Köpråd pistskidor (för en 50-åring)

Mickelraev

Ny medlem
Hej
Är en pigg 50-åring som åkt på mina Ross Viper i en herrans massa år. Otroligt trevliga skidor, i synnerhet i fart. Men nu är det dags att byta upp sig. Dels börjar de bli lite trötta, dels så hade jag en närkontakt mellan en stålkant och en sten.

Men vad ska jag köpa?!?!? Har ni några bra tips?

Jag har åkt skidor i hela mitt liv, och är så pass gammal att jag lärde mig att åka på skär lååångt innan det fanns carvingskidor. Jag tycker om att trycka på ordentligt i pisten och är ganska tung, ca 90 kg, trots min ringa längd om 174 cm. Ja, jag är alltså fet och fartglad. Prioriterar stabilitet och grepp, men de ska klara även kortare svängar.

Ytterst tacksam för tips och råd...

Beror mycket på hur brett du vill gå!

Racecarvers > 75 mm midja

Völkl Racetiger GS Speedwall
Grym racewannabee pistskida för den som vill ha absolut bästa grepp på hårt underlag.

Völkl The Code Speedwall
Friåkningsvariant av ovanstående. Tip,tailrocker och lite bredare gör den en snällare variant utan att tappa exakthet och isgrepp.

Frontsidecarvers 75 - 90 mm midja

Rossignol Experience 88
Kompromisslös carver av modernt snitt. Tip,tailrocker.

Völkl RTM 84
Grymm fullrockad carver!!!

Allroundcarvers 90 - 100 mm midja

Extrem P100
Tycks vara allroundskidan personifierad.

Ännufetarecarvers > 100 mm midja

Hendryx Funkallistic
Går som en slalomcarver trots 110 mm i midjan!

Är du en man (och inte en mus) kommer du inte att hamna fel på någon av dessa skidor. Frågan är hur brett du vill och törs ... ;-) Finns ett gäng andra intressanta skidor oxå, men de här är inte så dumma!

/MM

Senast ändrad:
Mountain man: Stoooort tack!
Tyvärr så kommer mina old school-takter fram allt som oftast, men carving är kul även för en gubbe.
Och än så länge hänger inte mina ung(dom)ar med... :cool:

Viapea: Haha, försök med det i Örnsköldsvik du :D
Men vi åker till Åre i nyårshelgen, som vanligt, så där finns det mer möjligheter...

Ahhh, Ross Viper 10.2, snyggaste grafiken ... spöade ALLT annat på den tiden! Hade ett par -98-or som tyvärr tog slut rätt fort, bl a en allvarlig stenkörning, en annan historia...
MM:s förslag är inte dumma. Race-carvers i olika utföranden är ett givet förslag. Det skadar dock inte att lägga på lite bredd, speciellt när pisterna blivit uppkörda och gryniga. Dom nya högpresterande rockade pistskidorna fixar detta bättre än dom gamla smala laggen med traditionellt spann. Både The Code och RTM:en kan med säkerhet uppfylla dina behov. En polare (...med 50+ åkdagar i Åre!) kör RTM med stort nöje bl a.

Och Hendryx förstås. Cobra GLH, 917, ev. Purple Haze (...Hendryx "snällaste"?) och Funkallistic. De två senare är dock 110 mm under foten vilket kan upplevas som lite i överkant för rena pistlagg. Bredden gör att det är lite bökigare att åka "old school"-åkning med dom, men testa dom i Åre! Kör själv på Funken f ö.

G'morrn önskar,
Ace DG

Senast ändrad:
Mickelraev sa:
Mountain man: Stoooort tack!
Tyvärr så kommer mina old school-takter fram allt som oftast, men carving är kul även för en gubbe.
Och än så länge hänger inte mina ung(dom)ar med... :cool:

Viapea: Haha, försök med det i Örnsköldsvik du :D
Men vi åker till Åre i nyårshelgen, som vanligt, så där finns det mer möjligheter...
Det har hänt otroligt mycket på skidfronten de senaste 10 åren och det skiljer enormt i egenskaper mellan olika modeller. När jag växlar mellan The Code och Ross Super 7 är det som två olika sporter (vilket är skitkul) även när jag kör i exakt samma pist ... så mycket skiljer det i egenskaper.

För att ge en mer exakt rekommendation behövs lite mer info ...
Var åker du mest? Hur mycket åker du varje säsong? Klarar du att ligga på rent skär i höga hastigheter? Kör du bara pist, eller vill du ha en skida som ger bra flyt även i lössnö?

