Köpa årets modell eller äldre?

Jakkes

Medlem
Hej,

Har bestämt mig för att köpa Fischer Ranger FR 102 och står inför valet att antingen köpa årets (21/22) skida eller en tre år gammal modell (18/19) till reducerat pris.

Vad jag har förstått så är det konstruktionsmässigt exakt samma skida, men jag har dålig koll på hur en skida åldras. Kan det ur detta perspektiv vara fördelaktigt att ändå köpa årets modell för att på så sätt få en yngre skida, eller bör skidorna hålla ungefär lika länge?

Tack :)

Hej,

Har bestämt mig för att köpa Fischer Ranger FR 102 och står inför valet att antingen köpa årets (21/22) skida eller en tre år gammal modell (18/19) till reducerat pris.

Vad jag har förstått så är det konstruktionsmässigt exakt samma skida, men jag har dålig koll på hur en skida åldras. Kan det ur detta perspektiv vara fördelaktigt att ändå köpa årets modell för att på så sätt få en yngre skida, eller bör skidorna hålla ungefär lika länge?

Tack :)
Om de nu är av helt identisk konstruktion ska det inte spela någon roll. Ett par helt nya skidor från 18/19 är materialmässigt lika nya 21/22. De blir inte dåliga om de har förvarats korrekt.

Köper nästan alltid fjolårets när jag köper nya av rent ekonomiska skäl. Ofta är det halva priset och det enda som skiljer är färgen

Om jag nu räknar rätt så har jag ca: åtta par utförs av olika sort. Alltså pist,offpist, stighuds, allm och telemark.
Sen turskidor och längdåkning (skate och classic).
Skulle jag köpt allt detta nytt. Haha!
Jag bryr mig inte ett skit om hur ovansidan på skidorna ser ut. Det är undersidan och att det är rätt skida som räknas.
Ex 1 jag köpte en längdskida som en topp tio åkare på Vasaloppet har haft. Inkl. ny stenslip. Billigt! Duger den åt mig?
Ex 2 Line Blade, köpta av en i skidsverige mycket känd skidprofil. Som om jag nu får gissa inte hade betalat för mycket för dom. Snararare gratis. Demoåkta till en 1/4 av nypriset.
Frågan är: dom skidor som fick toppbetyg i förra årets test är dom värdelösa året efter, eller?
Det är väl dyrt nog som det är med skidåkning, speciellt om man inte bor på en skidort som jag gör.
Så: köp beg och ta en extra tur på vårkanten istället.
Ha de i snön!

Man önskar att det var vanligare med skidor i lite neutralare design. Har inte hängt med på pistfronten men offpistskidor har inte blivit något väsentlig bättre senaste 10 åren. Tex atomic bent chetler är inne på sitt 3 eller fjärde år som exakt samma skida. Så att köpa årets skidor eller ett par skidor som är fjolårets gör nog extremt liten skillnad om du inte kör typ världscup och måste få det senaste inom allt.

Tillbaka
Topp