Kopiera Dv band eller ej

putte732

Ny medlem
Kopiera Dv band eller ej
Hej

Hej jag hoppas någon har erfarenhet av mitt dilemma!?

Jag har 4 st mini Dv inspelade band som jag skall kopiera. Alla banden är inspelade med 3CCD kamera

1. Måste jag ha 2 st 3CCD kameror för att behålla den inspelade 3CCD kvaliteten om jag kopierar mellan kamerorna?

2. Om jag har en "vanlig" mini dv kamera och kopierar till datorn, tappar jag 3CCD kvaliten om jag kopierar till datorn och sedan till DVD?

Hoppas någon kan hjälpa mig med

Mvh.Patrik

Kopiera Dv band eller ej
Du behöver inte ha en kamera med tre CCD:er för att föra över ditt material. Formatet för hur filmen är lagrad på själva bandet är det samma för alla miniDV-kameror oavsett om det är tre CCD:er eller en CCD. En kopiering via FireWire från en kamera till en annan är liktydigt med en filflytt. Du flyttar bitarna på det ena bandet till bitar på det andra.

När du för över ditt inspelade material till datorn via FireWire gäller samma sak, det kan ses som en filflytt. Informationen på bandet hamnar som en fil på hårddisken rakt av (dock i något filformat som datorn förstår, tex .avi). Du tappar alltså inget i kvalité genom att flytta runt ditt miniDV-material mellan band och datorer. Om du däremot håller på med analog kopiering blir det förstås en helt annan sak.

När du i datorn skapar en DVD av ditt DV-material sker en viss degradering av kvalitén eftersom ditt filmade material i DV-format skall kodas om till MPEG2 vilket är det vanligaste i DVD sammanhang. Konverteringen DV till MPEG2 tycker jag inte är märkbar kvalitetsmässigt så den borde du inte behöva vara orolig över.

Lycka till!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp