klassy
Aktiv medlem
Köpa lavinutrustning (beacon, probe, spade, ryggsäck)
Hej igen Freeriders, ännu ett inlägg om lite prylar från mig.
Jag har beslutat mig för att införskaffa lavinutrustning då jag ska iväg på en säsong i Kanada och jag vill inte hyra varje gång då det lär bli för ofta och omständigt.
Jag har kollat ut lite grejer som jag skulle vilja ha råd om.
Jag kommer köpa:
Ortovox Freerider 26 med ABS Free Rider 26 incl MASS
Jag har valt den ryggsäcken eftersom jag har använt Ortovox förut och älskar hur den sitter på ryggen, det fina midjebältet och att den både har D- och X-bärsystemet för skidorna. Ett stort plus i kanten är ju att alla ryggsäckar från Ortovox är riktigt jäkla snygga.
För att då kunna välja resten av lavinutrustningen så måste jag ju anpassa min spade och sond så de får plats i ryggsäcken.
Jag har kommit fram till att det är detta jag vill ha:
Transceiver:
Mammut Pulse Barryvox
Mammut Pulse Barryvox
Sond:
Ortovox 320+ pfa Avalanche Probe
320 Plus PFA
Spade:
Ortovox Pro Allu III Avalanche Shovel
Pro Allu III
Mammut Pulse verkar ju vara oslagbar i alla tester, så därför har jag valt den.
Sonden Ortovox 320+ pfa har jag valt för att jag har läst här på forumet och andra sidor att desto längre desto bättre.
Spaden jag har valt, Ortovox Pro Allu III, är en ren chansning då jag inte alls vet vad som är bäst i spadvärlden, min största fråga här är ju om den ens går ner i ryggsäcken?
Jag måste ju ha en spade som går ner i ryggsäcken..
Passar spaden, passar sonden tänker jag.
Är det något här på forumet som har en Ortovox ryggsäck med lavinprylar i?
Lavinmästare, vad säger ni?
Rekommenderar ni något annat?
Sedan har jag en tanke på att köpa en gps-klocka så jag kan rapportera in koordinater om mitt sällskap nu skulle hamna i en lavin.
Behövs det eller säger man bara vilken sida av ett berg man är på?
Exempel: Garmin Fenix 2
Med vänlig hälsning, Klassy
Jag har beslutat mig för att införskaffa lavinutrustning då jag ska iväg på en säsong i Kanada och jag vill inte hyra varje gång då det lär bli för ofta och omständigt.
Jag har kollat ut lite grejer som jag skulle vilja ha råd om.
Jag kommer köpa:
Ortovox Freerider 26 med ABS Free Rider 26 incl MASS
Jag har valt den ryggsäcken eftersom jag har använt Ortovox förut och älskar hur den sitter på ryggen, det fina midjebältet och att den både har D- och X-bärsystemet för skidorna. Ett stort plus i kanten är ju att alla ryggsäckar från Ortovox är riktigt jäkla snygga.
För att då kunna välja resten av lavinutrustningen så måste jag ju anpassa min spade och sond så de får plats i ryggsäcken.
Jag har kommit fram till att det är detta jag vill ha:
Transceiver:
Mammut Pulse Barryvox
Mammut Pulse Barryvox
Sond:
Ortovox 320+ pfa Avalanche Probe
320 Plus PFA
Spade:
Ortovox Pro Allu III Avalanche Shovel
Pro Allu III
Mammut Pulse verkar ju vara oslagbar i alla tester, så därför har jag valt den.
Sonden Ortovox 320+ pfa har jag valt för att jag har läst här på forumet och andra sidor att desto längre desto bättre.
Spaden jag har valt, Ortovox Pro Allu III, är en ren chansning då jag inte alls vet vad som är bäst i spadvärlden, min största fråga här är ju om den ens går ner i ryggsäcken?
Jag måste ju ha en spade som går ner i ryggsäcken..
Passar spaden, passar sonden tänker jag.
Är det något här på forumet som har en Ortovox ryggsäck med lavinprylar i?
Lavinmästare, vad säger ni?
Rekommenderar ni något annat?
Sedan har jag en tanke på att köpa en gps-klocka så jag kan rapportera in koordinater om mitt sällskap nu skulle hamna i en lavin.
Behövs det eller säger man bara vilken sida av ett berg man är på?
Exempel: Garmin Fenix 2
Med vänlig hälsning, Klassy
Senast ändrad: