Köpa säsongskort online (Whistler nu igen...)

Totemann

Medlem
Håller som rubriken säger precis på att köpa liftkortet för vintern nu.. Lyckas dock inte något vidare. Allt går fina fisken till jag ska fylla i alla uppgifter, där står: "Enter US phone numbers as: (###) ###-####" jag har inget förbannat US phonenumber!?

Så nån som redan köpt sitt kort och lyckats?

Hmm.. Var visst bara att skita i instruktionerna och ange sitt svenska nummer ;)

PROBLEM LÖST!

Löste du vanligt säsongskort eller har du koll på hur man kan lösa studentpass om man är heltidsstudent i Sverige?

Lyckas inte riktigt lösa det. Ska plugga i Vancouver feb och framåt och planerar ett par turer upp.

Tack!

Jag köpte ett vanligt seasonspass jaa, har aldrig hört om någon form av studentkort, så det kan jag inte alls svara på..

(Att jag inte har hört om det kan lika väl bero på att ingen av oss som var uppe förra säsongen var studenter som det kan bero på att det inte finns, det har jag ingen aning om :P )

Ska du bara upp "ett par turer" (alltså typ 2-3 veckor totalt) så är det billigare att köpa ett kort för kortare tid än säsongskort :)

Säsongspass som student kan du bara få om du är student i Canada eller i delstaten Washington. Läste själv i höstas på University of Victoria i British Columbia och vi fick köpa säsongspass online för 400 CAD (+100 CAD för black-out datumen). Skall du läsa i Vancouver på ett universitet där så kommer du kunna lösa studentsäsongspass för 500 cad har jag för mig. Jag köpte mitt innan 15e nov då de hade early bird rabatt. Du måste dock ha ditt student-id från canada med dig samt ett transcript of record där det framgår vilka kurser du läser och att du är heltidsstudent (har för mig att det var krav att vara heltidsstudent och det spelade ingen roll om du bara var det på höstterminen eller vårterminen.

Påståendet att det är billigare att köpa lösdagar än säsongskort är fel om du kan köpa som student eftersom endagarskorten ligger på mellan 75 och 90 cad. Så brytpunkten då det lönar sig med ett 500 cads säsongskort framför lösdagar ligger nånstans kring 6 dagar. Däremot är priset som icke-student om du inte kan tillgodogöra dig någon av de andra rabatterna 1600 cad.

För övrigt har jag kommit hem från Whistler nu då jag endast hade möjlighet att vara där en månad och om någon av er är intresserad av att köpa mitt säsongskort så kan jag sälja det tillsammans med mitt kanadensiska studentleg för 600 Cad eller 4300 SEK. Sättet de granskar liftkorten i whistler är annorlunda mot det jag är van vid i alperna eller svenska fjällen. Det går till som så att bottengondolerna (två i village och en i creekside) har kontrollanter så man måste plocka ut sitt liftkort och sen scannar de det manuellt. Detta behövs bara göras en gång per dag då inga kontroller sker uppe på bergen. Men det krävs dock att personen är någorlunda lik. Min vän körde på en annans liftkort under tre veckor över jul och nyår och det fungerade fint. Hur ser jag då ut, mellanblond och ganska svenskt utseende.Född 85. Svårt att beskriva men är ni intresserade skicka ett mail till kim.kim.kim@spray.se. Är du bara någorlunda lik bör det funka och så skickar jag med ett student-id från skolan i canada också så om de frågar om annat leg också har ni ju det med.

Jag bor i Jönköping men kan givetvis skicka det.

mvh Kim

Mitt påstående om att det var billigare var självklart baserat på att man INTE utnyttjade någon studentrabatt. (framgår ganska tydligt i mitt inlägg?) Ett 6days kostar (enligt off. hemsidan idag) $397-519. 3 veckor blir alltså mellan $1191 och 1557 jämfört med $1529 för säsongskort.

Jag vet som sagt inte hur det funkar med studentrabatter, men har svårt att tänka mig att den enda rabatten man kan få är just för säsongskort? Logiskt så borde man kunna få liknande rabatter för kortare kort också? Isf så borde förhållandet vara liknande regular priserna?

MVH Ludde!

Tack så mycket!

Vi gjorde så att vi maila iväg passAdmin och kolla lite. Vi har klurat till det lite för oss genom att vi läser en svensk kurs på ett lab i Vancouver och är då inte inskrivna på UBC men vi skickade iväg vår projektplan och ett svenskt studentintyg och fick det godkänt av dem. Vad jag förstår då så skulle vi bara visa upp pass och internationellt studentleg när vi hämta ut dem så skulle det gå bra, och det hoppas jag ju att det gör. Vi hämtar dem i början av mars så jag kan återkomma med how the story ended...

ha det gott,
Lotta

Ah, den sluta riktigt fint faktiskt!

Vi fick nat godkannande for passAdmin med svenskt studieintyg och en engelsk projektplan fran Linkopings universitet och sen var det bara att hamta ut pa Guest Relations vid liften. Har for mig att man behovde visa en bra legitimation (tror pass framfor korkort) men inte studentleg om jag minns ratt. Valdigt glad att det funka! Whistler ligger runt hornet om Vancouver och kombinationen plugga i Vancouver och spendera helgerna i Whistler ar kanon nar man ar har en vartermin och det ar definitvt mest fordelaktigt att kopa sasongspass om man tanker vara dar mer an 6-7 dar.

Att tanka pa kan vara att det ar olika avgift for sasongspasset om man ar under eller over 27-28 ar nanting, en skillnad pa ca 300 $ sa da kan det var vart att rakna dagarna lite hur mycket man tankte va i backen. info pa hemsidan.

Att ocksa ha i atanke kan vara att vara ute i god tid att kopa det. Dels sa har de early bid priser fran sommar/host nan gang for kommande sasong, om man ar i sa god tid. Vad som dock ocksa kom fram over mail men inte pa deras hemsida var att sista dagen for att kopa sasongskort over natet med studentpris var 15e jan i ar. Dock verkar det som att man kunde kopa det uppe pa plats senare men lite oklart om det bara var ordinarie vuxen da. Vi hade tur och kopte det precis innan omkring 13-14 jan men kan va nat som kan va vart att kolla upp genom att maila passAdmin nar man borjar planera om det ar en aterkommande regel. Bara man har kopt det kan amn hamta ut det pa guest relations nar som.

Annars, enjoy Whistler! Finns mycket fin skidakning och nu nar sommaren kommer smygande ar Vancouver en superskon stad det med! Go for it!

Tillbaka
Topp