Köpråd - Allround rocker

bois

Medlem
Köpråd - Allround rocker
Hejsan!

Behöver lite köpråd inför mitt skidköp.

~77kg

Förra säsongen åkte jag på Line EP Pro som min puderskida. Den var
ruskligt kul i skogsåkning men så fort det blev lite mer öppna ytor
kändes den alldeles för mjuk - ostabil och svår att droppa med. Även
för låg radie för att kunna köra stora ytor.

I år är jag därför ute efter en skida som är styvare baktill, men gärna
lika lekfull i skogsåkningen, och högre radie men samma lyft i puder:

Min första tanke var Salomon Rocker, och att den i och med sin 72cm
långa rocker kan fungera trots en längd på 192 cm, den är även styv
bak till. Vad säger ni som testat - fungerar den bra i skogsåkning?
Dock stor radie.

Andras förslaget är den billiga Coreupt Born To Drop. Jag tycker
den liknar EPn i uppbyggnaden med skillnaden att den har normalt camber
under foten och mindre rocker. Har försökt hitta hur styv skidan är
men ej funnit. Men med tanke på att Candide (tror det var han) körde
med den under FWT borde den vara rätt styv!

Är även inne på S7 och Super S7. S7an är lite smalare under foten än de
övriga två, men 140 fram (Born to drop, 139). Låg radie. Ej hittat om
styvheten? Super S7 verkar vara en grym skida. men riktigt dyr och lång.
Kan bli svår i skogen. (Icelantic Keeper verkar vara ett bättre val i den
prisklassen).

Är mest inne på Born To Drop i nuläget, lekfull i och med rocker.
Mellantings radie på 28m, bra längd 187cm. Billig.
Andra skidförslag? Bent Chentler?

Köpråd - Allround rocker
Har du testat Moment Night Train? Perfekt balans mellan stabilitet och lekfullhet enligt mig. Jag väger 88 och tycker att styvheten räcker till för en allround/puder skida. Har inte kört den i puder ännu.

Köpråd - Allround rocker
Born to drop är bredare än 139mm fram (men skärningen slutar vid 139) och jag skulle lätt valt den före S7 då jag testat S7 och inte gilllade den. BTD är definitivt styvare än S7 också, har flexindex på 66565 (tror jag, ska kolla exakt när jag kommer hem.) BentChetler är nog rolig som skogsåkningsskida men med risk för att den kommer ha samma svagheter som EP Pro även om jag tror den är lite styvare än EP:n (vad är inte det?).
Har inte testat BTD , bara klämt på den men testat Bent Chetler och S7 under några åk.

Salomon Rocker tro jag är alldeles för stor och klumpig, vänta på Rocker2 isåfall.

Moment Night Train har jag bara testat ett kort åk och den kändes inte för mjuk iaf.

Senast ändrad:
Köpråd - Allround rocker
Moment Night Train 186, moment Bibby Pro 190 (styvare än NT, lite spann under foten och lite mer lös i känslan) Icelantic Keeper, Hendryx Idiosynaptic skulle jag kika på om jag vore du.
Jag sj har ägt EP Pro och tyckte precis som du. Min skida i år blir ett par Moment Bibby Pro 190. Bra mkt styvare genom hela skidan, längre radie, dämpad känsla men fortfarande rätt jibbig.
Inte BentChetler iaf...den var för mjuk i tailen och du kommer uppleva samma som med EP när det kommer till drop.

Köpråd - Allround rocker
Okej, Salomon Rocker och Bent Che går bort verkar det som.

Om BTD är styvare än S7an lutar det ännu mer mot den. Var finns moment skidor att köpa? Hendryx tycker jag har för lite rocker, iaf när jag provade fjolårets modeller. Icelantic Keeper verkar riktigt bra, bästa pris?

Köpråd - Allround rocker
Bredden på s7an beror ju på vilken längd du väljer. I 188 är den ju 145,115,123. Jag åker själv på s7or och än sålänge är jag helnöjd !

Åker just nu på 188 men har även provåkt 178 under en veckas tid. 178an upplevde jag som lite oroliga i högre farter men med 188orna är det inga problem överhuvudtaget. Det som kan kännas lite obehagligt i början är att tiparna fram slår lite men man vänjer sig efter ett tag :)

Jag är för övrigt 175 lång och väger 70 kg.

Köpråd - Allround rocker
Alpint, Skistore.se och Sportmaffian.se säljer Moment.

Snacka med dessa butiker. Och var snabb. Efter skidtestern helgerna så verkar det som att de går åt fort.

Köpråd - Allround rocker
JL76 sa:
Born to drop är bredare än 139mm fram (men skärningen slutar vid 139).
Nyfiken...hur går det till egentligen?

