor,bryts, brister och alla andra fel ni har hittat på dem är för att stålet härdas..

Om ni är så prinsessor så kan ni ju byta sport.. I balet finns inga stål kantter..
Okej okej.... Men hur tar du hand om dina skidor då? Förvarar du dom i tryckkammare över natten? eller är det bara varmgarage som är hemligheten?

Köp inte Head!
makafone sa:
C-soderstrom sa:

Okej okej.... Men hur tar du hand om dina skidor då? Förvarar du dom i tryckkammare över natten? eller är det bara varmgarage som är hemligheten?
https://www.freeride.se/content/6/ Här är kort sakt vad ni skall göra för att hålla skidorna i top skick i 2 säsonger som jag!!!!!!!!

Köp inte Head!
C-soderstrom sa:
makafone sa:
C-soderstrom sa:

https://www.freeride.se/content/6/ Här är kort sakt vad ni skall göra för att hålla skidorna i top skick i 2 säsonger som jag!!!!!!!!
Till er alla som marrar över era skidors kanter så är det säkert så att ni köper skidor går och åker med dem kastar dem in i ett kallt garage, sekärt under 0 grader det rinner vatten in i springor och sådant, vattnet fryser bildar is=vidgar ut sig=sprickor,brytningar=era problem med kanterna..
Min teori.. har hafft samma problem med skidorna men så kom jag på att sohär kan man intte fortsätta om man vill åka med ett par 700E skidor mer än en månad....

Till alla som känner ijänn er läs detta https://www.freeride.se/content/6/ och tänk på vad ni gör fel.. vill ni ha tips om skid vård kan ni gärna fråga mej

P.S det där som jag skrev där uppe om kanterna är inget skit snack (jag är på metall branchen så kan en hel del om metaller och deras betäende)

Köp inte Head!
C-soderstrom sa:
makafone sa:
C-soderstrom sa:

Taget från länken:
- Vässa kanterna var 2-4 dag. (beronde på hur mycket is du åkt på).

Konstigt att en som railar så mkt som du vässar kanterna så ofta. Trodde inte att det var bra med vassa kanter när man skall raila?

Köp inte Head!
Jag har kört på ett par völkl wall denna säsongen och på den lossnade belaget på nose o tail :S jag hade inte slått i ett rail eller något de bara lossnade :( annars en sjuukt skön skida:D bara synd att de ska va sån kvalite på dem

Köp inte Head!
har ett par jo-pro av årets modell, är ingen parkråtta men in e mellan åken slinker jag in en sväng i parken. har kört max 20-30 rails i vinter och då har stålkanten gått av på 2 ställen... ja ja de e ju trotts allt delvis metall man åker på så sånt händer väll, kände inte av något speciellt vid fortsatt åkande, men däremot så släppte belaget på de två ställen som kanten gått av på, de tycker jag däremot inte är speciellt coolt.

Köp inte Head!
C-soderstrom sa:
vafaan tror ni intte att de försöker att göra allt de kan för att skidorna skall ha så bra kvalitet som möjligt (...)
Nej, de stora skidföretagen tänker nog främst på att hålla nere kostnader och marginaler och skapa en attraktiv produkt. Hållbarhet kommer sekundärt. En hållbarare skida hade blivit dyrare, och den hade sålt sämre. Vill man ha en skida med bästa tänkbara hållbarhet finns det flera småtillverkare som bygger riktigt solida skidor, helt uteslutande av de absolut bästa materialen. Då till ett högre pris givetvis...

Köp inte Head!
Nojlas sa:
C-soderstrom sa:
vafaan tror ni intte att de försöker att göra allt de kan för att skidorna skall ha så bra kvalitet som möjligt (...)
Nej, de stora skidföretagen tänker nog främst på att hålla nere kostnader och marginaler och skapa en attraktiv produkt. Hållbarhet kommer sekundärt. En hållbarare skida hade blivit dyrare, och den hade sålt sämre. Vill man ha en skida med bästa tänkbara hållbarhet finns det flera småtillverkare som bygger riktigt solida skidor, helt uteslutande av de absolut bästa materialen. Då till ett högre pris givetvis...
Varför säljer hållbara skidor sämre?

