Köpa nytt - skidor

Orca

Ny medlem
Köpa nytt - skidor
Hej!

Jag är en gammal gubbe (52) som tänker ta upp min "teliskarriär" igen.

Åkt mycket tidigare men nästan inget under några år. Jag har ett par K2 "totally Piste" som säkert är över tio år och jag inser att det har hänt en del sen dess.

Åker både i pist och utanför men siktar på att göra en del toppturer i vinter.

Är 175 cm och väger 65 kg.

Hur ska man tänka? Är all-roundskidor alltid dåliga kompromisser? Ska jag behålla mina gamla skidor för ren piståkning och satsa på et par renodlade off-pist dito eller finns det skidor som är bra på det mesta?

Tacksam för alla tips och tankar?

Köpa nytt - skidor
jag skulle säga att om du ska åka i sverige vilket jag bara antar nu så kan en kompromiss vara OK.

det finns skidor i bredden 95mm - 105mm som är bra i pist men ändå bredare och även med rocker.

Köpa nytt - skidor
Jag var själv i samma situation förra året. Det var dags att pensionera mina Totally Piste och väcka karriären vid liv igen. Jag är lite konservativ och köpte ett par K2 Super Stinx med 70mm midja. En ganska typisk modern pistskida som dagens kids skrattar åt...Jäkligt bra på skandinavisk pist och flyter helt ok jämfört med våra gamla telemarksskidor från 90-talet. Funderar på att utvidga min samlimg med ett par lek/puderskidor. Tex Anti Piste eller den nyare Hardside som verkar väldigt bra. Även sugen på Kung Fujas som verkar rolig.

Köpa nytt - skidor
Dito.
Jag velade som en äggsjuk höna mellan Völkl Bridge eller Rossi Steeze (S6 i år). Fegade och gick på Bridgen med bara 92 mm i midja, dvs en finfin allroundskida, kan inte klaga på flytet. Dock, nu kollar jag på att komplettera med ett par med >115 eller nåt sånt i midja (BD Justice, eller liknande).

mats (48,5)

Köpa nytt - skidor
Ja, det har ju inte precis blivit mindre prylar att välja på...

Läste nånstans att det kan vara knepigt att få upp breda skidor på kant om man inte har styva och höga pjuck.

jag har Scarpas T2, kommentarer?

Köpa nytt - skidor
Ganska stor skillnad på gamla T2 och nyare T2x. Dessutom beror det på underlag och självklart teknik. Jag har kört mycket på gamla K2 Big Kahuna med både T2 och T1, funkar helt ok.

(38)

Snödjup

Tillbaka
Topp