Köpråd etc: Snowboard, Bindningar, Boots. (Allmänt)

Kattpajj

Medlem
Hej!

Tycker det är märkligt att det inte finns någon fastnålad tråd, för köpråd/feedback.

Ni eldsjälar som delar med sig utav bred kunskap,egna erfarenheter och tips m.m i alla nystarade trådar, ni är såå grymma! :D

Men tänker att detta kan bli en början på en gemensam tråd, som alla kan använda!

Mitt startande bidrag för vägledning och input för kommande köp

Lite info:
Vikt: 77kg
Längd: 180cm

Tidagare brädor, 2st.
1. (2010-2016)
Burton Whammy Bar 155 med mission (EST) bindningar.
Mjuk och väldigt förlåtande på alla vis.
Me ack så långsam i pisten. (det är en park/jibb, jag vet)

2. (2016-nutid)
Endeavor 159cm (RUN DMC edt), vart EST där med så den fick ärva dem gamla mission bindingarna.
Är ju en mer allroundbräda, med hybrid camber.
Men det var som natt och dag med carving och snabbar svängar :D

Nu är jag gubbe på 35 år och åker ett par veckor om året max, min åkning är väl mer All mountain fast ingen park då, utan mer:
  • 80% i pistade backar
  • 10% off pist
  • 10% ofrivillig off pist ;)
Det jag tänker att jag vill ha denna gången är en bräda som är pålitlig högre hastigheter,snabb respons vid snäva kurvor å så.
t.ex när man tävlar mot ugnarna på SKI-cross banan.
Men ska ju ändå va mjuk nog att kunna poppa en ollie nångång!
Eller pingwin-walka. :D

Jag kan inte avgöra min skicklighet direkt.
Jag är ingen nybörjade iallafll, bombar ju alla backar på berget!

Detta ligger i min kundvagn just nu
  • Nikita Mega Mercury 159 , 2025 (-30%)
  • Union falcor 23/24 medium
Jag har ingen bra förklaring till hur jag kom fram tilll dessa mer än mag-känsa..

Vad säger experterna? :D
Någon som har erfarenhet utav Nikitabrädan och bindningarna?
Eller andra invändningar, feedback?

Ös på bara!

MVH

Bindningarna, dvs falcor 24/25 är bättre i den nya versionen. Riktigt bra är dom nya. Brädan har jag ingen egen erfarenhet av.

Bindningarna, dvs falcor 24/25 är bättre i den nya versionen. Riktigt bra är dom nya. Brädan har jag ingen egen erfarenhet av.
Kul! Såg att du hade skrivit det i en annan tråd, så det var dig jag fick lite inspitaton till valet! :D
24/25 i medium är däremote slutsålda sedan länge! :D

Edit: @

sebmacahan

Har du erfarenhet utav 23/24 också? Och vet om det stor skillnad?

Jag har bara klämt på 23/24. Upplever den som en bra bindning också men inte alls som den nya.
Det som är grejen med den nya är dämpningen som sitter under bindningen som är helgrym, en asymetrisk bakkappa som knappt känns men är väldigt responsiv när man behöver den och de nya strapsen som också är fantastiska.
Väldigt lekfull och bekväm men samtidigt styv nog för att kunna carvea superhårt.
Lika stor skillnad som gamla force till nya versionen(som jag haft båda två).
Kollar man på angry snowboarders recension av nya falcor så kan jag hålla med om allt han säger om den nya. Och han gillade verkligen inte den gamla modellen.

Håller med seb om att 24/25 falcor är grymma. Har ingen erfarenhet av tidigare modell dock men tycker generellt att union gör fina bindningar.

Capita mega merc är säkert trevlig men har inte testat. De capitabrädor jag har åkt upplevde jag som lätta och poppiga men med lite halvtaskigt isgrepp pga vibrationer. Motsats till ”damp”. Alltså engelska damp, inte som i damp-unge.

Okej tack för informationen!
Jag har som sagt ingen erfarenhet övht utav Union, men känns som att flesta utav dem som har det, är positva!
Seb, den dämpningen som du nämner, vet du om det något som är unikt för just falcor?
Eller är det en generell uppgradering på flera 24/25or? Force. t.ex.
Inte för att den skulle va sämre för det givetvis! :)

För jag har sneglat lite på Force 24/25, som plan B nämligen.