Köp inte Head!
jeffa sa:
Nojlas sa:
C-soderstrom sa:
eftersom att dom förmodligen kostar mer?

Köp inte Head!
Niklas-Borg sa:
Haha!

Kul att läsa Utters och Makafones disskution. Ganska tydligt vem som vinner! (Grattis Utter!)
"tydligt vem som vinner", så långt var jag med. när du sen säger grattis utter blev jag tämligen förvirrad...

precis som makafone säger: om man marknadsför en skida som en parksskida, får man ju anta att det är tänkt att man primärt ska åka i parken med den. alltså på både hopp OCH rails. och sjävklart är det uppenbart att en skida håller sämre och har kortare livstid om man dagarna i ända slaktar den på rails, det behöver man inte vara ett ljushuvud för att förstå. MEN intressant är ju att skidan håller betydligt sämre för detta avseende jämfört med andra fabrikanter, varför det förefaller synnerligen rimligt att varna andra konsumenter. precis så som makofone gjort genom denna tråd. huruvida skidan ska reklameras eller inte låter jag vara osagt, men om den håller avsevärt sämre än andra fabrikanter - vilket den alltså gjorde i makafones fall - kan det ju ändå vara rimligt. åtminstone är det ju en dåligt konstruerad parkskida, det står ju i alla fall klart.

det ända utter sa var ju att man inte kan reklamera en skida om kört sönder den på rails. men reklamation var ju inte vad tråden egentligen handlade om. som makafone poängterat flertalet gånger handlade den om att den specifika skidan var undermålig för de syften den var avsedd för. och det är klart man blir irriterad om man råkat ut för det, och när man dessutom råkat ut för ett dåligt kundbemötande när man talat om det för fabrikanten, då är det ju inte mer än rätt att man varnar andra för att begå samma misstag - det är ju rent av väldigt omtänksamt.

Senast ändrad:
Köp inte Head!
jag kom just på en sak, men jag vet inte om det kan stämma! bara en teori alltså!

ni säger att era stålkanter går av när ni railar men då är frågan har ni hyper vassa stålkanter när ni railar? jag menar att om man har det så kan man kanske slita sönder stålkanterna på railen? alltså att det som "små hugger" och sliter lite granna på kanterna varje rail, tillslut går stålkanterna sönder och då är det kanske smartare att slipa ner stålkanterna med en fil? okej, man kanske får lite sämre skär på is men det kanske är värt det?
jag tycker iallafall det, jag slipade mina stålkanter runda och jag har inte haft några problem! :)

Köp inte Head!
När mina syskon tävlade i slalom i början av nittiotalet så fanns det ett märke som ingen ville ha, Det var head pga den dåliga kvaliteten. men sen dess har det hunnit rinna mycket vatten under broarna och utvecklingen har varit enorm. ´

Vist kan det vara så att det fortfarande finns problem med dessa skidor men samtidigt har då jag fått uppfattningen att dom oftast är lite billigare än likvärdiga skidor och jag har då inte haft något problem med mina skidor.

Sen ska man inte överskatta omvårdnad av skidorna, får man en repa genom belaget så ska man genast torka ur den på lämpligt sätt, varmluft eller så och se till så att denna fylls igen. För många gånger när man smäller på stålkanten så bildas det en brygga mellan utsidan och kärnan där snö/vatten kan vandra in. Detta gör i sin tur att det fryser och vidgar sig (is har som bekant större voloym än vatten) trycker isär skikten, detta bildar då en följdverkan genom att det när det tinnar rymmer lite mer vatten som senare kan komma in och frysa till och vidga lite mer. Detta funkar lite som en tving och pressar isär skikten från varandra, detta medför att skjuvspänningarna som annars skulle tagits upp av limet (vet inte riktigt om det är lim eller epoxy) på en stor yta nu tas upp på en mindre. detta gör att den tillslut kommer att skjuvas isär (http://lotsen.ivf.se/cbr/Lim/skjuvning.gif).

Därför får ni ta såna där roliga bilder när ni kan se igenom skidan.
Alltså det som sker är inte en knäckning utan ni har fått in vatten bredvid stålkanterna som presar isär materialet.