Får inte till det alls i mitt huvud.
Varför fortsätter inte skärningen om skidan blir bredare?
Vanligtvis smalnar väl skidan av efter bredaste uppgivna måttet, eller?
Eller är skidan rak ett taf efter måttet på 139 för att sen bli bredare igen?? (vad nu det skulle fylla för funktion osv)

Vad har jag missat?

edit: insåg nu att den inte verkar ha ngn early taper osv, menar du att den är bredare i den rockade delen??

Senast ändrad:
Köpråd - Allround rocker
snej sa:
JL76 sa:
Born to drop är bredare än 139mm fram (men skärningen slutar vid 139).
Nyfiken...hur går det till egentligen?

Får inte till det alls i mitt huvud.
Varför fortsätter inte skärningen om skidan blir bredare?
Vanligtvis smalnar väl skidan av efter bredaste uppgivna måttet, eller?
Eller är skidan rak ett taf efter måttet på 139 för att sen bli bredare igen?? (vad nu det skulle fylla för funktion osv)

Vad har jag missat?

edit: insåg nu att den inte verkar ha ngn early taper osv, menar du att den är bredare i den rockade delen??
Det var väl Dustbin_dan som mätt dem till 140 nånting, men de fortsätter att bli bredare efter främre kontaktpunkten och det är ju så pass mycket rocker så du kan inte använda den skärningen, tänk Hellbent.

Senast ändrad:
Köpråd - Allround rocker
ah, okok...tycker det verkar vara märkligt koncept, eller??
Känns som att de flesta andra väljer att ha sina skidor avsmalnandes efter kontaktpunktenför att undvika att skidorna blir "hookiga", men cupt kanske har kommit på ngt som ingen annan har..

Köpråd - Allround rocker
Skulle vilja ha en jämförelse med styvhet och tiprocker till BTD, Keeper och Night Train? Svårt att hitta på hemsidorna, någon som har någon fakta?

Edit
Night Train: 40 cm tip rocker
BTD:
Keeper: 30 cm tip rocker

Senast ändrad:
Köpråd - Allround rocker
Vill bara flika in angående Salomon Rocker som du va inne på. Äger den själv och har åkt en hel del på den.
Det är en grym storbergsskida. Hela skidan är väldigt styv, inte bara bakåt. Den är ganska tung men det lider jag inte alls av så länge jag bara kan åka med fart. Då kommer jag upp och kan stå och trycka normalt på hela foten. Så en helt fantastisk skida där ytorna finns. Men när man kommer in bland trånga träd där man får lov att sladda med bakdelen för att navgigera sig fram och hålla nere farten så blir den väldigt tungjobbad, tyvärr...

Köpråd - Allround rocker
bois sa:
Skulle vilja ha en jämförelse med styvhet och tiprocker till BTD, Keeper och Night Train? Svårt att hitta på hemsidorna, någon som har någon fakta?

Edit
Night Train: 40 cm tip rocker samt platt spann
BTD: rockern liknar megawattens rocker och har massa spann
Keeper: 30 cm tip rocker
och lite spann

BTD och Keeper är mer köra framlänges skidor och Night Train är mer jibb

Köpråd - Allround rocker
JL76 sa:
ok, här är flexindexsifforna:
Rossi S7 188: 4 5 4 5 3
Coreupt Richard Permin: 6 6 5 6 5
för en förklaring av siffrorna: http://www.rasc.ru/gear/pdf/SFI_2008.pdf

sen här ser du BTDs rocker: http://dev.tetongravity.com/forums/showthread.php?p=3081266
Ahh perfekt, skönt med fakta på att BTD är styvare. Tänkt beställa idag, och har lite beslutsångest mellan:

Moment Bibby (190) 6600kr, http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_1_345&products_id=4652
143-118-134
26.5m
Stiff enligt

Coreupt BTD (188) 4500kr, http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_1_328&products_id=3875
139-125-136
28m
6 6 5 6 5

Som sagt ute efter en allround rocker som är lekfull i skogen, går att åka/landa baklänges med, hård tail för att kunna landa dropp, 20+ radie, gärna några mm normal camber under foten
Pros and cons?

BTD
attachment.php

Bibby
yhst-49174692646927_2133_4151306.jpg

Köpråd - Allround rocker
Spelar priset ingen roll så tror jag på Bibbyn, även om jag inte provat BTD. Bibbyn är grym, tål hårdare åkning och sitter fint utan det typiska hackandet som många fetare skidar har, styv under foten men lättåkt (för mig iaf).
Har inte åkt den i skog/djupare snö dock så där kanske BTD är lite vassare.
Hasse har ju testat båda men han är lite partisk...