Okej, tack för informationen ang brädan! Det är noterat.
Desto mer jag läser om den, desto mer inser jag att den kanske är lite för "lekig" för mig.
En medium-flex, med ren camber är nog ett bättre recept för mig kanske

Och då ör jag tillbka på ruta 0 igen :
Burton custom 24/25.. Men den känns så förutsägbar och ospännande på nått vis! :D

Sen undar jag en sak.

Det står t.ex att Megan är för "advance" eller "expert" åkare (se bild)

Hur vet man att man uppfyller dem kraven? Finns det något test/prov som man kan få utföra 🤓

Skämtåsido, det bör väl vara en ikke fråga väl. ? Så länge man kan stå på en snowboard iaf..
Eller missar jag något?

Nikita.M.M.webp

Dämpningen som finns under falcor finns just nu bara på ultra och falcor. Det är inte alls samma på force. Sålde mina force förra veckan för att mina ultra och falcor är mycket snällare mot mina knän.
Force är en bra bindning också! Men har inte samma typ av dämpning samt att den har full-size disc som gör att brädan flexar marginellt mindre. Men för mig så gör det stor skillnad.
För mig känns force mer bökig att flexa än falcor/ultra i sidled och det är något jag själv inte uppskattar. Force känns mer.. direkt om man säger så där falcor/ultra känns mer mjuk och flexig. Det gör för min del att det känns att jag måste ta i mer med force än med falcor/ultra.
Har 80+ dagar på falcor eller ultra bara i år och det har varit väldigt tydligt.
En sak som dämpningen gör är att jag har mindre ont i knäna efter att ha åkt. Speciellt om jag åker när det är stökigt.
Åkte på atlas förra året som anses vara en ”damp” bindning men jämfört med nya force som kom 23/24 så var den inte alls förlåtande mot stötar. Och samma lyft ett snäpp till känner jag till ultra/falcor.
De flesta jag känner här i funäs där jag bor kör ultra, falcor eller force.

En annan bra bindning jag testade häromdagen var bataleon Astro. Den står på inköpslistan på grund av sjukt bekväma straps som man kan sätta lite högre upp och som frigjorde lite mobilitet från ankeln. Oväntat men det funkade jäkligt bra.

Kanske du ska välja Mercury istället för Mega Merc? Jag gick från en Capita Outerspace Living till Mercury och jag fick kämpa i början, mer än jag hade räknat med. Mercuryn kräver betydligt aktivare åkning och den är inte lika tacksam att bara "glida" omkring på.

Som tur är den desto bättre på det jag föredrar, att bomba på i (och brevid) pisten och carva.

Dämpningen som finns under falcor finns just nu bara på ultra och falcor. Det är inte alls samma på force. Sålde mina force förra veckan för att mina ultra och falcor är mycket snällare mot mina knän.
Force är en bra bindning också! Men har inte samma typ av dämpning samt att den har full-size disc som gör att brädan flexar marginellt mindre. Men för mig så gör det stor skillnad.
För mig känns force mer bökig att flexa än falcor/ultra i sidled och det är något jag själv inte uppskattar. Force känns mer.. direkt om man säger så där falcor/ultra känns mer mjuk och flexig. Det gör för min del att det känns att jag måste ta i mer med force än med falcor/ultra.
Har 80+ dagar på falcor eller ultra bara i år och det har varit väldigt tydligt.
En sak som dämpningen gör är att jag har mindre ont i knäna efter att ha åkt. Speciellt om jag åker när det är stökigt.
Åkte på atlas förra året som anses vara en ”damp” bindning men jämfört med nya force som kom 23/24 så var den inte alls förlåtande mot stötar. Och samma lyft ett snäpp till känner jag till ultra/falcor.
De flesta jag känner här i funäs där jag bor kör ultra, falcor eller force.

En annan bra bindning jag testade häromdagen var bataleon Astro. Den står på inköpslistan på grund av sjukt bekväma straps som man kan sätta lite högre upp och som frigjorde lite mobilitet från ankeln. Oväntat men det funkade jäkligt bra.Oke
Nice!
Uppskattar verkligen din personliga input här! Känns inte som att det är så mycket att tveka på egentligen! Plus i kanten är väl att dem är sjukt snygga också! :D

Senast ändrad:
Börja alltid med boots. Spelar ingen roll om du blåser 15k på nya grejer om det bara resulterar i ont i fötterna.

Tillbaka
Topp