Köp inte Head!
jeffa sa:
Nojlas sa:
C-soderstrom sa:
1. Det är dyrare. Billiga skidor säljer! Har jobbat flera år i skidbutik så jag kan skriva under på den här punkten.
2. De stora företagen är bra på att "hajpa" sina produkter. Massor med reklam, teamåkare, häftig grafik etc etc. Åker Jon Olsson på skidan BLIR den bättre! (I mångas ögon)
3. Småföretagen riktar sig inte till den stora massan. De har sina kunder, de kunderna får produkter med bästa kvalitet.

Senast ändrad:
Köp inte Head!
Hebbbe sa:
tack!
det där har ja tänkt att skriva länge men inte orkat...
för jag har varit med om i princip samma saker

KÖP INTE HEAD JO PRO MODEL!!!

iofs fick jag nya skidor från head. kanske hade tur med han jag snackade med. han som hjälpte mig hette iaf Andreas. kanske kan vara till någon hjälp för dig ;)
Va fan, du fick ju nya skidor. DU har ju absolut ingen anledning att skriva massa skit. Hålla på att gnälla trots att man får reklamera...

Köp inte Head!
Utter sa:
Hebbbe sa:
tack!
det där har ja tänkt att skriva länge men inte orkat...
för jag har varit med om i princip samma saker

KÖP INTE HEAD JO PRO MODEL!!!

iofs fick jag nya skidor från head. kanske hade tur med han jag snackade med. han som hjälpte mig hette iaf Andreas. kanske kan vara till någon hjälp för dig ;)
Va fan, du fick ju nya skidor. DU har ju absolut ingen anledning att skriva massa skit. Hålla på att gnälla trots att man får reklamera...
Så du har mer rätt att vara här och gnälla eller?

Köp inte Head!
Låter sjukt segt. Att de äns ska hända?

Hade ett par Scott för förra året som släppte i båda tailarna och nosarna! Darför gillar ja inte scott!

Köp inte Head!
Låter inte ett dugg konstigt. Får du en ny snowboard eller skateboard om du knäcker dessa på en rail?
Varför köper man nya skidor om man ska raila med dom? Vilka egenskaper är man då ute efter?
Inte försöker jag reklamera mina Legend om jag drar dom över en sten och klagar på att det är en offpistskida och tycker att dom bör hålla för det.

Sluta klaga och köp begagnat om ni inte har råd att det går sönder

Köp inte Head!
CHjalmeby sa:
Jag har kört på ett par völkl wall denna säsongen och på den lossnade belaget på nose o tail :S jag hade inte slått i ett rail eller något de bara lossnade :( annars en sjuukt skön skida:D bara synd att de ska va sån kvalite på dem
det här var udda! jag har rullat på precis samma skida och har typ kört in i allt möjligt, kass som man är, men de har inte släppt det minsta någonstans, har railat och skidan funkar lika bra som alltid!

var jävligt orolig att nå sånt skulle hända då jag hört att det varit vanligt med völkl, därför jag blev så glatt överraskad när det verkade vara så mycket bättre kvalité på mina?

du hade inte bara otur och fick ett par med sämre kvalité eller vad man nu säger?

Köp inte Head!
Med jon olssons skidor fattar ni väll att man inte ska rejla ! herregd det är ju meningen att han ska kunna använda dom , Alltså ska dom alldrig railas med, dom skall hålla för slalom och för att göra flat 5 i hopp.

Köp inte Head!
goelax sa:
Med jon olssons skidor fattar ni väll att man inte ska rejla ! herregd det är ju meningen att han ska kunna använda dom , Alltså ska dom alldrig railas med, dom skall hålla för slalom och för att göra flat 5 i hopp.
hahah ska man skratta eller gråta åt dig eller?

Köp inte Head!
köp inte dynastar heller, i början av säsongen var jag i backen och hoppet va nybyggt. jag hoppade någrA gånger och gjorde nån 180.... nästa dag jag skulle åka såg jag att nosen hade typ gått av.. sen fick jag nya rosa brudskidor. men don e faktis as skön ..

Tillbaka
Topp