Köpråd - Allround rocker
Jag testade Bibby senaste veckoslut i Åre och den var sjukt hård, nästan för hård! I lössnö funkade det ännu bättre.

redigerade bort fel information

Senast ändrad:
Köpråd - Allround rocker
Hasse_Lindborg sa:
Går då in och skriver hur det är:
Moment säljes inte till Sverige enligt avtal med Moment. Som det ser ut nu så kommer det inte gå att köpa Moment på nätet via en europeisk site till ett annat land.
Menar du att Moment inte kommer säljas i vårt lilla land alls, eller att man enligt avtalet med Moment inte får lov att sälja skidorna till Sverige från ett annat land? Jag tycker det verkar rätt konstigt oavsett, varför utesluta en potentiell kund från marknaden? :S (Det är inte så att jag misstror dig med tanke på din roll i Moments marknad i Sverige, men jag blir väldigt fundersam till varför man gör så från Moment sett...)

Senast ändrad:
Köpråd - Allround rocker
Whatsup med allt blablabla? Beställde bibbyn från skistore nu i morse tillslut, skulle det funkat från whiteroomstore? gör ett followup inlägg när jag provat skidorna!

EDIT: Gjorde ett försök att beställa från whiteroomstore, fick fram ett pris med bibby och jester för 665 euro, men insåg sen att sidan var galet skum, om man loggar in blir skidan vid löst köp 110 euro billigare? Orderbekräftelsen bestod av ett kontonummer, stod ej att man skulle skriva in vilket ordernummer man hade eller vem man är? - lurendrejerisida?

Senast ändrad:
Köpråd - Allround rocker
bois sa:
PNyberg sa:
bois sa:
Whatsup med allt blablabla
Hasse svalde tungan :P

Appropå att du valde Bibbyn till slut....bra val! Du kommer INTE att bli missnöjd! :D
Antar att du har bibby :), såg på dina bilder, hur monterade du? - avsed för vilken slags åkning?
På bilden är det inte mina bibbys utan ett par som jag skulle frakta från a till b.
Mina är 190 varianten och jag har monterat de på strecket som är -5cm från mitten. Testade en del innan jag bestämde mig och jag är mycket nöjd.
Med bibbyn kommer jag köra all typ av åkning. Puder, pist, tura, lite park och tävlingar. Jag har en relativt lekfull åkstil men gillar att skidorna pallar med fart och uppkört, att de har låg svingvikt och upplevs ok dämpade.

Köpråd - Allround rocker
julkeaj sa:
Har du testat Moment Night Train? Perfekt balans mellan stabilitet och lekfullhet enligt mig. Jag väger 88 och tycker att styvheten räcker till för en allround/puder skida. Har inte kört den i puder ännu.
Åkte på Night Train med en av Moments team åkare här om dagen. Han körde dem riktigt hårt i pisten. Jag körde bara ett åk på dem och inte alls speciellt hårt men det kändes direkt att det är en skida med potencial.

Köpråd - Allround rocker
jeffa sa:
julkeaj sa:
Åkte på Night Train med en av Moments team åkare här om dagen. Han körde dem riktigt hårt i pisten. Jag körde bara ett åk på dem och inte alls speciellt hårt men det kändes direkt att det är en skida med potencial.
Med din kollega i skidskolan från Island?? Trevlig prick sägs det....

Senast ändrad:
Köpråd - Allround rocker
Hasse_Lindborg sa:
jeffa sa:
julkeaj sa:
Med din kollega i skidskolan från Island?? Trevlig prick sägs det....
Grymt trevlig. Stabil skidåkare också. Fast idag är han lite sliten...

Köpråd - Allround rocker
PNyberg sa:
bois sa:
PNyberg sa:
Hasse svalde tungan :P

Appropå att du valde Bibbyn till slut....bra val! Du kommer INTE att bli missnöjd! :D
Antar att du har bibby :), såg på dina bilder, hur monterade du? - avsed för vilken slags åkning?
På bilden är det inte mina bibbys utan ett par som jag skulle frakta från a till b.
Mina är 190 varianten och jag har monterat de på strecket som är -5cm från mitten. Testade en del innan jag bestämde mig och jag är mycket nöjd.
Med bibbyn kommer jag köra all typ av åkning. Puder, pist, tura, lite park och tävlingar. Jag har en relativt lekfull åkstil men gillar att skidorna pallar med fart och uppkört, att de har låg svingvikt och upplevs ok dämpade.
Korrigering av montering...-6cm...tydligen. Iaf så känns strecket väldigt balanserat och jag kände inga behov av att gå fram mer än så :)

Tillbaka
Topp