/MM

@ACE
Ska du inte skriva något om FIS Slalomcarvers? Ett måste, eller hur? :-)

åk upp till någon skidtestarhelg i Åre eller Sälen och prova dig fram, det som passar en passar inte den andra även om man har samma fysionom. ge varje skida en chans, och berätta för testpersonalen vad du är ute efter så tar dom troligen fram det i deras sortiment som dom tror passar dig bäst, du hinner med max 4 olika skidor på en dag, personligen skulle jag testa två max tre per dag.Gå inte på för korta plankor med tanke på din vikt och erfarenhet.

För att ge en mer exakt rekommendation behövs lite mer info ...
Var åker du mest? Hur mycket åker du varje säsong? Klarar du att ligga på rent skär i höga hastigheter? Kör du bara pist, eller vill du ha en skida som ger bra flyt även i lössnö?

/MM

Svar:

Pist.

Åker mest lokalt, nån kväll/vecka (Åsbacken i Ö-vik, kort, hyfsat brant och hyfsat isig) och så i Åre (alltid varje nyår) och/eller i Hemavan/Tärnaby. Dvs alldeles för lite.

Ja. Kunde t o m detta med mina gamla 205 Dynastar Omeglas. Men man blir ju äldre och latare...

Sist jag åkte lössnö var på Heliski i Hemavan för 15 år sedan... :cool:

Men jag vill ha skidor som klarar moddiga och riktigt uppkörda risiga pister, inte bara den 1a timmens manchester

Har varit i kontakt med Hendryx, och de rek Cobran till mig.

Men jag är ju så in i helvete ohipp, och 50 bast, så jag vet inte riktigt...

Yo ... du är förskräckligt gammal. ;-)

Personligen gillar jag skarpt den exakta känslan och snabba kantväxlingen hos ett par smalare skidor och tycker att ett par bredare kan bli i jobbigaste laget när det ska köras pist. Det är ingen tvekan om att de bästa breda skidorna ger ett kantgrepp som är lika bra som hos ett par smalare skidor men vägen dit är lite längre och när man väl ligger på kant är man ganska sårbar ... ett felskär är svårt att reparera. De bredare skidorna ger också en viss stylteffekt som kräver mer aktiv och kraftfull åkning, oftast svårare att slököra/cruisa. Har man lite slitna knän och höfter ska man se upp! De glänser framförallt när underlaget är uppkört och flyter på bra när ett par smalare skidor riskerar att skära ned.

Jag har själv ett par Völkl The Code Speedwall som är nya för säsongen. Har kört dem några dagar i blandade förhållande kring nollstrecket. Hårt, mjuk och uppkört. Känslan är exakt och välbalanserad som en premiumbil på lågprofildäck utan att för den skull vara stötig. Snarare mjuk och följsam ( lite magiskt faktiskt ...). Exakta i skäret som en raceskida men släpper lätt till sladd och är enkla att få upp på skär igen. Sannolikt tacka vare de låga tip- och tailrockraran ( ursäkta svengelskan). Det märkliga är att skidan fortsätter att vara exakt i skäret även när det är uppkört och sväljer det mesta i sin väg utan tendens till släpp ... bara att köra på! Skidan går i medelstora svängar vid lätt kantning men går att pressa till riktigt snäva svängar om man vill (kan)!

Nu är det inte så att jag bara kör smalt, utan har ett par 108 mm och ett par 117 mm oxå. Men jag tycker de görs sig bäst utanför pisten eller när det bjuds på riktigt mjuk piståkning.

/MM

Alltså, The Code låter precis som ett par skidor som jag skulle gilla.

Men jag är så fruktansvärt okunnig, att jag har noll koll på Frontsidecarvers, rocker etc.
Kan du/ngn förklara (enkelt) vad vitsen är?

Hä bar å åk å inge annat :lol:

En kamrats pappa slutade f ö att åka när han var 75 år...
Han började att känna sig för stel då.
De flesta är väldigt kalla och stela 75 år efter födseln :D
(bara en parantes)

Läs den här tråden om "rockers" så blir du möjligtvis lite klokare ...

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58541#r593059

Vitsen på en pistskida med att låta brättet ( och eventuellt bakänden) böjas upp tidigt är i första hand följande:

- Sväljer ojämnheter bättre
- Krävs mindre kraft för att initiera svängen
- Håller brättet över ytan i lössnö
- Enklare att sladda med

Dvs lite rocker i tip och tail ger en skida som är enklare att hantera utan att egentligen ha några betydande nackdelar (om rockern är korrekt utformad). Möjligtvis kan skidan kännas lite nervös när den körs plant på riktigt hårt underlag ( men vilken skida gör inte det?) .

/MM

Kamrater! Tack för alla råd och tips! Ser att SportConrad har Völkl Code Speedwall + rMotion 12 D 12/13 för 600 euro. Verkar vara ett hyfsat pris...

Tillbaka
Topp