Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kolla på Ledx. Typ de enda som är nå vettigt å ha. Ligger i toppen på Enduro och Löpning, Men dessa är värstinggrejor också![]()
ledx.se
mtigersports.se
Jag har kört med en någorlunda rejäl pannlampa (1600 lumen tror jag) och sen två mindre Kina-lampor där jag skruvar fast en på varje stavhandtag (med typ 1200 Kina-lumen per styck). Det låter konstigt med stavmonterat, men det gör faktiskt stor skillnad för djupupplevelsen som du nämner och vikten stör förvånande lite. Jag gillar också möjligheten att snabbt kunna styra lyset när man åker i skogen, så att man kan lysa åt ena eller andra hållet utan att man måste vrida huvudet dit. Eller att snabbt bredda ljusbilden manuellt när det behövs. Man får lite mer möjligheter att "titta i ögonvrån" när man ska beslut på vägval ner genom skogen. Det funkade bra efter lite tillvänjning, om än lite meck med sladdar och grejor. Men oftast har jag inte bråttom i den typen av åkning och det blir så få åk att det inte spelar så stor roll. Kalla fingrar är väl det största problemet om man ska mecka med kopplingar, sladdar och batterier.Också ett sidospår på ljustemat, har faktiskt inte åkt utför med pannlampa men en hel del på längdskidor och med MTB. Något jag kan tycka är att det monokroma ljuset från en LED-lampa gör det svårare att se terräng. Tänk, du ser stenen men kan inte avgöra hur hög den är.
På cykel, där det är enkelt att fästa lysen, har jag märkt att det gör stor skillnad med två ljuspunkter, en på styret och en på huvudet. Då blir det två vinklar på ljusstrålarna och det gör det mycket lättare att bedöma terrängen. Kan också vara så att det är just mängden ljus som ökar?
Vid skidåkning är det ju inte lika lätta att fästa lyse på kroppen, men en på kroppen och en på huvudet som lyser dit man tittar vore riktigt smutt.
ledx.se
mtigersports.se
Tror faktiskt stavarna är den enda vettiga placeringen för en andra och tredje lampa. En lågt monterad fast lampa ger förmodligen för mycket blinda fläckar bakom krön i så pass böljande terräng som skidåkning sker i.Jag har kört med en någorlunda rejäl pannlampa (1600 lumen tror jag) och sen två mindre Kina-lampor där jag skruvar fast en på varje stavhandtag (med typ 1200 Kina-lumen per styck). Det låter konstigt med stavmonterat, men det gör faktiskt stor skillnad för djupupplevelsen som du nämner och vikten stör förvånande lite. Jag gillar också möjligheten att snabbt kunna styra lyset när man åker i skogen, så att man kan lysa åt ena eller andra hållet utan att man måste vrida huvudet dit. Eller att snabbt bredda ljusbilden manuellt när det behövs. Man får lite mer möjligheter att "titta i ögonvrån" när man ska beslut på vägval ner genom skogen. Det funkade bra efter lite tillvänjning, om än lite meck med sladdar och grejor. Men oftast har jag inte bråttom i den typen av åkning och det blir så få åk att det inte spelar så stor roll. Kalla fingrar är väl det största problemet om man ska mecka med kopplingar, sladdar och batterier.