Köpa allmountain skida, vilket alternativ?

gudden

Medlem
Hej

Först och främst hoppas jag att jag har postat i rätt forum!

Ska köpa nya skidor efter att har hasat runt på mina 20 år gamla Rossignol och sedan köpt ett par begagnade carvingskidor som känns alldeles för mjuka.

Har varit runt i skidaffärer, läst på olika forum och kommit fram till att jag vill ha en allmountain skida.

Jag kommer hålla till mest i pist men vill även kunna ge mig ut på off pist när det är läge. Tycker också om att åka puckel när tillfälle ges (naturpuckel). Det mesta av åkningen kommer att ske i Idre (om det har betydelse).

Jag har åkt en del och skulle beskriva mig som en bra skidåkare. Jag är 187 cm och väger 83 kg. Börjar även komma upp i åren (snart 50) så jag kan inte ta i som jag kunde för 20 år sedan :(

De skidor jag har fastnat för/fått rekomenderade i affärer är

- Völkl AC50
- Völkl AC30
- Head Peak 82
- Dynastar Legend Sultan 80
- Atomic Nomad Blackeye TI
- Scott Punisher

Först och främst skulla jag gärna vilja få synpunkter från er som har erfarenheter av någon av dessa skidor. Om någon har en annan skida att rekommendera så gör gärna det. Tar tacksamt emot alla tips.

Först och främst, sök på forumet.
Du bör och vara medveten att de flesta här söker sig mer utanför pisten, därmed är alla skidorna du listar alldeles för smala för att räknas som allroundskidor här.

AC50 är en underbar pistskida. Hårt, isigt, uppkört, slaskpucklar. Har inte provat dom utanför pisten. Det har jag andra skidor. Men dom funkar säker inte sämre än ett par gula X-Scream. Och dom var ju coola på sin tid.
Sen finns det dom som anser att AC50 är en helt onödig skida...

Har ett par Head Monster 82:or,föregångaren till Peak:en....riktigt bra skidor till allt.Annars så e Dynastar Sultan 85 en toppen skida som carleg nämnde.Kör sj på Dynastar Sultan 94 i år,bra skida o Dynastar håller riktigt hög kvalite på matrialet.

Sultan 85 178 cm funkar bra i pisten men som sagt ska du åka mera utanför så gå upp en storlek i längd. 184 om jag kommer ihåg rätt.Har själv haft ett par 85or i 172cm längd och dom var underbara i pisten,lite för korta för offpisten iom att jag väger 82.Nu kör jag med ett par Scott Crusade i 179cm längd och dom har en diameter på endast 15m,ungefär som en Völkl Racetiger så den är underbar i pisten, otroligt lättåkt ganska likvärdig Sultanen men mycket bättre bärighet i offpisten om man jämför dom emot varandra i längd.Däremot så har jag inte provat någon av dom i puckel.

Kör ett par atomic crimson ti, en riktigt rolig skida både i pisten och utanför för den som håller sig i liftsystem både i och utanför pisten, har 176cm 129-86-115 mm

ska hård testa de i alperna nästa vecka

Hej.
Har 1 par Völkl ac30.
Riktigt skön skida som jag fastnade för när jag testade den i uppåkta förhållande, den bara ångar på.
Skidan trivs bäst när du pressar den hårt, men jag upplever den skön även när man cruisar runt vilket många tidigare sagt inte ska fungera. Några små skogsturer funkar helt ok men det är ingen off-pist skida.
Skidan har grymt isgrepp.... Efter provåkning köpte jag denna skida........
Jag är 35år har en knäskada som snart ska opereras väger 93kg och 186cm.
En skida som jag varmt kan rekommendera.......

Tillbaka
Topp